İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre ilkokulda ödevin akademik gelişime katkısı çok az

“Ödev” kelimesi hepimize bir antipatik gelmiştir ve gerekliliği üzerine yıllardır süre gelen bir tartışma vardır.

Haberin Devamı

Bir eğitimci olarak ödevin gerekliliğine ama kalitesinin de önemine çok inanırım. Mesela bizim çocuklarımızın çoğu sunum yapmayı bilmez. Halbuki ödevler genellikle sunum üzerinden olsa, kendilerini ifade etme ve anlatım becerileri gelişse, iş hayatında daha başarılı olacaklar. Bir konuyu araştırıp, sunup, sonunda da fikir beyan edilmesi bence en geliştirici ödev biçimidir. Tabii ki bu sunum fikri ilkokulda mümkün değildir. Bakın İngiltere’de yapılan bir araştırma ilkokulda verilen ödevler için neler diyor:

İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre ilkokulda ödevin akademik gelişime katkısı çok az

ÖDEV=STRES Mİ?

Ödevin sadece öğrenci için değil veliler ve hatta öğretmenlerin kendileri için bile stres sebebi olması aşinadır. Sanki ödev herkesin ödeviymiş gibi evde bir tansiyon oluşturur. Bir ilkokul öğrencisine ödevin sağladığı yarar ile bu ödenen stres bedeline bakıldığında buna değmeyecek kadar az bir fayda gözlemlenmiş. Öbür taraftan ödevin faydasının ilkokuldan sonra daha da fazlalaştığı gözlemlenmiş. Özellikle sınav hazırlıklarında ve öğretilen materyalin pekişmesinde büyük faydası varmış. Lakin, 5-10 ya da 3-5 yaş aralıkları için ödevin yararlı bir çalışma biçiminden çok gerginlik yaratan bir süreç olduğu gözlemlenmektedir. İngiltere’de ilkokul öğrencilerine ne kadar ödev verilmesi ile ilgili bir kılavuz bilgi yok. 2018’de o dönemin Eğitim Genel Sekreteri Damien Hinds, buradaki kararı okulların müdürlerine bırakmıştır. Bu yüzden bu konuda çok net bir data yoktur ama 1000 veli üzerinde yapılan 2018 tarihli bir ankete göre öğrenciler ödevlerine haftada 2.2 saat ayırmaktadır. İlkokulda verilen ödevler okuma, heceleme, sınavlara ve bir sonraki derslere hazırlık olarak gözlemlenmektedir. Ödevin başka bir işlevi de ev ile okul arasındaki iletişimi oluşturmak olarak gözlemleniyor. Böylece ebeveynler kendilerini çocuklarının okul hayatının bir parçası olarak hissediyorlar. Tabii burada kastedilen ödevleri oturup onların yapması değil şüphesiz. Belli ki bu kendisini sürecin bir parçası olarak hissetmek stresi azaltmıyor çünkü 2018 Ofsted Veli Paneli’nde ortaya şu çıkmış: Velilerin yüzde 36’sı ilkokul ödevlerinin faydasından ziyade ev hayatlarını olumsuz ölçüde etkilediğini düşündükleri sonucuna varmış.

Haberin Devamı

İLKOKULDA ÖDEVİN AKADEMİK FAYDASI VAR MI?

Haberin Devamı

Bu konuda akademik bir çalışma yapılmamış ama yapılan analizlerin sonucunda ilkokuldaki ödevlerin ya çok az akademik faydası ya da pozitif hiçbir katkısının olmadığı gözlemlenmiştir. Bunun sebebi de belirlenmiş, yaşları küçük olduğu için bu çocukların ödevlerini aileden, öğretmeninden ya da okulundan destek almadan kendi başına yapamaması olarak belirlenmiş.
Ders çalışma becerileri de henüz tam gelişmediği için ödeve odaklanma konusunda da zorlukların çok yaşandığı kaçınılmazdır şüphesiz. Ödevin pozitif etkisinden çok veliden gelen baskı ve yüksek beklentiler ile negatif bir etkisi olabilme olasılığı da oldukça yüksek gözlemlenmiş.
Bir yandan da sorumluluk bilincini ve gelişimini sağlamada faydalı olduğu da söylenmektedir.
O zaman ne yapacağız? Araştırmacılar şunları tavsiye ediyor:
1. Mesela en iyi ödev şekli ebeveyn ile kitap okumakmış, bunun çocuk üzerinde çok pozitif bir etkisi olduğu net görülmekteymiş.
2. Ödevin amacı gerçekten okul ile aileyi birleştirmek ise bu da çok iyi sonuçlar getiriyormuş. Öz güven ve veli katılımı tek hedef olarak sınırlandırılmalı ve çocukların notlarına yansımamalıymış çünkü bu seferde veliler arası eşitsizlik stres sebebi oluyormuş.
3. Çocuğun notunu değil ama öz güvenini geliştirici katılımını arttırıcı her ödev faydalı olabilirmiş.
O zaman ne seninle ne sensiz gibi bir sonuç çıkıyor değil mi? Her şey de olduğu gibi demek ki burada da miktar değil kalite önemli. Ödevin içeriği ve neyi hedeflediği çok belirleyici. Hedef not ise işe yaramıyor. Akademik bir fayda gözlemlenmemiş ama hedef öz güven geliştirmek ve aile ile birlikte eğitim yolculuğunda hareket etmek ise işe yarıyor. O zaman ödev olacak üzgünüm çocuklar yine kurtaramadım sizi!

Haberin Devamı

İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre ilkokulda ödevin akademik gelişime katkısı çok az

GÜNÜN SÖZÜ:

“İlham gecenin ortasında ödev yapman gerektiği zaman gelir”
(Amy Lee)

EĞİTİMDEN, BİLİMDEN, BAŞÖĞRETMENİN İZİNDEN AYRILMADIĞINIZ AYDINLIK GÜNLERİNİZ OLSUN.

Yazarın Tüm Yazıları