Az sattığımız modelleri kiralayıp emniyet supabı olarak kullanıyoruz

Eskiden de çok zordu ama üç aşağı beş yukarı otomotiv firmalarının yıl sonu tahminleri birbirine çok yakın olurdu.

Ama görüyorum ki bu yıl seçimler nedeniyle önününü net göremeyen sektör, tahminler konusunda oldukça zorlanıyor. Bir çok firma toplam pazarın 2006 yılına göre yüzde 10 düşeceğini tahmin ederken, bazıları yüzde 10, bazıları ise yüzde 5’lik bir büyümeden bahsediyor. Pazarın düşeceğini tahmin eden firmaların, kendileri için büyüme öngörmesi ise kafaları karıştırıyor. Yani otomotiv sektörü için ortada tam bir belirsizlik hakim. Özellikle önümüzdeki hafta Cumhurbaşkanlığı seçiminin seyri pazar hakkında daha net rakamların ortaya çıkmasını sağlayacak.

İşte böyle belirsiz bir ortamda, Kia ve Lada’nın Türkiye distribütörü Çelik Motor, pazarda kendini garanti altına almak için ’kiralama’ silahını çekmiş. Çelik Motor Genel Müdürü Alp Evcimen, 2 bin araçlık bir kiralama filosuna sahip olduklarını belirterek, "Anadolu Grubu İcra Başkanı Tuncay Özilhan, bizden bu rakamın 2010 yılında 10 bin adede çıkmasını istiyor" diye konuşuyor.

YÜZDE 7’Sİ KİRALIK

Evcimen, kiralama işinde hem daha fazla kár marjınını olduğunu hem de pazar paylarını bu şekilde koruduklarını dile getiriyor. Kiralama işinin kendileri için pazarda emniyet supabı vazifesi gördüğünü belirten Evcimen şunları söylüyor: "Özellikle çok satılmayan modellerimizi kiralayarak önemli bir avantaj elde ediyoruz. Hem bu araçlarımızı değerlendiriyoruz hemde pazar payımızı koruyoruz. Bugün Türkiye’de sattığımız araçların yüzde 7’si kiralıklardan oluşuyor. Ticari ve 4x4 araçlarımızı çıkardığımız zaman bu oran yüzde 23’e yükseliyor. Picanto ve Rio modellerimiz en fazla kiralanan araçlar. Biz bu araçları şirketlere ortalama 2 yıl kiraya veriyoruz. Daha sonra bu araçları ikinci el şirketimiz aracılığıyla satıyoruz."

2006 yılında yüzde 13.9 oranında daralan otomotiv pazarına rağmen pazar paylarını yüzde 2.4’ten 2.5’e çıkardıklarını hatırlatan Evcimen, 2006 yılını 15 bin 180 adet ile en büyük 10 otomotiv firması arasında kapattıklarını belirtiyor. 2007 yılında pazarın yüzde 10 daralmasını beklediklerini belirten Evcimen, "Biz daralan pazarda yüzde 2.5’lik pazar payımızı koruyacağız. Bunda kiralamanın etkisi büyük olacak" dedi.

DOBLO DA KİRALAYACAĞIZ

Evcimen, araçların yüzde 40’ını Anadolu Grubu’na geri kalanını ise diğer şirketlere kiraladıklarını söyleyerek şöyle konuşuyor: "Bugün Anadolu Grubu’na bağlı Coca-Cola ve Efes Pilsen kiralamada en büyük müşterilerimiz. Ama biz her yıl grup dışındaki kiralama işini büyütüyoruz. 2006 yılında bu oran yüzde 60’a çıktı. Hedefimiz yüzde 30 Anadolu Grubu yüzde 70 diğer şirketler. "

Kiralama işinde sadece Kia markalı araçlarla yer almayacaklarını söyleyen Evcimen, "Başka markaları da bu işin içine katıyoruz. Bu konuda ilk anlaşmayı Tofaş’la yapıyoruz. Şirketlerden çok fazla hafif ticari araç talebi alıyoruz. Bizim bu sınıfta aracımız olmadığı için önümüzdeki günlerde Doblo markalı araçları alıp kiralayacağız" diye konuşuyor.

4x4 sınıfında bu yıl kendi kendimizin rakibi oluruz

Kia, bugün Türkiye’de en çok 4x4 modeli Sorento’yu satıyor. Sorento piyasa çıktığı 4 yılda 10 bin 647 adetlik rekor satış gerçekleştirdi. Geçtiğimiz yıl ise 4 bin 75 adetlik satışla yer aldığı sınıfın açık ara lideri durumunda. Bu modeli sınıfında 1527 adetle bir başka Kia modeli olan Sportage izliyor. Son 3 yılın pazar lideri olan Sorento’nun bu başarısının ardından karşısına bir çok rakip çıktı ve çıkmaya devam ediyor. Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe ve yeni Honda CR-V’nin ardından bu yıl Dodge Nitro ve Opel Antara, Sorento’nun en önemli rakipleri arasında.

Alp Evcimen’e rakiplerini sorduğum zaman cevabı ilginç: "Bu yıl Sorento’nun en büyük rakibi Sportage olacak. Yani kendi kendimizin rakibiyiz. Sorento’nun satışları bu yıl 2 bin 500 adede geriler. Ama 2 litrelik dizel motora sahip Sportage’nin satışlarının artarak 2 bin 500 adede çıkartamayı hedefliyoruz. Tabiki yeni markalar bizden çalacaklar ama bu o kadar da yüksek olmayacak. Geçtiğimiz yıl toplamda 5 bin 600 adet 4x4 satmışız. Bu yıl bu rakam 5 bine geriler ama liderliğimizi kimseye kaptırmayız."

NITRO’YA MARKAJ

Evcimen, Captiva ve Santa Fe’yi açıkçası kendilerine çok fazla rakip görmüyor. Bunun sebebi olarak ise ikinci el durumlarını gösteriyor. Evcimen, "Bugün Sorento’nun ve Sportage’nin en büyük avantajı ikinci elde çok güçlü olması. Bu modellerin ikinci elleri hem hemen satılıyor hem de değerini kaybetmiyor. Rakiplerimizde böyle bir avantaj yok" diye konuşuyor.

Yeni Honda CRV’nin ise özel bir müşterisi olduğunu belirten Evcimen, "CRV’nin özel bir kitlesi var. Motor veya donanım ne olursa olsun bu kişiler Honda’dan vazgeçmiyor. Bir de son dönemde Dodge Nitro modelinin performansını merak ediyorum. Nitro’yu yakın markaja alacağız. Ama yine söylüyorum liderliği bizden kimse alamaz" açıklamasını yapıyor.
Yazarın Tüm Yazıları