Sendika tavize yanaşmıyorsa şirket iflas etsin daha iyi
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
AMERİKA’da "Üç Büyük" diye bilinen otomotiv şirketleri zora düşmüş halde kurtarılmayı bekliyor.
Bunların içinde en büyüğü ve mali durumu en kötü olan GM (General Motors) en iyisi Ford’dur. Bu üç firmanın nakit sıkışıklığından çalışamaz hale gelmemesi için bir kurtarma paketi hazırlanmış. Ancak paket ABD Senato’sunca onaylanmadı. Paketi reddeden Cumhuriyetçi partili senatörlerin lideri şöyle konuşmuş. "Biz de Amerikan otomobil firmalarının hayatta kalmasını ve gelişmesini istiyoruz.Ancak bunun için vatandaşın kesesinden, bu firmalara milyarlarca para aktarmak tek çözüm değildir.Söz konusu şirketler, ’iflas anlaşması’ (konkordato) için yargıya gidebilir ve yargı nezaretinde yeniden yapılanma projelerini hazırlarlar.Hem alacaklıları ile anlaşır hem de işçi sendikasından yürürlükteki toplu iş sözleşmesinin şartlarını hafifletecek tavizler alabilirler.Amerikan halkı da elinden gelen gayreti gösteren işçi sendikalarını ve şirket yönetimini takdir eder ve onların ürettikleri arabalarını alır."
Senatörün "işçiler de taviz versin" sözüne çok bozulan sendika başkanı, "sendika düşmanlıklarını tatmin için kan emicilik yapıyorlar" diye ağır bir cevap vermekte gecikmemiş.
* * *
1. Amerika’da 15 kadar otomobil üreticisi var. Bunların üçü Amerikan, diğerleri "yabancı" firmadır.
2. Amerika’da satılan her 100 arabanın 54’nü yabancılar üretmektedir.
3. Gelişmiş ülkelerde, sanayide maliyetinin yüzde 70’ini işçilik (emek maliyeti) teşkil eder. Burada bahsedilen işçilik, satın alınan yarı mamul, ham madde ve hizmetler içindeki işçilikleri de kapsar. Benim daha önce Türkiye için yaptığım hesaplarda bu oran yüzde 65 olarak çıkmıştı.
4. Milli gelirin "faktörsel (kár, kira, faiz ve ücret) dağılımıyla" bu sonuçlar birbirini teyit etmektedir.
5. Amerikan otomobil firmalarında giydirilmiş saat ücreti 74, Amerika’daki "yabancı" firmalarda ise 44 dolardır.
6. Saat ücretindeki 30 dolarlık fark, Amerikan firmalarının işten çıkardıkları ve emekli ettikleri işçilere aylık ödemesinden de kaynaklanmaktadır.
7. General Motors’da her bir çalışana karşı 4.6 kişi, diğer Amerikan şirketlerinde ise, ortalama 3 kişi maaş alıyor.
8. Yabancı üreticiler, fabrikalarını teşvikli bölgelerde kurdukları ve işçileri de nispeten kıdemsiz olduğundan böylesi bir yük altında değiller.
9. Aşırı değerli dolar, ucuz ithal malları kullanan ABD tüketicini çok memnun etmişse de, sanayini rekabet edemez hale getirmiştir. (Bizim durumumuzun aynı.)
10. Krizle birlikte Amerikan halkının (ki bir kısmı sanayi işçisidir) daha düşük gelire razı olması kaçınılmaz hale gelmiştir. El atıyla binicilik buraya kadar.