Kalitemizle örnek olduk, 2008’de 1.5 milyon adet araç üreteceğiz

Geçtiğimiz günlerde sırasıyla Ford, Renault ve Tofaş’ın düzenlediği üç basın toplantısı Türk otomotiv sanayinin geldiği noktayı net olarak ortaya koydu.

Oyak Renault, Fransız otomotiv üreticisi Renault’un dünyadaki en kaliteli üretim merkezi olurken, Ford Otosan son 5 yıldır Ford’un en iyi fabrikası seçiliyor, Tofaş ise Fiat’ın dünyadaki en büyük üretim merkezi olma yolunda hızla ilerliyor. Diğer taraftan Adapazarı fabrikasının da Toyota’nın Japonya’dan sonra en kaliteli üretimini gerçekleştiği yer olduğu söyleniyor.

DÜNYADA BENCHMARK OLDUK

Yani, Türk otomotiv sanayi, dünyada ne ucuz iş gücüyle ne de yatırımları çekmek için sunulan teşviklerle adından söz ettiriyor ve büyüyor. Bugün Türkiye, otomotiv üretimindeki kalitesi ile dünyada bir ’benchmark’ (örnek)ülke haline gelmiş durumda. Ucuz iş gücü ve yatırım teşvikleriyle Türkiye’nin en önemli rakibi olan Doğu Avrupa ülkeleri ise kalitede öne çıkamıyor. Bu ne demek, Ford, Fiat ve Renault’un dünyanın diğer ülkelerindeki (Doğu Avrupa’da dahil) üretim merkezleri, Türkiye’nin kalite seviyesini örnek alarak kendi fabrikalarında uygulamaya çalışıyor.

KALİTE YATIRIMLARI ARTIRIYOR

İşte bu noktada, ’kalite’ yeni yatırımlarla Türk otomotivinin gücünün artmasında etkili oluyor. Renault, 2006 yılında 230 bin adetlik Türkiye’deki üretim kapasitesini yeni modellerle birkaç yıl içinde 350-360 bin adede çıkartacağını açıklarken, Ford Otosan 2007 yılında 250 bin adet olan kapasitesini 2007’de 280 bin adede çıkartacak. Bu rakamın 2008 yılında 300 bin adede çıkacağı da gelen haberler arasında. Tofaş ise 2 yıl içinde yeni modeller ve 1 milyar dolarlık yatırımla kapasitesini 400 bin adede çıkartmayı hedefliyor. Corolla Verso ile kalitesini ispatlayan Toyota Adapazarı fabrikası ise Auris’in (yeni Corolla Hatcback) üretimini de alarak 180 bin adetlik üretimini kısa sürede 200 bin adede çıkartmayı planlıyor. Diğer taraftan Matrix üretimine hazırlanan Hyundai Assan da önümüzdeki birkaç yıl içinde kapasitesini 100 bin adede çıkartmaya hazırlanırken, Civic Sedan üretimi ile kalitesini artıran Honda Türkiye’de 2008’da 50 bin adetlik kapasiteye ulaşacak.

6 MARKADAN DEV ÜRETİM

Böylece sadece 6 markanın 2008 yılında üreteceği araç adedi 1 milyon 400 bin adedi aşacak. Buna Mercedes-Benz, MAN gibi uluslararası firmalarla, Temsa, BMC ve Otokar gibi yerli üreticilerde eklenince, üretim rakamı 1.5 milyonun üzerine çıkacak. Bu da 2006 yılında 1 milyon adetlik üretim barajını aşan Türk otomotiv sanayinin 2008 yılında yüzde 50’den fazla büyüme yaşayacağının bir göstergesi.

Tüm bu büyüme bir kez daha tekrarlıyorum, ucuz iş gücü ve teşviklerle değil, tam tersine kaliteli üretimin bir sonucu. Üretim kalitesinde kendini kanıtlayan Türkiye, bundan böyle diğer uluslararası yatırımlar içinde listenin başında yer alacaktır. Çünkü hiç bir şirket, sadece ucuz diye üretim yapmaz, yatırımın sonucunda kaliteyi arar. Türkiye’de bu konuda eminim önümüzdeki yıllarda bir yandan mevcut yatırımlarla büyürken diğer taraftan yeni yatırımları da çekecektir.

İHRACAT 25 MİLYAR DOLAR

1.5 milyon adedin üzerindeki üretim, 2006 yılında 14.3 milyar dolarlık ihracat yaparak Türkiye’nin ihracat lideri olan otomotiv sektörünün 2008-2009 yıllarında 25 milyar dolarlık bir ihracata imza atacağı sinyalini de veriyor. Unutulmaması gereken bir şey daha Türk otomotiv sektörü bu güce çok fazla hükümet desteği almadan geldi. Bir de hükümet destekleyip yeni yatırımların önünü açsaydı ne olurdu hayal bile edemiyorum.

2 yılda üretim yüzde 50 artacak

Marka2006 (adet)2008 (adet)

Tofaş178.434400.000

OyakRenault228.593350.000

Ford Otosan258.126300.000

Toyota176.688200.000

Hyundai Assan60.895100.000

Honda Türkiye18.32250.000

Diğer 103.000130.000

Toplam1.024.0001.530.000

*2006 üretim adetleri OSD’den alınmıştır. 2008 üretim adetleri ise firmaların açıkladığı rakamlardır.


2007’de 5 yepyeni modelin üretimi başlıyor

Türk otomotiv üretiminde yüzde 50’lik büyümenin 2008’de gerçekleşmesinin sebebi, yeni model yatırımlarının 2007 yılı içinde sırayla devreye girecek olmasından kaynaklanıyor. Yani yeni modellerin meyvesi 2008 yılında toplanacak. Buna göre 2007 yılında Renault, Türkiye’de ürettiği Megane Sedan, Symbol ve Clio 3’ten sonra Clio Wagon üretimine başlarken, Tofaş, Doblo ve Albea’dan sonra Fiat Linea ve Minicargo modellerini üretecek. Toyota ise Corolla Verso ve Corolla Sedan’dan sonra 2007 yılında Auris’i üretmeye başlayacak. Hyundai ise Türkiye’de ürettiği Accent Era ve Starex’den sonra Matrix modelinin üretimini yapacak. Diğer firmalar ise mevcut modellerin ihracattaki artışa bağlı olarak kapasitesini artıracak.
Yazarın Tüm Yazıları