GM, Asya-Pasifik’te Nahum’un öğrencisi Pandir ile büyüdü

Geçtiğimiz hafta Hürriyet binasında çok önemli bir konuğum vardı. Adı Ali Aydın Pandir.

Bu isim otomotiv sektöründe çalışanlara belki tanıdık gelebilir ama bir çoğunuzun ilk defa duyduğunu tahmin edebiliyorum. Çünkü görüşene kadar ben hiç duymamıştım. Bugüne kadar dünya otomotivine yön verenlerle ilgili hem biz hem de bir çok yayın organında haberler yapıldı, önemli isimlere yer verildi. Ama hepimiz Ali Aydın Pandir’i açıkçası atlamışız.

Öncelikli olarak şu an Ali Aydın Pandir’in dünyanın en büyük otomotiv şirketi olan General Motors’un Endonezya Başkanı olduğunu söylemem gerekir. Pandir bu göreve Eylül ayında geçmiş. Geçmesinin sebebi ise General Motors kendisinden Endonezya’da yapacağı dev yatırımı yönetmesini istemiş. Yeni görevi oldukça önemli ama Pandir’i bu /images/100/0x0/55eab70af018fbb8f89212bdgünlere getiren başarı hikayesi ve Asya-Pasifik bölgesinde yaptıkları da atlanmamalı.

8 YIL NAHUM’LA ÇALIŞMIŞ

Avusturya Lisesi ve ardından İTÜ Makine’yi bitiren Pandir, iş hayatına Koç Holding’de başlamış. Koç Holding’de önce Tekersan ardından Koç Ar-ge ve son olarak Otokar’da çalışan Pandir kendisini Jan Nahum’un öğrencisi olarak nitelendiriyor. "Nahum’la tam 8 yıl çalıştım ve iş hayatımda çok özel bir yeri vardır" diye konuşan Pandir, 1980-1989 yılları arasında Koç Holding’de çalıştığını ve ayrılmadan önce Otokar fabrikasının müdürü olduğunu kaydediyor.

30 YAŞINDA GENEL MÜDÜR

30 yaşına girmeden fabrika genel müdürü olmasının o dönem için oldukça önemli olduğunu söyleyen Pandir, daha sonra kuruluş aşamasında olan Opel Türkiye’ye geçtiğini ifade ediyor. Opel Türkiye’nin kuruluşunda büyük katkısı olduğunu belirten Pandir, "Opel Türkiye’de 3 yıl satış sonrası müdürü olarak çalıştım. Ama Opel’e geçerken hayalim uluslararası operasyonda görev almaktı" diyor.

Opel Türkiye’deki görevinden sonra Opel’in Avrupa dışı ihraç pazarlarında satış sonrası ve lojistik direktörü olduğunu kaydeden Pandir bu göreviyle ilgili olarak ise şöyle konuşuyor: "O dönemde 4 ekibim vardı. 32-33 yaşında Almanya’da Türkler ağırlıklı olarak yer süpürürken ben müdür oldum. Bu görevim tam 3 yıl devam etti ve bu süre zarfında 5 kıtada herkes beni tanıdı. Toplam 80 ülke gezdim ve özel izinle Güney Kıbrıs’a kadar girdim. Bu görev benim ufkumu açtı."

95’TE SİNGAPUR’A GEÇTİM

95’lerde Asya’nın yeniden yapılanmaya başlamasıyla bu bölgedeki ülkelere çok gidip gelmeye başladığını söyleyen Pandir, "General Motors’un Asya-Pasifik teşkilatlanmasında yer aldım ve Singapur’daki merkeze geçtim. GM’nin Asya-Pasifik bölgesinde lojistik ve yedek parça direktörü oldum. Pakistan’dan Yeni Zelanda’ya kadar bir çok ülkede GM’nin kurulmasında yer aldım" diye konuştu.

"98’de Asya’da yaşanan ekonomik krizle birlikte GM’nin Çin operasyonlarının başına geçtim" diyen Pandir, bu görevinde 3 yıl çalıştığını ve bu süre zarfında Çin serbest bölgesinde GM’nin dış ticaret şirketini kurarak genel müdürlüğünü üstlendiğini de belirtiyor.

2000 yılında GM’nin Asya-Pasifik merkezi olan Singapur’a döndüğünü söyleyen Pandir, Çin’de başarı elde eden dış ticaret şirketinin benzerini Singapur’da kurarak başına geçtiğini de sözlerine ekliyor.

Pandir, "Bu şirket GM’nin milyar dolarlık yedek parça ve lojistik işini yönetiyordu. Sadece benim yönettiğim tutar o dönemde 200-250 milyon doları bulmuştu" dedi. Pandir, 2003 yılına gelindiğinde GM’nin kendisine sadece satış sonrası değil satış ve pazarlamayı da bağladığını belirterek, şunları söyledi: "GM’nin Asya-Pasifik’te doğrudan yer almadığı ülkelerin tümünden ben sorumluydum. Bir taraftan satış sonrası görevime devam edip, diğer taraftan 40-50’ye yakın irili ufaklı ülkede GM faaliyetlerini yönetiyordum. Eylül ayında GM’den Endonezya’nın başına geçmem için teklif aldım ve kabul ettim. Çünkü GM üretimin de yapıldığı Endonezya’da büyümek ve yatırımlarını artırmak istiyor."

Şu an için GM’nin Endonezya’da 15-20 bin araç ürettiğini ancak yeniden yapılanmada özellikle SUV araçların üretimi için bu ülkenin belirlendiğini kaydeden Pandir, "GM, Endonezya’daki üretim kapasitesini 100-150 bine çıkarmak istiyor. Tüm bu yatırımların ve üretimin sorumlusu ben olacağım" dedi.

