Misyon gazeteciliği, gazetecilik misyonuyla bağdaşmaz

TARAF gazetesindeki depremden sonra, basın hayatımıza “misyon gazeteciliği” diye bir kavram girdi.

Haberin Devamı

Bu konuda yazı kaleme alanlar adeta Taraf bilinen gazetelerden değildi; onun (kutsal) bir misyonu ve misyoner yazarları vardı deyip sözü, “onların misyonları yani görevleri tamamlanınca işlerine son verildi” demeğe getirdiler. Ama hiçbiri gazetecilik misyonu ile misyon gazeteciliğin çelişkisine işaret etmedi.

STRATEJİK YÖNETİM

İş idaresini bilimsel bir temele oturtmak için kafa yoranlar, “stratejik yönetim” diye bir şablonda mutabık kalmıştır. Stratejik yönetim, “amaca giden anayoldan uzaklaşmamak” demektir. İster küçük bir esnaf, ister koskoca bir holding, isterse bir gazete olsun, her bir “iktisadi birim”, stratejik yönetim ilkelerine göre hareket ederse, uzun ve başarılı bir hayata kavuşur. Stratejik yönetim, iki kavramsal sözcükle başlar. Birincisi “misyon”dur. Misyon, stratejik plan yapan iktisadi birimin “ben, müşterilerime ne vereceğim ki onlar benim ürünümü gönüllü olarak satın alsınlar” sorusuna verilen cevaptır. İkincisi, vizyondur. Anlamı, ben görevimi layıkıyla yaparsam “müşterilerim bana gösterecekleri teveccüh, beni nereye ulaştıracaktır?” sorusuna verilen yanıttır.

Haberin Devamı

KİŞİSEL VE KURUMSAL KİMLİK

Birden fazla kişinin çalıştığı her birimin bir kurumsal kimliği, orada çalışan insanların da birer kişisel kimliği vardır. Temel yönetim sorunlarından başında, kişisel kimliklerle, kurumsal kimlik arasındaki uyumsuzluk gelir. Buna misyon ve vizyon farklılığı denebilir. Bir kişi, bir kurumda çalışmayı kabul ettiğinde, kendi kişisel misyonunun önüne, ait olduğu kurumun misyonu koymayı kabul etmiş olur. Bu kabule rağmen, kişilerin çalıştıkları kurumun misyonu etkilemeleri ve hatta değiştirmeleri mümkündür. Ama bu netleşinceye kadar kurum kimliği önde gelir.

KAPİTALİST AHLAK

Kapitalist sistemin iyi işlemesi “iş bölümü”ne bağlıdır. Toplum bir vücut ise, her iktisadi birim, toplum denilen bu sosyo-ekonomik sistemin bir uzvu/organıdır. Her organın, misyonu/görevi ayrıdır. Gazetelerin ve gazetecinin misyonu, halka gerçekleri anlatmaktır. Bundan başka misyonu olamaz. Olması, kapitalist ahlaka aykırıdır. Kısaca, etik değildir.

Haberin Devamı

HABER, KAYNAĞINDA KİRLENİR

Gazetelerin haber kaynağı, iş âlemi ve siyaset dünyasıdır. Şirketlerden gelen haberler, reklamla; siyasetçiden gelenler propaganda ile kirletilmiştir. Gazeteci bunları süzer, okura temiz bilgi verir. Eğer bir gazete, şirketlere veya bir siyasi partiye veya siyasi bir akımın emeline hizmet ediyorsa, ona gazete değil “yayın organı” (house publication) denir. Bunlara da ihtiyaç vardır. Yeter ki okura her şey karşı açık-seçik anlatılsın.
Son Söz: İki misyon bir işte oynamaz.

Yazarın Tüm Yazıları