Okan Demiriş’in ardından

BİZİM opera beste-cilerimiz çok az. Bu türe emek verenlerden biri de Okan Demiriş’ti.

Haberin Devamı

Ölüm haberinden hemen sonra IV. Murat DVD’sini koyup seyrettim. Operaların her zaman metinleri önemli değildir, çünkü öne geçen müziktir. Ancak IV. Murat’ ın yazarının A. Turan Oflazoğlu olması, benim açımdan bestenin sağlam bir metne dayandığının göstergesi.
DVD’deki adlara bakıyorum. Türk operasının seçkin solistleri sahneye çıkmış.

Attilâ Manizade, Leylâ Demiriş, Deva Çolakoğlu.

Sahneye koyan: Cüneyt Gökçer, Orkestra şefi: Okan Demiriş. İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestra ve Korosu’ nu yönetmiş.

Genellikle Okan Demiriş kendi eserlerini yönetmiş. Değişmez kadın sesi de gerçekten iyi opera sanatçılarından Leylâ Demiriş.

Canlı yayın kaydı: 21 Kasım 1987, İstanbul AKM.

İkinci önemli bir IV. Murat kaydı daha var.

Orkestra şefi: Okan Demiriş. İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestra ve Korosu.

Sahneye koyan: Aytaç Manizade.

Solistler: Suat Arıkan, Leylâ Demiriş, Kevork Tavityan.

Kayıt tarihi: 7 Aralık 2000, İstanbul AKM Prömiyer.

*     *     *

OPERALARININ konusunu, kahramanlarını tarihten, halk hikâyelerinden alırdı.

Karyağdı Hatun ’un metnini de Nezihe Arz yazmıştı.

Kahramanı Anadolu’nun çeşitli yörelerinde farklı biçimde anlatılan, “bir kadın eren” in öyküsüydü.

Opera kitapçığında, eserin, kadınların gücünden mutluluğuna, acısına kadar çeşitli konumlarını dile getirdiği belirtiliyor.
Yusuf ile Züleyha’nın metnini de Nezihe Araz yazmıştı.

Bendeki kayıt da 24 Mart 1990, İstanbul AKM Dünya Prömiyeri yazılı.

*    *    *

BESTECİLERİMİZİN operalarının kaydını, DVD’sini neden yaptırmayız? 

A. Adnan Saygun başta olmak üzere bütün operaların DVD’lerini Kültür ve Turizm Bakanlığı, Devlet Opera ve Balesi’ne yaptırmalıdır.
Elimdeki kayıtlarda sadece bir sayfalık sunum bulunmaktadır.

Oysa ciddi bir anlayışla bunlar yayınlanırsa, bestecinin yaşamı, yapıtı hakkında bilgi, bestecinin ve solistlerin yaşamöyküleri yer almalıdır. Hatta mümkünse metin bile albümün içine konulabilir.

*   *   *

KAYITLARI dinlerken, seyrederken AKM’ nin önemini bir kez daha düşündüm.

Yazıyı yazarken, Okan Demiriş’in Concerto for Piano; Little Suit, Four Concert Arias, Suit for Pasinler bestelerini dinledim.
Seslendirenler, Leylâ Demiriş, Hülya Saydam, Gülden Turalı, Jean Pierre Faber, Okan Demiriş, Robert Wagner, Hamit Alacalıoğlu idi.

Yazarın Tüm Yazıları