Haylidir kapısını açmadığım bar, akşamcı kalabalığına uğramış. Bizde ’akşamcı’ denildiğinde ilkin yaşını başını almışlar akla gelir. Oysa müşterilerin çoğu genç. Aralarında boş bir tabure, yerleşiyorum. Barmen "Grey Goose artini?" diyor göz göze geldiğimizde. Hafızası mükemmel, başımı eğerek onaylıyorum. Manhattan’ın votka çeşitleriyle ün yapmış barlarından biri bu.
İçki şişelerinin bulunduğu raflar eskisi gibi loş değil. Mağazaların kozmetik tezgahları gibi pırıl pırıl. Bar arkasında duvar bu kez aynalarla kaplanmış, alttan üstten ışıklandırılmış. Sıradan göz gezdiriyorum, aşina olduklarımın yanı sıra turistik New York rehberlerinde isimlerini gördüğüm yeni içkiler de var. Çoğunluğu votka. Değişik boyutta, rengarenk, süslü, fiyakalı şişeler. Absolute, Belveder, Chopin, Stolichnaya tanıdık markalar arka sırada: Önde ’Tito’, Teksas mamulü. Yanında İskoçya’dan ’Brilliant’, Estonya’dan Mor ile Ston, yeni Rus üretimi Charodei ile Zyr, Fransızların üzümden yapılan votkası ’Ciroc’.
Yanında uzunca bir şişe, içindeki sıvı sarı. Ortada inceliyor, metal bir yılan bel kısmını sarıyor. İlk defa görüyorum. Genç gruba içki hazırlayan barmen imdadıma yetişiyor: "Bu İtalyan modacı Roberto Cavalli’nin tasarımını yaptığı şişe. Votka kendi adını taşıyor. Birkaç hafta önce Chicago’daki Y Bar’da tanıtımı yapıldı. Piyasada şişesi 60 dolar. Ama özel bar ve kulüplerde 300 dolara satılıyor. Dağıtımcı yakında bize de getirecek."
CAVALLI’NİN YILANLI ŞİŞESİ
Cavalli’nin yılanlı şişesi tasarım çeşnisinde tek değil. Grafik sanatçıları parfüm şişelerinden esinlenerek müşteri cezbedici modeller hazırlıyor. Marka isimleri, üç boyutlu resimler, dış yüzeyde kabartma figürler, iç cidara işlenmiş desenler şişeleri süslüyor. Bilardo topu tabanlı karış boyunda kalınca tüplü ’Bong’ votkası ismi gibi esrar bağımlılarının kullandığı minyatür nargileyi andırıyor. Bong’un geçen yıl sonunda Miami’deki tanıtımını sosyete dilberi Paris Hilton yaptı.
Votka, 2000’li yılların gözde içkisi. ABD’nin yılda 160 milyar dolarlık içki sektöründe viski, cin, konyak gibi yüksek alkollü içkiler grubunda satış lideri. Gençler arasında giderek rağbet gören votka şöhretlerin de ilgisini çekiyor. Hayatında ağzına içki koymamış Amerikalı emlak kralı Donald Trump dahi modaya ayak uydurup votka işine el attı. Trump, ’I Love New York’ kampanyası grafikçisi Milton Glaser’e şişe tasarımı hazırlattı. Hollanda’dan ithal edilen votka dört köşeli şişenin 24 karat altın suyuyla boyanmış iki yanına ’T’ harfi işlenerek satışa çıkarıldı. MEYVELİ VOTKALAR PEK CAZİP
Votka kokusuz, renksiz, tadı olmayan bir içki. Başta buğday, patates, pancar, çavdar olmak üzere tüm tahıl, sebze ve meyve ürünlerinden imal ediliyor. Kalorisi kola meşrubatı gibi 80. Şişmanlatmıyor.
Son on yılda satışları İskoç viskisi, Amerikan kardeşi bourbon ile cini sollayarak yükselen votkada yenilik yalnızca göz alıcı şişelerde, egzotik markalarda değil. Üreticiler gençlere cazip gelmesi için limon, portakal, elmadan böğürtlene değişik meyveleri katarak beş kez damıtlamadan geçirip yüksek alkollü içkiye renk ve tat katmaya başladılar. Piyasada 300 civarında votka çeşidi arasında içinde eritilmiş ciklet bulunanı dahi var. Üreticiler böylece votka içiminin cazip hale geldiğini söylüyor. Diğer içkilere kıyasla votkanın fahiş fiyata satılması gençler için ayrıca bir tercih nedeni. 1990’dan bu yana yüksek alkollü içkilerin yüzde 47 satış artışında aslan payı votkada.