ETEM Çalışkan ile mimar Ali Toy’un ortak hat sergisi Kadir Has Üniversitesi’nde ilgiyle izleniyor.
Etem Çalışkan, 1928 yılında Tarsus’ta (Mersin) doğdu, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’nde okudu. Birçok önemli gazetede çalıştı, kaligrafi sanatının ustalığıyla, modern el yazması diye nitelendirebileceğimiz Kuran’ın Türkçe mealini yazdı, kitap oldu, Yunus Emre Divanı’nı yazdı, o da kitap oldu. Çalışmalarıyla ödüller aldı.
Ali Toy, 1960’ta Kütahya’da doğdu. İTÜ’de mimarlık öğrenimi yaptı.
Çalışmalarında, mimarlık tasarım bilgisi ile hat sanatını bir araya getirerek bir form yaratmayı amaçladığını söylüyor.
İkisinin bu sanattaki hocalarından yola çıkarsak, ikisinin hat anlayışı konusunda kaynağa inen bir bilgi verebiliriz.
Etem Çalışkan, Akademi’de Emin Barın’dan hat sanatını öğrendi, Ali Toy ise son hattatlardan Ali Alparslan’dan ders aldı .
Biri modern, diğeri geleneksel çizgiyi sürdüren iki çalışma, hoş bir sentezi sunuyor bize.
ÇALIŞKAN’ın yazısının Yunus Emre’den Áşık Veysel’e kadar uzayan zengin Türk şiir çizgisinde, metni çok daha zengin çağrışımlı bir kimliğe taşıdığı görülüyor.
Sergi hafta sonu kapanıyor, oradan Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen’in çağrısı üzerine Eskişehir Belediye Binası’ndaki sergi salonunda açılacak.
Ádem ile Havva çizgileri, iki anlayıştaki yazının etkileyiciliğinde, sanatın farklılığını ortaya koyuyor.
Çalışkan ile Toy, dini ve din dışı yazılarda aynı yüzeyde buluşurken, birbirlerini tamamlayan bir estetik bütünlüğe ulaşıyorlar.
Hat sanatında kullanılan káğıdın önemini söylemeye gerek yok. Şimdilerde bu káğıdın üretimi için yeni bir girişim var.
Yılmaz Büyükerşen, el yapısı bir káğıt fabrikası/atölyesi kurma çabasında.
Porsuk Çayı’nın kenarında kurulması gerekiyormuş ki, su bulunabilsin diye.
* * *
HAT sanatının modern ve geleneksel anlayışının birleştiği eserler ilginizi çekecektir.