Ey zorlanan yöneticiler! Kendinize Mao’yu örnek alın
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
BUGÜN, "The Economist" Dergisi’nde çıkan bir kitap özetinden faydalanarak, başarılı gözükmek isteyen işadamları veya siyasilere "yönetim danışmanlığı" yapmak istiyorum.
İş hayatında başarı denince akla:
a) Üstün nitelikli ürünler geliştirip piyasaya sunmak,
b) Büyük üretim kapasitesi tesis edip bunu kullanmak,
c) Rakiplerin sırtını yere sermek,
d) Herkesin çalışmak isteyeceği bir şirket yaratmak,
e) Firmayı sürekli geliştirmek,
f) Maliyetleri düşürüp çuvalla kár etmek,
g) Kendisi için de büyük bir servet oluşturmak, gelir.
Ne yazık ki, herkes bunları başaramaz. Şanssız olanlar üzülmesin. Onlar da Çin’in 1946-1976 yılları arasında tek hákimi olup, ülkesini idarede hiç de başarılı olmadığı halde efsaneleşen Mao’yu örnek alabilir. Üstelik Mao, yönetimi sırasında 70 milyon insanın ölümünden sorumludur. Ama hálá çok yüksek bir itibara sahiptir. İşte hem başarısız olup hem de tarihe geçmek isteyen yöneticiler için beş öğüt:
1. Gerçekle ilgisi olmayan, ama çok etkileyici bir slogan yaratın. Mao, tam bir imparator gibi yaşamıştır. Ama kendisi için kullandığı slogan "halka hizmet"tir. Slogan bir defa beyinlere kazındı mı, halk için gerçek artık odur. Mao bu sloganla, yaptığı her bencil eylemi, tam tersi olarak pazarlayabilmiştir. Siz de hemen, "kendim için bir şey istiyorsam namerdim" anlamına gelen bir slogan bulun. Danışmanınıza (siparişlerinizi bekliyorum) etkili bir "misyon/vizyon" tekerlemesi yazdırtın. Bunu da yerli yersiz söyleyip durun. Unutmayın: Tekrar, itibarı pekiştirir.
2. Medyayı, utanmadan sonuna kadar kullanın. Medyada yer almayan ölüdür, kuralını unutmayın. Hem şirketin içinde olanların hem de dışında bulunanların beynini yıkayın. Mao, onun zamanında TV olmadığı için bu amaçla "Küçük Kırmızı Kitabı" kullanmıştı. Mesela, onun "süpürgenin girmediği köşede, tozlar kendiliğinden yok olmaz" cümlesi her şeye müdahale etmesini haklı gösteriyordu.
3. Kendinizi öne çıkarın. Şirket için bir marka inşa ederken kendinizi "bir kült" haline getirmeyi ihmal etmeyin. Bu stratejiyi, Mao aynen uygulamıştı. Adınızla firmanız eşanlamlı olsun. Herkes, "o giderse halimiz yaman olur" desin ki, saltanatınız sürsün.
4. Çalışma arkadaşlarınızı harcamaktan çekinmeyin. Mao sık sık "Dostlarımız ve düşmanlarımız kim?" diye sorarmış. Bugünün modası ise performans değerlendirmesidir. Mao, kimseyi kendine çok yakınlaştırmamıştır. Böylece yönetimde terfi ve azil silahını rahatça kullanmışlar. Siz de adam harcarken rahat olun.
5. Başarılı değilseniz, sürekli faal olun. Mao başarısız oldukça, daha çok işe kalkışmıştır. Sürekli hareket etmiş, her bir başarısız girişimin ardından ikinci bir devrim yapmıştır. Günümüzde bu yöntemin açılımı, "hiçbir projeyi başarıyla bitiremediysen, çok gez, çok inşaat yap"tır.
Son Söz: Tasalanmayın; tarih hükmünü çok geç veren bir mahkemedir.