20 yıldır geziyorum, iyi bir teklif gelirse dönerim

20 yıldır durmadan bir ülkeden diğerine gezdiğini hatırlatan Ali Aydın Pandir, "Haftanın 5-6 gününü yollarda geçiriyordum. Sonuçta eşim ve çocuklarım son görevime kadar benimle birlikteydi ama onları sadece bazı hafta sonları görüyordum. Artık çocuklarım büyüdü ve üniversitede okuyorlar. Son görev yerim olan Endonezya’da güvenlik açısından problemli olduğu için bu kez eşim gelmedi ve İstanbul’da kaldı. Aradaki mesafeyi bazen ben bazen de eşim gelerek kapatmaya çalışıyoruz. Endonezya’da ev bile tutmadım Eylül ayından beri otelde kalıyorum" dedi.

50 yaşına geldiğini ve artık yorulduğunu yavaş yavaş hissetmeye başladığını kaydeden Pandir, "Düne kadar hiç bir şekilde İstanbul’a dönmeyi düşünmüyordum. Ama şimdi yavaş yavaş kafamda bu düşünce oluşmaya başladı. Eğer iyi bir teklif gelirse ileride Türkiye’ye dönebilirim" dedi.

OSD ile ODD, OSTD altında birleşebilir

Son dönemde otomotiv sektörünün en çok tartıştığı kurumlardan biri olan Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) Genel Koordinatörü Işık Dikmen ile biraraya geldik. Doğuş Otomotiv’in CEO’su Aclan Acar’ın söyledikleri ile birlikte yönetim yapısı tartışılan ODD hakkında Işık Dikmen’in söyledikleri önemli.

OSD’NİN KARARI ÖNEMLİ

Dikmen, göreve geldiklerinden bu yana ODD’yi çalışan, üreten ve kazanan bir dernek haline getirdiklerini belirterek, "Biz özellikle daha önce Otomotiv Sanayii Derneği’yle (OSD) ODD arasındaki yaşanan gerginliğe bir son verdik. İki derneğin aynı menfaatler uğruna çalıştığının farkına varılmasını sağladık. Bugün baktığımızda iki dernek çok uyumlu bir çalışma içine girdi ve bir çok alanda ortak hareket ediyor. Bu sektör için çok olumlu. Kendi adıma önümüzdeki dönemde OSD ile birleşmeye sıcak bakıyorum. İki derneğin Otomotiv Sanayi ve Ticaret Derneği (OSTD) adı altında birleşmesi gerektiğini düşünüyorum. Anlayacağınız ismi bile buldum. Bu konuda OSD’nin vereceği karar çok önemli" dedi.

ODD’nin gelir elde eden bir dernek haline dönüştüğünü söyleyen Işık Dikmen, şu an için ellerinde önemli bir sermayenin olduğunu da sözlerine ekliyor. Sonuç olarak Dikmen ODD’nin ciddi şekilde çalışan ve sektör için önemli aktiviteler ve araştırmalar yapan bir kurum olduğunu kaydediyor.

GRUPLARA BAKIYORUZ

Dikmen, ODD’nin son Genel Kurulu’nda yaşanan tartışmalar ve Aclan Acar’ın, "En büyük distribütörlerden biriyiz ama ODD yönetiminde yokuz" açıklamalarına ise şu cevabı veriyor:

"Biz dengeli bir yönetim kurulu oluşturmak istiyoruz. Bu yönetim kurulunu oluştururken de pazar paylarının dışında temsil ettikleri gruplara bakıyoruz. Genel Kurulda’da da yönetim kurulunu bu doğrultuda belirledik. Oluşturulan listeyi değiştirip herkes istediği adayı yazma hakkına sahipti. Ama bunu yapmadılar.

Bugünkü yönetim kuruluna baktığımız zaman ise başkanlığını yapan Yüksel Mermer’i sadece otomotiv olarak değil, Türkiye’nin önemli bir grubunun temsilcisi olarak da görmekte fayda var. İbrahim Aybar da hem pazar payı hem de temsil ettiği kurum adına önemli. Yönetim Kurulu üyelerinden Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon Sabancı Grubu’nu, Tofaş Satış Sonrası ve Yedek Parça Direktörü Okan Baş, Koç Grubu’nu, Çelik Motor Genel Müdürü Alp Evcimen Anadolu Grubu’nu, Borusan Otomotiv İcra Komitesi Başkanı Müşerref İlpars Borusan Grubu’nu, Yüce Auto Genel Koordinatörü Emir Berduk Marşan da hem Yüce Auto hem de Doğuş Grubu’nu temsil ediyor. Yani sektör adına hükümet nezrinde etkili olabilecek gruplar. Biz sadece pazar paylarına bakmıyoruz, bu kriterleri de göz önünde bulunduruyoruz. Ayrıca hiç bir yönetim kurulu üyesi illa ben görev yapacağım demiyor. Hepsi gerektiği takdirde görevini başkasına devretmeye hazır. Yani paylaşılamayan bir şey yok."

Doğuş Otomotiv’in hem geçmiş yönetimde hem de bu yönetimde yer aldığını kaydeden Dikmen, "Hem yönetim kurulunda hem de denetim kurulunda Doğuş Grubu’ndan temsilciler var. Yönetim Kurulu’nda Doğuş Grubu’nu temsil eden Emir bey yer alıyor. Denetim Kurulunda da Doğuş Oto Ticari Araç Genel Müdürü Vedat Uygun var. Bir önceki yönetim kurulunda da yer alıyorlardı. Biz hiç bir gruba karşı tavır almıyoruz" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları