Chery: Üzgünüz Avrupa’ya ihracata henüz hazır değiliz

Çinli otomotiv markası Chery’nin Mermerler Grubu distribötürlüğünde Türkiye’de satışa hazırlandığını biliyorsunuz. Mermerler Grubu, İngiltere’den aldıkları onaylarla bazı modellerin Türkiye’de satışı için izinleri aldı.

Detaylarını bilmediğimiz bu izinler sonrasında Chery’nin kısa sürede Türkiye’de satışa sunulacağını söylediler. Ama ne zaman satışa sunulacağına ilişkin net bir açıklama henüz yok. Tek bildiğimiz satış noktalarının kurulduğu, altyapının hazırlandığı.

Türkiye’de bu gelişmeler yaşanırken, Chery’nin CEO’su Yin Tongyao’nun geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklama ise kafalarda soru işaretleri yarattı. Avrupalı gazetecilerin, "Avrupa’ya ihracata ne zaman başlayacaksınız’ sorusuna Tongyao’nun cevabı çok net: "Avrupa’da yüzlerce distribütörden bu konuda talep alıyoruz. Ama herkese aynı cevabı veriyorum; ’Üzgünüm, Chery Avrupa’ya ihracata hazır değil. Zamana ihtiyacımız var."

UYUM MECBURİYETİ VAR

Çok ilginç değil mi. Çinli markanın en tepesindeki kişi üzgün olduğunu söylüyor, Türkiye’de ise bayiler kuruluyor, milyon dolarlık yatırımlar yapılıyor. Benim anlayamadığım, Türkiye’deki motorlu araç pazarı Avrupa Birliği (AB) ile tam uyum içinde. Yani Türkiye’de yer alacak ürünlerin AB mevzuatı açısından her yönüyle uyumlu olma mecburiyeti bulunuyor. Peki, Chery, Avrupa’ya hazır değilken Türkiye’ye nasıl hazır duruma geldi.

Yin Tongyao’nun açıklamaları sadece yukarıdakilerle sınırlı değil. Tongyao, önceliklerinin Çin’de büyümek olduğunun üstüne basarak söylüyor. Avrupa’ya olduğu gibi Amerika’ya ihracat konusunda da henüz bir tarih veremeyeceklerini belirtiyor. Tongyao, "Amerika ve Avrupa’da güvenlik ve emisyon alanlarında çok sert kanunlar var. Bizim araçlarımız şu an için bu yasalara uymuyor. Zamana ihtiyacımız var. Biz Avrupa ve Amerika pazarına uygun yeni araçlar geliştirmek için uluslararası ortaklarımız Fiat ve Chrysler’le çok daha fazla çalışmak zorundayız. Unutulmaması gereken nokta biz daha çok genç bir markayız. İlk Chery markalı aracı 2001 Mart’ta üretmeye başladık" yorumunu yapıyor.

TÜRKİYE TARİHİ KESİN DEĞİL

Tongyao, "Türkiye distribütörünüz Mermerler Otomotiv 2006 Kasım’da İstanbul Auto Show fuarında çok büyük bir stand kurdu ve 2007 Nisan’dan itibaren Türkiye’ye Chery’nin 5 modelini ithal edeceğini açıkladı. Bu konudaki gelişmeler nedir" sorusuna ise şu cevabı veriyor: "Ortağımız araçlarımızın Türkiye’ye uyumu için çalışıyor. Ne zaman satışa başlayacağımıza ilişkin kesin tarihi bilemiyorum. Daha öncede söylediğim gibi önceliğimiz Çin’de büyümek."

Çinli CEO’nun söyledikleri çok net; "Önceliğimiz Çin, Avrupa’ya daha hazır değiliz." İşte bu noktada nasıl oluyor da Mermerler Grubu, Avrupa için henüz şartları yerine getiremeyen otomobillerin Türkiye’de satışı için izinleri alıyor. İkinci sorum izinler alındıysa neden hala satışa sunulacak tarih net olarak açıklanmıyor. Bu iki sorumun cevabı Türkiye’ye girmek isteyen diğer Çinli markalar için de büyük önem taşıyor.

Otosu olmayanların yüzde 72’si 1-2 yıl daha almak istemiyor

Geçtiğimiz günlerde elime İnterpromedya ve Birleşik Araştırmacılar tarafından yapılan ’Teknoloji Omnibus Araştırması’ geçti. 3 ayda bir farklı sektörlere ilişkin anket yapan iki şirket son araştırmasını otomotive ayırmış. Araştırma kapsamında tüketicilerin otomobillerinin olup olmaması, varsa markaları, araç satın alıp almayacakları, hangi markaları satın alacakları gibi ölçümler yapılmış. 16 ilde yüzde 38’i kadın olan 1300 kişiyle yapılan araştırmadan çıkan sonuçlar bir çok gerçeği ortaya koyuyor. Öncelikli olarak 1300 kişi baz alındığında Türkiye’de nüfusun yüzde 69.2’sinin otomobili yok. Tamam bunu zaten biliyoruz. Ama tüketicilere "1-2 yıl içinde araç satın almak istiyormusunuz" diye sorulduğunda, yüzde 69.1’i ’Hayır istemiyoruz’ cevabını veriyor. Yani buna gücü yok.

Bu soru otomobili olan ve olmayanlara ayrı ayrı sorulduğunda, otomobili olanların yüzde 62.1’i, olmayanların ise yüzde 72.2’si 1-2 yıl içinde otomobil almak istemediğini daha doğrusu alamayacağını söylüyor. Yani bugün Türkiye’de otomobil sahibi olmayanların sadece yüzde 27.8’i 1-2 yıl içinde otomobil almayı düşünüyor. Türkiye’de 40’ın üzerinde otomobil markası önümüzdeki günlerde bu yüzde 27.8 için mücadele verecek.

Araştırmadan çıkan diğer bir sonuç ise önümüzdeki 1-2 yıl içinde otomobil almak veya değiştirmek isteyenlerin hangi markayı tercih edecekleri. Renault yüzde 15.9’la en çok satın almak istenilen marka olurken, Peugeot yüzde 11.2’yle ikinci, Volkswagen ise yüzde 10.7’le üçüncü sırada yer alıyor.
Yazarın Tüm Yazıları