‘Alev’ toprağa dokununca

ALEV EBÜZ-ZİYA’nın Galeri Nev’deki seramiklerini gördüm.

Seramiğin ne olduğunu, zanaatla sanatın ortaklığından nasıl bir sanat yapıtı çıktığını onun seramiklerini görmeden anlamak mümkün değil.

Daha önce İstanbul Türk İslam Eserleri Müzesi’nde bir retrospektifini de hayranlıkla seyretmiştim.

Alev Ebüzziya’nın mavi çalışmalarını, sanata biraz ilgisi olanlar tanır ve her zaman hatırlarlar. Müzedeki sergide, o objeler arasında bulunan yapıtları, müzedeki diğer eserler için bir başka yorumu da getirmişti.

Hele eski eserler arasında onların konulması, kimilerini şaşırtmış kimilerinin de övgüsünü kazanmıştı. Ben övenler grubu içindeydim.

Onun seramikleri, seramiğin tamamlayıcı bir unsur değil, kendi başına bir sanat eseri niteliği kazandığını gösteriyor.

İyi, zevkli döşenmiş bir salonda, bir büyük çalışma odasında her zaman gözüm seramiği aramıştır. Bunu işlevselliğini düşünerek söylemiyorum, sadece bir sanat yapıtı olduğu için bu saptamayı yapıyorum.

Alev Ebüzziya hakkındaki bir ansiklopedi maddesinde, onun eski Anadolu çanak çömleklerinden yararlandığı yazılıdır. Daha önce sanatçı, yeşim yeşili, pembe, eflatun, mor, mercan kırmızısı ve sarıyı kullanmıştır, uzun bir süre de mavi tonunu tercih etmiştir.

İstanbul’daki yeni sergisinde ise ‘siyah’ renk egemen.

* * *

ALEV EBÜZZİYA, Paris’te “Türk Mevsimi”nde sergi açan tek Türk sanatçısıydı.

Yurtiçinde ve dışında çeşitli ödüller kazanan sanatçının, önemli müze koleksiyonlarında da yapıtları bulunuyor.

Dünya seramik sanatının ustaları arasında sayılan sanatçının özellikle Danimarka’da birçok sanatçıyı etkilediğinden eleştirmenler söz etmektedir.

Bazı eleştirmenlerin onun sanatı üzerine söylediklerinden bazı cümleleri okuyalım:

“Boşluğun zamansız durağanlığını doldurur ve arada bir etrafındaki havayı titretir.”

“Entelektüel birikimini duygularıyla birleştirmenin sonucunda da forma hükmetme yetisini geliştirmiştir.”

Semih Gümüş’ün ve benim sorularımı TRT Türk’teki Açık Şehir’de yanıtladı.

Programı 10 Ocak 2013’te izleyebilirsiniz.

Sanatçıya göre, Danimarka dışında AB ülkelerinde seramiğe büyük bir ilgi yok. En yoğun ilgi ise  Amerika’da ve Japonya’da.

Sanatçı seramiğin bir dekor unsuru olmasına karşı.

Ayrıca bunlardan ticari eşya da üretmeyi hiç düşünmüyor.

İki yıl ünlü seramikçi Füre-ya’nın yanında çalışan sanatçı, bugün genç kuşağın dünyayı izlemesini salık veriyor.

Seramiğin sanatlar içindeki yerini, özelliğini görebilmeniz için, Alev Ebüzziya’nın seramiklerini görün.

* * *

SERGİ 5 Ocak tarihine kadar açık.

Adresi ve numarası aşağıda:
İstiklal Caddesi Mısır Apt. No: 163 Kat: 4
Tel: 0212 252 15 25

Pazar ve pazartesi dışında her gün saat 11.00-18.30 arasında açık.
Yazarın Tüm Yazıları