Çin'in en büyük motosiklet üreticisi AB için Türkiye’de otomobil üretecek

Geçtiğimiz hafta Toyota’nın yeni modellerinin Barselona’da gerçekleşen uluslararası deneme sürüşüne katıldım. 3’üncü sayfada detaylarını okuyabileceğiniz yeni Auris’in baş mühendisi Yoshihiko Kanamori’yle toplantı sonrası uzun bir sohbet imkanı buldum.

Kendisine Çinli otomobil markalarını sorunca cevabı çok net oldu: "Çinli markalar kesinlikle Toyota için bir tehdit oluşturmuyor." ’Neden’ diye araya girince, "Çinli markalar kopyacılıktan öteye gidemez. Bizimle rekabet etmeleri ve özgün ürünler çıkarabilmeleri için çok büyük yatırımlar yapmaları gerekiyor. Bunu yapabileceklerini düşünmüyorum" cevabını verdi. Bir bakıma haklı. Bugün Ford, General Motors gibi dev Amerikan markaları bile Toyota’nın karşısında başarılı olamıyorsa, Çinliler ne yapabilir ki.

İKİ YIL İÇİNDE AVRUPA’YA GİRERİZ

Kafamda bu cevapla Türkiye’de döndükten sonra Automotive News gazetesinden Çinin en büyük motosiklet üreticisi olan Lifan şirketinin otomobil üretmeye başladığını ve Avrupa’ya açılmak için Türkiye’de fabrika kuracağını öğrendim. Daha diğer büyük Çinli markalar Avrupa ve Amerika’ya giremezken bu işe yeni atılan Lifan şirketinin haberi dikkat çekiciydi.

Nisan 2005’te ilk otomobili olan küçük sedan sınıfındaki Lifan 520 isimli modelini lanse eden Çinli şirket şimdi harıl harıl hem iç pazarda büyümeye hem de dış pazarlara açılmaya çalışıyor. Lifan Genel Müdürü Mou Gang, küçük de olsa otomobil ihracatına başladıklarını belirterek, Vietnam, Suriye ve bazı Asya ve Ortadoğu ülkeleri ile ihracat anlaşması yaptıklarını belirtiyor. Şu an için henüz Avrupa’ya yönelik bir anlaşma yapmadıklarını ifade eden Gang şunları söylüyor: "Avrupa’ya iki yıl içinde ihracata başlayacağız. Ama ilk olarak Avrupa normlarını daha iyi anlayıp buna göre gelişme kaydetmeliyiz. Sonra bu normlara göre araçlarımızı kanıtlamalıyız. Son olarak da bu pazarları ve müşterileri araştırmalıyız. İç pazar ve üçüncü dünya ülkeleri bizim öncelik verdiğimiz yerler. Avrupa ve Amerika pazarına başarısız olmak için girmek istemiyoruz. Çünkü eğer bu pazarlarda kaybederseniz her yerde kaybedersiniz."

YIL SONUNDA YENİ MODEL GELİYOR

Lifan’ın 2007 sonunda 1 ve 1.2 litrelik yeni bir hatchback model piyasaya sunacağını kaydeden Gang, "Bu modeldeki motorların emisyon standartlarının Avrupa’ya yönelik geliştirmeye çalışıyoruz" diye konuşuyor. Automotive News muhabirinin, "Avrupa’da fabrika kurmayı düşünüyormusunuz" sorusuna ise Gang şu cevabı veriyor: "Avrupa’da fabrika kurmayı düşünmüyoruz çünkü maliyetleri çok yüksek. Biz fabrika için Türkiye’yi düşünüyoruz. Hem AB üyeliğine aday bir ülke, hem de araç yönetmelikleri AB’ye çok yakın. Biz Türkiye üzerinden Avrupa’ya açılmak istiyoruz."

Fabrika kurarlar veya kurmazlar bilemem. Ama Türkiye’nin AB’yle olan bağlantısı ve benzer normlara sahip olmasını söylemesi ilginç. AB’ye üye değiliz ama gördüğünüz gibi aday bile olmamız yatırımları çekmek açısından önemli. Eminim Avrupa’ya açılmak isteyen bir çok firma önümüzdeki dönemde aynı strateji uygulayacaktır.

GM’den önce Renault ve Nissan’ı da yeniledik

General Motors, (GM) geçtiğimiz yıl Avrupa çapındaki tüm bayi teşkilatını, yeni şirket kimliği (CI) programı çerçevesinde yaklaşık 400 milyon Euro’luk yatırımla yenileme kararı almıştı. Geçtiğimiz hafta bu karar doğrultusunda GM’in Avrupa’daki 9 binden fazla showroom’unun tüm iç yenilemesini eski rallici İskender Atakan’ın sahibi olduğu Nova Reklam’ın yapacağını öğrenince hemen Atakan’ı aradım. Ben Atakan’ın aktardıklarını yazamadan haber bazı gazetelerde yer buldu. Ama işin boyutunu birde birinci ağızdan aktarmakta fayda olduğunu düşünüyorum.

İHALE 16 AY SÜRDÜ

İskender Atakan, General Motors’un yeni showroomları için açılan ihaleye girdiklerini belirterek, "General Motors, Avrupa çapındaki tüm bayi teşkilatını, yeni şirket kimliği (CI) programı çerçevesinde yenileme kararı aldı. Bunun için açılan ihale süreci tam 16 ay sürdü. Sonuçta yeni iç mekan yenilemesi için bizimle kontrat yaptılar" diye konuşuyor. Bu kontratla birlikte, Avrupa’da 45-50 ülkede boyutları farklı 9 binden fazla showroom’un içini yenileceklerini belirten Atakan şunları söyledi: "İç mekan deyince GM’in bünyesindeki Opel, Chevrolet ve Saab logosu bulunan herşey anlamına geliyor. Yer kaplamalarından, kullanılacak masa ve çalışma gruplarına, tabeladan, standtlara, kağıttan, araçların sergilendiği platformlara kadar showroom’un içinde ne varsa biz tasarlayıp üreteceğiz. 15 Nisan’da Kurtköy’deki fabrikamızda üretime başlıyoruz. Üretim sürecine gelen kadar üreteceğimiz tüm ürünler İsviçre’de onaydan geçti. Şimdi hepsini tescilliyoruz. Bu yeni kontratla birlikte fabrikamızın üretim kapasitesini artırıp, yeni makina yatırımı da yapıyoruz."

Atakan’la yaptığımız konuşmada, GM’le yaptıkları anlaşmanın ilk olmadığını sözlerine ekleyerek, "Biz Avrupa’da Renault ve Nissan’la da çalışıyoruz. Renault’un 40 ülkede, Nissan’ın ise 23 ülkede showroom tasarımlarını ve üretimlerini yapıyoruz" hatırlatmasını da yaptı. Renault’yla 3, Nissan’la da 4 yıldır çalıştıklarını kaydeden Atakan, GM ile Türkiye’de çalışmadıklarını, yeni anlaşmayla birlikte dolaylı olarak çalışmaya başlayacaklarını söyledi.

ATÖLYEYLE BAŞLADI

1978 yılında 60 metrekarelik küçük bir atölyeyle faaliyete başlayan Nova, reklam sektöründeki talep artışını karşılamak üzere, 1987 senesinde 2 bin metrekarelik ilk fabrikasını kurdu. 1990 yılında halen faaliyet gösteren Kurtköy fabrikasına geçen Nova, şu anda 27 bin metrekarelik bir fabrikayla hizmet veriyor. 400’ün üzerinde çalışanı olan Nova, iç ve dış mekan reklamcılığın lider kuruluşlarından biri durumunda.

Türkiye’de Petrol Ofisi firmasının POAŞ projesi kapsamındaki kurumsal kimliğini hazırlayan NOVA, Philipp Morris firmasının da teşhir üniteleri tasarımı, üretimi ve 6 binden fazla mağazaya dağıtılma operasyonu gerçekleştirdi. Belçika’daki Nova-Europe ofisi ile Avrupa’nın Ford gibi lider firmalara da iç ve dış mekan reklam üniteleri ihraç eden Nova, Renault’un 40 ülkede, Nissan’ında 23 ülkedeki showroomlarının iç mekan tasarım ve üretimlerini yapıyor. Ayrıca BP’yle de bir çok Avrupa ülkesinde çalışıyor.
Yazarın Tüm Yazıları