Paylaş
Prof. Dr. Nevzad Atlığ’ın yönetimindeki Kültür Bakanlığı İstanbul Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nun CD’leri, müzik tarihimizin en seçkin bestecilerinin en seçkin eserleri bu albümde seslendirilmiş.
Bu albüm, 15. yüzyıldan bugüne kadar 500 yıllık müzik tarihimizi ihtiva ediyor.
Koronun icra kalitesi konusunda sanırım bir övgü yapmanın anlamı yok, konserleriyle, kayıtlarıyla bunu çoktan ispatladılar.
Bakın hangi bestecilerin eserleri var. Seçim konusunda size yeterli bilgi vermek için adlarını sıralıyorum:
Kûçek Derviş Mustafa Dede Efendi, Nikoğos Ağa, Servet Yesâri Bey, Şâkir Ağa, Denizoğlu Ali Bey, İsmail Hakkı Bey, Selanikli Ahmed Efendi, Tamburi Büyük Osman Bey, Klârnetçi İbrahim Efendi, Kanûni Hacı Ârif Bey, Neyzen Rıza Bey, Usta Yani, Ûdî Mısırlı İbrahim Efendi, Çömlekçizade Receb Çelebi, Fehmi Tokay, Kemânî Rıza Efendi, Rıfat Bey, Ali Rıfat Çağatay, Kantemiroğlu, İlyâ Efendi, Merâgalı Hoca Abdülkadir, Hâfız Post, Gazi Giray Han, Bekir Ağa, Buhurîzâde Mustafa Itrî Efendi, Kara İsmail Ağa, Enfi Hasan Ağa, Mustafa Çavuş, Tab’i Mustafa Efendi, Hacı Sadullah Ağa, Dil-Hayat Hanım ‘Dilhayat Kalfa’, Mehmed Ağa, Üçüncü Selim, Dellâlzâde ‘İsmail Efendi’, Hacı Fâik Bey, Zekâî Dede, Dede Efendi, Hacı Arif Bey, Rahmi Bey ‘Mehmed’, Şevki Bey, Müezzinbaşı İsmail Hakkı Efendi.
* * *
DAHA önce bu 10 CD yayınlanmıştı.
Ama benim için eksik bir sunumdu Nevzad Atlığ’a da söyledim, yalnız ben değil birçok kişi aynı eksiklikten yakınmış.
Çünkü bestecilerin yaşamına dair bir bilgi yoktu, icra edilen eserlerin de güfteleri konulmamıştı.
Şimdi 64 sayfalık bir kitapçıkla, bu 10 CD’lik albüm daha değerli, daha dinlenebilir bir nitelik kazanmış.
Kitapçığın başında Türk Müziği yazısından bir bölümü aldım yazıma.
Özellikle genç kuşak için yararlı bilgiler var bu kısa yazıda:
“Türklerin asırlar boyunca yerleştiği muazzam bir coğrafya üzerinde (Asya kıtasının en büyük kısmı, Avrupa kıtasının en büyük kısmı, Afrika kıtasının kuzey ve doğu kısımları) bıraktıkları kültür, medeniyet ve sanat unsurları arasında müziğin çok önemli bir yeri vardır. Bu geniş coğrafya üzerinde yaşayan çeşitli milletler üzerinde Türk müziğinin hâkimiyet ve tesirleri dominant mahiyette, kesin ve büyüktür. Müzik tarihleri boyunca Türkler, bir kısmı kendi icatları, bir kısmı da başka kültürlerden alınmış olmak üzere bir düzineyi aşkın nota yazısı kullanmışlardır. Ancak nota yazısı daha çok nazariyat eserlerinde kullanılmış ve pratik alanda pek yaygınlık kazanmamıştır. Klasik Türk Kültürü’nün sözlü karakterinin, müzik sanatına bir yansıması olarak kabul edilmesi gereken bu durum sonucu, kulaktan kulağa, hocadan talebeye meşk yolu ile intikal eden bu müziğin binlerce eseri zaman içinde kaybolmuştur.”
Bu yazıdan sonra Nevzad Atlığ’ın biyografisi yer alıyor.
Bu tür albümlerde benim gibi birçok dinleyici bilgi arar.
Başına ses ve saz sanatçılarının adları konulmuş, çok doğru, çok yerinde bir davranış.
Bestecilerin kısa biyografilerini güfteler izliyor.
Metnin İngilizcesi de var. Böylece geniş kapsamlı düşünüldüğü de ortaya çıkıyor.
* * *
TÜRK müziği adını taşımaya hakkı olmayan nice CD arasında bu değerli albümü alırsanız, gerçek Türk müziğini dinleyeceksiniz.
Klasik Türk Müziği, Kültür Bakanlığı İstanbul Devlet Klasik Türk Müziği Korosu, Şef: Prof. Dr. Nevzad Atlığ, 10 CD ve bir kitapçık, EMI.
Paylaş