İtalya’da market yağları sınıfta kaldı

İtalya’da, piyasadaki ürünleri kimyasal analizlere tabi tutarak her ay bir dosya hazırlayan ve tüketiciyi marketlerdeki ürünlere karşı bilinçlendirmeyi amaçlayan Il Salvagente dergisi, zeytinyağlarının yarısından fazlasını sınıfta bıraktı.

Haberin Devamı

8 yıl içinde üçüncü kez sızma zeytinyağlarını değerlendiren dergi, 20 ürünü kimyasal ve profesyonel tadım paneli analizlerine tabi tuttu ve 20 üründen 11’ini, sızma olarak satılamayacak, kusurlu zeytinyağı olarak değerlendirdi.

Can simidi anlamına gelen il Salvagente’nin fiyatı 4,90 euro. Üreticinin korkulu rüyası, tüketici için ise can simidi.

Tadım panelinin parçası olduğum Gambero Rosso dergisi olarak biz de, her ay bir dosya hazırlıyoruz.

Ancak bizim yaptığımız İtalya’nın en iyilerini seçmek.

Testten en yüksek puanı alan üst düzey ürünler dosyaya girebiliyor sadece.

Düşük puan alan ya da elenen markaların dosyada yeri yok.

İyi ürün meraklıları için faydalı bir kaynak.

Il Salvagente ise insanların marketlerde her an ellerinin altında olan ürünleri değerlendiriyor, sadece duyu analizi değil kimyasal analizlerini yaptırıyor. “Etikette yazılanlar edilenler doğru mu”, “dışarıdan istenmeyen kimyasal bulaşıklıklar var mı” gibi soruların cevaplarını veren, sektörün kötü polisi Il Salvagente. Her ülkeye lazım.

Haberin Devamı

Derginin 2015 yılında yaptığı zeytinyağı dosyasında 20 üründen 9’u sınıfta kalmıştı. 2021’de ise 15 üründen 7’si.

2023 ispanya ve İtalya’da zeytinyağı borsasının rekor fiyatlara ulaştığı bir yıl oldu.

Dünyanın en büyük üreticisi İspanya’nın üretiminde iklim koşullarına bağlı yüzde 30 üzeri bir düşüş kaydedilmesi, pandemiyle yükselen maliyetler, Ukrayna-Rusya savaşı derken zeytinyağı borsası litre başına 5 euro’yu buldu.

İtalya’da marketlerde zeytinyağının bu fiyatlara satıldığı düşünülürse, düşük fiyat bandında satış yapan markaların bu yıl çok zor durumda kalmaları beklenen bir şeydi.

Bundan birkaç yıl önce Floransa merkezli büyük üretici Carapelli panel testte sızma olarak değerlendirilmemişti ve büyük skandal yaşanmıştı.

Carapelli tadım ve satın alma ekibinden önemli değişiklikler yapmakla kalmadı, etiket tasarımı ve şişesini de değiştirerek hayatına devam etti.

Bu sene yapılan testte Carapelli en yüksek puan alan zeytinyağı olarak kalite fiyat dengesi açısından en iyi ürün seçilmiş.

Haberin Devamı

Geçtiğimiz yıllarda elenen ürünlerden büyük isim De Cecco da bu sene alnının akıyla tamamlamış testi.

Böyle büyük markaların aldıkları sonuçlardan ders çıkarıp, ürünlerini düzeltmeleri çok iyi.

Elenen ürünler arasında en yüksek asitlik oranı 0,42.

Diğer elenenler 0,3 asitlik düzeyinde. Neymiş, düşük asitlik zeytinyağı için bir kalite göstergesi değilmiş.

Asitliği düşük olan yağ da kusurlu olabiliyor.

Önemli olan denge, temizlik. Bunu da sadece tadarak anlayabiliriz.

Firmalar kimyasal analizlerine vurgu yaparak kendilerini savunuyor.

Genelde çok kaliteli ürünleri olan ESSElunga elenenler arasında.

Panel testini Liguria’da yaptırdığını söylüyor.

Liguria İtalya’nın en kusurlu yağlarını üreten bölgesi.

Haberin Devamı

Bölge geleneksel olarak kusurlu yağ seviyor.

En düşük ve en yüksek puanı alan yağlar arasında fiyat farkı litre başına 2,5 euro kadar.

Sınıfı geçenler Carapelli, San Giorgio, Costa d’Oro, Santa Sabina, Colavita, Sagra, De Cecco, Monini, Farchioni.

Gambero Rosso gibi sadece en iyisini değerlendiren iyi polis ya da Il Salvagente gibi bir kötü polis keşke bizde de olsa.

Yazarın Tüm Yazıları