Hyundai Assan CEO’su Türkiye’yi terkederken bana neden selam söyledi
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
NE zaman ki Koreli Hyundai, Türkiye’de Kibar Holding’le ortak oldukları Hyundai Assan’dan çoğunluk hisseyi alıp yönetimi ele geçirdi, işler o andan itibaren içinden çıkılmaz bir hal aldı.
Önce Cenevre fuarı dönüşünde uçakta tesadüfen karşılaştığım Hyundai Avrupa Başkan Yardımcısı Gerry Dorizas bombayı patlattı. İstanbul’a müstakbel eşinin yanına giderken görüştüğüm Dorizas’ın "Kibar Holding’den Hyundai Assan hisselerinin yüzde 20’sini alıp hisse oranımızı yüzde 70’e çıkardık. Kısa sürede üretim yapan şirketin tamamı bize geçecek. Kibar Holding sadece satışa devam edecek" açıklamasını gazetede yayınlayınca doğal olarak Hyundai bir anda karıştı.
Kibar Holding’e karşı zor durumda kalan Koreliler böyle bir açıklamayı Dorizas’ın yapamayacağını, hisselerin tümünü alacaklarının doğru olmadığını belirtse bile, Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar Hürriyet’e yaptığı açıklamada açtı ağzını yumdu gözünü... Ali Kibar, Hyundai’nin Türkiye’de kendilerini büyük yatırım sözü verdiği için yüzde 20’lik hisselerini ucuza devrettiklerini ifade ederek, "Sözlerini biran önce yerine getirsinler" çıkışıyla ipler iyice gerildi.
DORIZAS GÖREVİNDEN AYRILDI
Hyundai, yaşanan gerginliği "Gerry Dorizas görevinden ayrılmıştır" açıklamasıyla yumuşatmaya çalışsa da işler bir türlü tam anlamıyla yoluna girememişti. Yönetim Korelileri geçtikten sonra Hyundai, iç pazarda önemli bir kan kaybı yaşamaya başlamıştı. Tamamen satış raporlarına dayanarak geçtiğimiz şubat ayında, "Türkiye’de yönetimin yabancı olması otomobil satışlarını düşürüyor mu’ başlıklı yazımda da bu konuyu ele almıştım. Hyundai, 2007 yılında toplamda 26 bin 330 adetlik otomobil satışı yaparak, 2006 yılındaki 3’üncülüğünden 7’inciliğe gerilemişti. Pazar payı ise 9.1’den 7.4’e düşmüştü. Yönetimi Koreye geçen Hyundai Assan’ın 2008 yılında çok hızlı ve acil önlemler alması gerektiğini de ifade etmiştim. Bu yazımın üzerine Hyundai Assan’ın 1 yıllık başkanı Joong-Geol Kim’in açıklaması ise tam anlamıyla olaylara tuz biber olmuştu. Çünkü Kim, iç pazardaki kan kaybına iki gerekçe göstermişti. İlki, Türkiye’de ürettikleri Accent Era ve Matrix modellerine yurtdışından gelen yoğun talebe bağlı olarak iç pazara bu araçları verememeleri. İkincisi ise, Türkiye’deki bayilerinin isteğiyle Starex üretimini planlanan tarihten 1 yıl önce sona erdirilmesiydi. Kim’in bu gerekçeleri inandırıcı bulunmazken, ’keşke yapılmasaydı’ yorumlarını beraberinde getirmişti.
Sonuçta geçtiğimiz yıl Hyundai, Türkiye’de böylesine ilginç gelişmeler yaşadı. Açıkçası bu kadar gelişmenin ardından 2008 yılı performanslarını merak ettiğim için ODD’nin Ocak-Temmuz dönemi iç pazar raporunu inceledim. Bildiğiniz gibi bu yılın ilk 7 ayında otomobil satışları geçtiğimiz yıla göre 13.5’lik artışla 149 bin 60 adede yükseldi. Şimdi sıkı durun bu dönem zarfında satışlarını en çok artıran marka ise Hyundai olmuş. Hyundai, satışlarını geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre tam yüzde 51 artırarak 18 bin 251 adet otomobil satmış. Bu rakamla Renault’un ardından ikinciliğe yükselmişler. Pazar payı ise 2007 yılı sonunda 7.4 iken bu yılın ilk 7 ayında yüzde 12’ye çıkmış. Yani Hyundai, hatalarından pay çıkartıp yeniden pazardaki güçlü konumuna yükselmiş diye düşündüm.
Hemen telefona sarılıp Hyundai Assan Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu’nu aradım. Tarakçıoğlu artışla ilgili olarak şunları söyledi: "Biz açıkçası Starex üretiminin bitmesiyle ticari araç satışlarında bu yıl önemli bir kayıp yaşadık. Bu kaybı telafi edip bayilerimizi yeniden mutlu etmek için Accent ve Getz satışlarında agresif davrandık. Bireysel müşteriye yönelip satışları artırdık. Rakiplerimiz bu dönemde satışlarının yüzde 80’ini filoya yaparken biz bireysel müşteriye dönüp, satışlarımızın sadece yüzde 30’unu filodan elde ettik. Araçların fiyatlarında ayarlama yaptık. Zaten bundan daha fazla araç satacak da bütçemiz yok."
YAZILARIN ETKİSİ VAR MI
Tarakçıoğlu’nun bu açıklamasının ardından Hyundai’nin hafif ticari araç rakamlarına da baktım. Evet otomobil satışları ilk 7 ayda yüzde 51 artarken, hafif ticari satışlarında ise yüzde 55’lik kayıp yaşanmış. Geçtiğimiz yıl aynı dönemde 7 bin 899 hafif ticari araç satan Hyundai bu yıl Starex’in yokluğunda ancak 3 bin 553 adet araç satabilmiş. Hafif ticari de önemli bir kayıp yaşasa da Tarakçıoğlu, ilk 7 aydaki yüzde 51’lik otomobil artışını yıl sonuna kadar devam ettireceklerini belirtiyor.
Tarakçıoğlu, pazardaki durumlarının ardından, "Bu arada Hyundai Assan yönetiminde de önemli bir değişiklik oldu. Joong-Geol Kim görevinden ayrılırken yerine başka bir Koreli geldi. Kim ayrılırken bana "Emre’ye selam söyle" mesajını da iletti" açıklamasını yaptı. Sadece 1.5 yıl Türkiye’de kalan Kim’in ayrılması oldukça ilginç. Bana selam söyleyerek ayrılması ise sevgiden mi yoksa içinde bir mesaj mı barındırıyor. Yurtdışı atamalarda görev süreleri genelde yaklaşık 4 yıl olurken, Kim’in bu kadar erken ayrılmasında yazdığım yazıların etkisi var mı diye de düşünmeden edemedim. Dorizas’dan sonra Kim’in ayrılması acaba beni Hyundai’de sevilmeyen adam haline mi getirdi.