BİR suç, suç olmaktan çıkarılmak istenirse, bunun en kestirme yolu "bu suçu herkes işliyor veya herkese iftira atılıyor" kanaatini yaygınlaştırmaktır.
Hele, hele zanlılar arasına suçsuz bir kişi katılırsa, artık o suç toplum indinde suç olmaktan çıkar. Vergi kaçakçılığı, bu ülkenin en büyük dertlerinden biridir. IMF’sinden tutun da, Türk ekonomisinde verimlilik nasıl arttırılır diye araştırma yapan McKenzie Danışmanlık şirketine kadar her kuruluş, vergi kayıp ve kaçakları azaltılmalıdır demektedir. Vergi kayıp ve kaçaklarının temel kaynağı "kayıt ve beyan dışı" işlemlerdir. Sahtekárlık yoksa resmen kayıt altına alınmış ve beyan edilmiş işlemlerde vergi kaçakçılığı olmaz. Vergi kaçakçılığı suçtur. Sadece vergi kanunlarını değil, Ceza Kanunu da ilgilendirir. Bir eyleme suç denilebilmesi için, yasanın bu eylemi suç olarak tanımlaması şarttır. Vergi denetimi, pek tabii resmi muhasebe kayıtları üstünden de yapılır. Bu denetimlerde "kusurlu" işlemlere rastlanabilir. Netice itibariyle bir kanun veya yönetmelik ne kadar açık yazılırsa yazılsın, yoruma müsait ifadeler içerir. Şirketin Yeminli Mali Müşavirlerinin cevaz verdiği, usulüne uygun bir erteleme işlemini, vergi denetçisi kusur olarak değerlendirebilir. O zaman ortaya bir ihtilaf çıkar. Bu ihtilaf da yasal prosedüre göre hareket edilerek giderilir. Devletin faiz kaybı varsa, bu ödenir.
* * *
1. Doğan Grubu’na kesilen ve açıklanması vergi mantığı açıdan mümkün olmayan milyarlık vergi cezası, şüphe yok ki, hakiki vergi kaçakçılarını çok sevindirmiştir. Şimdi en yüzsüz vergi kaçakçıları bile, işte gördünüz mü, Doğan Grubu için de kaçakçı deniyor; bize de iftira edilmişti diyecektir. Bir başka savunma da, "Doğan Grubu bu kadar büyük vergi kaçırdıktan sonra, bizim kaçırdığımız miktar devede kulaktır, affedilmelidir" şeklinde olacaktır. Bu olay vergi kaçakçılığını basitleştirmiş ve adeta masum hale getirmiştir.
2. Doğan Grubu’na kesilen bu ceza, vergi denetçiliğinin itibarını zedeleyecektir. Vergi denetçileri, kolayca çürütülebilecek iddialarla ceza kesmez. Hele, hele kamuoyunda siyasi telkinle davranıldığı şüphesi oluşursa, mesleğin saygınlığına gölge düşer.
3. Vergi; A)Devlete gelir sağlamak, B)Milli geliri yeniden dağıtıma tabi tutmak ve C)Ekonomiyi yönlendirmek üzere üç amaca hizmet eder. İş adamları, alım, satım ve yatırım kararlarını, hangi vergiyi ne zaman ödeyeceğini hesaplayarak alır. Eğer bu konularda tereddüt ve ceza yeme korkusu oluşursa bazı işler hiç yapılmaz. Bu da ekonomide yavaşlama demektir. Bu ceza, bundan sonraki yabancı sermaye ortaklıklarını kötü etkileyecektir.