Paylaş
Murat Batmankaya’nın hazırladığı ‘İmzalı Müze-İmzalı ve Birinci Baskı Kitaplar Müzesi’ kitabı bu açıdan her edebiyat okurunun ilgisini çekecektir.
İlk baskının belirtilmesi, yazanın müdahalesi konusunda da bilgi vermektedir.
Giriş yazısında Murat Batmankaya konuyu bazı yazar ve kitap adları vererek irdelemektedir:
“Şair yahut bir yazar, onu yayımlamakla zaten okuru yeterince şımartmış sayılır. Lakin okur oburdur daha fazlasını daha lezzetlisini daha nadirini arzular iştahla. Biricik ve farklı olma yarışı mıdır bu bilinemez sanırım, belki biraz kendini özel hissetme ihtiyacı... Lakin ben, bunu şairin ya da yazarın emeğine bir saygı duruşu olarak görür, onun emeğine karşılık kendi emeğini koyup ilk baskılı imzalı kitabın peşine düştüğüne inanırım.”
Batmankaya bazı kitaplarla düşüncesini temellendiriyor. Hangi yazarlar, şairler, kitaplar? Şu sorunun yanıtını aramaktadır. Şimdi her okur, farklı baskıları alıp okuyan her okur ‘aynı’ kitabı mı okumuştur?
◊ Ahmet Arif
Hasretinden Prangalar Eskittim
◊ Yaşar Kemal
Sarı Sıcak
◊ Aziz Nesin
Gol Kralı
◊ Oktay Rıfat’tan örnek:
“Saadet bir çimendir bastığın yerde biter
Yalnızlık gittiğin yoldan gelir”
‘Saadet’ daha sonra ‘mutluluk’ olarak değiştirilmiştir. Gerçekten de okur değişik baskıları okumak, incelemek zorunda mıdır? Aldığınız bir kitabın her baskısını almak mümkün mü? Gerçekten de edebiyat tarihinin önemli bir tartışma konusu.
Hazırlanma düzeni:
Karşılıklı iki sayfada ilk baskının kapaklarının fotoğrafı ve yazarın, şairin biyografisi yer alıyor.
İlk kitap Adalet Ağaoğlu’nun ‘Sessizliğin İlk Sesi.’
İlk kitapları okurken edebiyatımıza dair bazı yargılara, değerlendirme notlarına ulaşmak mümkün. Bazı adların edebiyat yaşamına devam ettiğini, ilk kitaptan sonra nice kitaplar çıkardığını öğreneceksiniz. Ayrıca birçok türün emekçilerine de bu sayfalarda rastladım. Edebiyat tarihine adım atmış ama sonra da yürümemiş nice adları da burada göreceksiniz.
Kitaplığınızda bulunsun.
(Küçükçekmece Belediyesi Yayını)
DERGİLERDEN
◊ Tarihle Yaşamanın Şehri: Mardin
(Şehir ve Kültür. Mart 2024)
Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Kamil Berse’nin ‘Bizden’ başlıklı yazısı:
‘Geçmişle Geleceğe Birlik ve Dayanışma’
Seçmeler:
◊ Mezopotamyanın taçsız kraliçesi Mardin
Ümit Meriç
◊ ‘Ruhları Kardeş Şehir’
Kudüs Kokulu Şehir
Mardin
◊ Osmanlıdan Cumhuriyete Armağan Bir İrfan Ocağı:
Darüşşafaka Lisesi
Mehmet Kâmil Berse
◊ İlhami Emin ile ‘Yürüyen Duvar’ – 2
Necla Dursun
◊ Güneş Doğarken Kahramanmaraş Yıkılıyordu
Serdar Yakar
Adres: İskenderpaşa Mahallesi, Yeşil Tekke Kuyulu Sokak 6/1 A Fatih- İstanbul
Tel: 0212 534 14 11
GSM: 0533 911 31 88 - 0532 211 31 88
ANDANTE
Derginin bu sayısında ilgimi çeken bir yazı:
Ayşe Öktem’in yazısı “Claudio Abbado’yu bilir misiniz?” Şefliğini sevdiğim biri. Geçen hafta da Mezzo’da onun yönettiği birçok besteciyi dinledim.
Yazılardan seçmeler:
◊ Klasik müzik dünyamızdan başarı haberleri
◊ Türk Keman Edebiyatı Eserleri ve Yolculuk
Mehmet Gökhan Balcı
◊ Kayıp Eserlerin İzinde
Emre Aracı
◊ Ulusal Müziğimizin Özgün Sesi Turgay Erdener
◊ Özel Dosya
Çek Ulusal Müziğinin Babası 200 Yaşında
Bedrich Smetana
ALİ SİRMEN’İN ARDINDAN
Yazısı kadar sohbeti de lezzetliydi Ali Sirmen’in.
Pazarları anılarını okurken geçmiş günlerime göndermeleri yaşardım. Telefon ederdim.
Şakaları, azalan zarafetin örneğiydi. Politikaya evrensel kuralları unutmayarak yaklaşırdı.
Üslubu, özlediğimiz nitelikli bir yazı örneğiydi.
Bir karşılaşmamızı hatırlıyorum.
Liman Lokantası’nın yeniden açılışında oranın danışmanı rahmetli Tuğrul Şavkay’ın davetlisi olarak birlikte sohbet ettik.
Sevenleri, okuyanları unutmayacak, nur içinde yatsın.
Paylaş