Fazıl Say'ın Nazım'ı

FAZIL SAY'ın Nazım'ını dinledim CD'den.

Bestenin ilk çalınış gecesinde de bulunmuştum. Ancak not alarak, dikkatle dinlediğimde bazı özelliklerinin farkına vardım.

Ünlü edebiyat tarihçisi İsmail Habib Sevük, Názım'ın ilk şiirlerini okuduğunda, bunları bir senfoniye benzetmiş, kulaklarımızın buna nasıl alışacağını yazmıştı.

Say'ın Názım'ını dinlerken, onun saptamasının doğruluğunu anladım.

Bestenin şiiri bastırmadığını, ikisinin de birbirini güçlendirdiğini hissettim.

Şiirleri tiyatronun bir ustası Genco Erkal okuyor, solistler de Sertab Erener ve bariton Tuncer Tercan.

Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'nı, TRT Ankara Radyosu Çok Sesli Korosu'nu, Kültür Bakanlığı Devlet Çok Sesli Korosu'nu şef Naci Özgüç yönetiyor.

Koro yönetmenleri de Elnara Kerimova ve İbrahim Yazıcı.

CD'nin kitapçığında Kültür Bakanı M. İstemihan Talay, eserin ‘Türk Bestecilerinin Eser Üretimlerini Teşvik Projesi’ kapsamında yapıldığını belirtmiş.

Yeni örneklerini bekliyorum.

Eseri algılayabilmeniz için gene kitapçıkta yer alan A.S. (Ahmet Say) imzalı kısa ama yetkin yorumlama yazısını okumanızı isterim.

* * *

ŞİİRİ önde tutarak, onun egemenliğini bozmadan, müziğin şiiri daha etkin kılacağının başarılı örneğini vermiş Fazıl Say.

Piyanosuyla eşlik ederken, senfoni orkestrasının bütün olanaklarıyla onun edebiyatını öne çıkarırken, koronun işlevinin ne kadar gerekli olduğunu da kanıtlıyor.

Kız çocuğunun Hiroşima'yı okuyuşu sırasında, orkestranın hüzünlü havası, Názım'ın bu şiirini bilenleri daha çok etkileyecektir.

Bir tutarlılığa dikkatinizi yoğunlaştırmanız gerekir bu eseri dinlerken:

Bir Türk şairinin şiirlerini ancak bir Türk bestecisinin müziğe getirebileceği kanısına vardım.

A.S.'nin verdiği örneklerin ötesinde, ben yer yer hüzünlü tonlarda bir 'maya'nın, bir uzun havanın Názım'a yakışan sesini yakaladım. Batı müziğini iyi bilen bir icracı-bestecinin kendi sesini unutmamasını çok sevdim.

Genco Erkal, Názım'ın şiirlerinin bir solist ve orkestra eşliğinde ancak böyle okunabileceğini, iki türün sentezinin böyle yapılabileceğini gösteriyor.

Direncin ve yaşama sevincinin, küçük bireysel acıların ötesine geçen insanlık sevgisinin müzikle daha da büyüdüğünü, şiirin algılanmasında gerekli olduğunu bu besteden öğrenebilirsiniz.

* * *

FAZIL SAY'ın Názım'ını dinleyin. İyi bir şairle iyi bir müzikçinin, iyi bir tiyatro oyuncusunun ortak başarısını kutlayın.
Yazarın Tüm Yazıları