Paylaş
Bugün tanıtacağım kitap bence her İstanbullunun, İstanbul’da yaşayanların kitaplığında bulunacak önemde ve değerde.
Esenler Belediyesi’nin çıkardığı ‘Müzik İstanbul’ kitabı benim müzikle ilişkimin seyrine de notlar düşüyor.
Birinci sayfada kitabın künyesine düşülen bir not:
Prof.Dr. Sadettin Ökten
Şehir Düşünce Merkezi
Müzik İstanbul’a dair yazı, ses ve tanbur sanatçısı Hakan Dedeler’in.
İlk sayfanın kaligrafisi de Erhan Olcay’ın.
Kitabın başında Esenler Belediye Başkanı M. Tevfik Göksu’nun Sunuş’unu okuyacaksınız.
Kitapta sekiz anabaşlık var, genel tanıtımdan sonra seçmelere yer vereceğim:
- I. Tarih
- II. Teori Ve Eğitim
- III. Bestekârlar ve Güftekârlar
- IV. Sazlar ve Sazendeler
- V. Halk Müziği
- VI. Dini ve Tasavvufi Müzik
- VII. Avrupa Müziği
- VIII. Popüler Müzik
İçindekiler üzerine bilgi:
- 1. Tarih
- İstanbul ve Türk Musikisi
Neyzen Süleyman Erguner
- Bir Fasılseverin Fasıl Musikisi Üzerine Notları
Bülent Aksoy: “2021 yılının başında Nevzat Atlığ’ın Genel Ağ’daki sitesine (w.w.w.nevzatatlig.com) koyduğu fasıl musikisine ilişkin teknik bilgiler bu musikinin icrası hakkında gördüğüm tek yazılı açıklama durumunda. Nevzat Atlığ orada, yönettiği sekiz makamdan fasıllarda yer alan eserler arasındaki bağlantı noktalarını, fasılların notaları üzerinde göstermiş. Şarkılar arasındaki geçişleri sağlayan bağlantı noktaları (notaları) fasıl musikisinin önemli bir yönüdür.
Fasıl başlı başına bir musiki uygulamasıdır. Kendine özgü nitelikleri olan bir musikidir. Birlikte şarkı söylemekle, söyletmekle fasıl olmuyor.
Eski fasılların kayıtlarını defalarca dinlemişimdir. Şimdilerde de 17.30’da TRT Nağme’yi açıp fasıl dinlerim.”
Ben de fasılları dinliyorum. Fasıl seven birisi de Selâhattin Hilâv’dı, o saati birbirimize haber verirdik.
Ailem de müziğe meraklı olduğu için Türk musikisi lokallerinde fasıl dinlerdim.
Bazı fasıl sanatçıları belleğimden silinmemiş: Ağyazar gibi. Ayrıca Aras’ın çıkardığı fasıl plaklarındaki eserler hâlâ kulaklarımdadır.
- Bir İstanbul Çocuğunun Kısa Biyografisi: İsmail Dede Efendi (1778 – 1846)
Bestekârların biyografileri bizim müzik kütüphanemizde eksik bir bölüm.
O değerde bir sanatçının biyografisi yaşadığı dönemin bir çok unsurunu da ihtiva eder.
- 20. Yüzyılın İlk Yarısında İstanbul’daki Bestekâr Neyzenler
Ali Tüfekçi
- İstanbul’un Sazları
Fikret E. Karakaya
- Türkülerini Düşünüyorum İstanbul’un...
Süleyman Şenel:
“İstanbul’un türküsü var mı? diye sorulduğunda, cevabım hep aynı: ‘Var tabii.’ Ardından da birkaç türkü adı ve mırıldandığım birkaç müzik cümlesi...
Sözlerim, soruyu soran kişiyi ikna etmeye yetiyor mu bilmiyorum ama dürüst olmak lazım, kimi zaman ben de kendi kendime soruyorum bu soruyu.
İstanbul’un türküsünü düşünürken hatırıma ilk gelenler, hemen herkesin bildiğinden çok da farklı değil. ‘Fındıklı’dır bizim yolumuz’, ‘Besmeleyle biz yangına gideriz’, ‘İstanbul’dan Üsküdar’a yol gider (Çavuş)’, ‘Telgrafın tellerine kuşlar mı konar’, ‘Mendilimin yeşili (Aman doktor)’, vd. En çok bilinen de galiba ‘Kâtibim’ türküsü...”
Süleyman Şenel bazı türküleri yazısına almış, bilimsel şüpheden de uzak kalmamış.
Şenel’in yazısı üzerinde durulacak, tartışılacak çok önemli bir yazı, birçok araştırmacı bu konuya eğilmeli.
Kitapta yer alan türküleri de mutlaka okuyun.
İstanbul söz konusu olunca Osman Cemal Kaygılı’yı mutlaka anmak gerekir.
Kitaptaki yazı:
- İstanbul’da Semâvi Kahveleri ve Meydan Şairleri.
Osman Cemal Kaygılı
- İstanbul’un Bilinmeyen Türküleri
Celâl Volkan Kaya
- İstanbul’un Tangoları Tangoların İstanbul’u
Ertuğrul Sevsay
Yaşadığımız İstanbul’un ses tarihini öğreten bir toplam.
(Esenler Belediyesi)
Paylaş