Her yol Ankara’ya çıkar mı

Ankara’nın en önemli eksikliklerinden birinin kentin marka değerinin tam olarak tanımlanamaması olduğunu zaman zaman bizler de konunun uzmanları da belirtiyor.

Haberin Devamı

Türkiye içinden ya da yurt dışından Başkent’e ziyaretçi getirmek istiyorsak bazı temalara ihtiyacımız var.
Muhakkak Anıtkabir ya da eski Meclis ve Ankara’daki tarihi merkezler önemli.
Ama bunlarla yetinilmemeli.
Yeni yapılması planlanan hayvanat bahçesi, eksikleri olsa da alışveriş festivali, yavaş yavaş kıymeti anlaşılmaya başlanan sağlık turizmi merkezleri...
Bunlar yeni projelerle de desteklenmeli...
Yerel yöneticilerin diline pelesenk olmuş, ‘cazibe merkezi’ sözünü bütün kent algılamalı ve Ankaralı buna inanıp sahiplenmeli.
Konunun bir diğer önemli boyutu da ulaşım. Ne yaparsanız yapın, kente ulaşım imkanlarını sınırlı tutar çeşitlilik yaratmazsanız kimseyi Ankara’ya getirmezsiniz.

ULAŞIM MERKEZİ OLABİLİR

Tarihteki ‘Her yol Roma’ya çıkar’, sözünün ‘çakması’ olan ‘Her yol Ankara’ doğru mudur, diye şehir plancısı Yrd. Doç. Dr. Zafer Şahin’le konuşurken, Ankara’nın ulaşım stratejisiyle düşünceleri sıraladı Şahin.
“Özellikle Ankara-İstanbul, Ankara-Bursa ve Ankara-İzmir hızlı tren hatlarının yakında açılacak olması, Ankara’nın başta Anadolujet olmak üzere bazı havayolu şirketlerinin bölgesel merkezi olmaya başlaması, kentte bir lojistik merkezin kurulmuş olması ve Ankara’da yakın zamanda üç ayrı yeni metro hattının açılacak olması şehrin ulaşım potansiyelini ortaya koyuyor.

Haberin Devamı

ULAŞIM AĞLARI BÜTÜNLEŞTİRİLMELİ

Bu fırsatların kullanılabilmesi için Ankara’nın bölgesel vizyonun çizilmesi gerekiyor. Bunun için de Ankara dışı ve içi ulaşım ağlarının bütünleştirilmesi şart. Örnek vermek gerekirse, Ankara’da toplu taşım ve diğer ulaşım biçimlerinin şehirler arası ağlarla uyumunun sağlanması için bütünleşik tarife, bilet ve taşımacılık sistemlerine geçilmesi yaşamsal önem taşıyor.
Ankara’da bulunan herhangi bir kişinin uçağını ya da trenini kaçırma, trafikte tıkanma korkusu yaşamadan seyahat etme özgürlüğü kazanması gerekli. Ancak, ne yazık ki var olan otomobil ağırlıklı kent içi ulaşım bunun önünde ciddi bir engel. Oysa ki bu bütünleşme sağlanabilirse, Ankara değerleri diğer kentlerle daha kolay buluşturulabilir, turizm başta olmak üzere bir çok sektörde gelişmeler hızlanabilir.”

Haberin Devamı

ANKARA VİZYON  BELGESİ ŞART

Şahin’in ‘tüm yolların Ankara’ya çıkma’ reçetesi ise şöyle:
- Ankara Valiliği, Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Ankara Kalkınma Ajansı gibi kentin vizyon belgelerini oluşturan kuruluşlar bir araya gelerek gelişen ulaşım olanaklarını ve uluslar arası süreçleri dikkate alan bir “Ankara Vizyon Belgesi” oluşturmalı. 
- Bu belge uyarınca başta Ulaştırma Bakanlığı ile Bilim Teknoloji ve Sanayi Bakanlığı olmak üzere kentteki tüm paydaşların katılacağı bir “ulaşım bütünleştirme” ortak akıl toplantısı yapılarak Ankara’nın gelişen ulaşım olanaklarını nasıl fırsata dönüştürebileceği tespit edilmeli. 
- Yeni şehirler arası ulaşım hatları ile kent içi ulaşım hatlarının bütünleştirilmesine yönelik olarak halen çalışmaları devam eden ulaşım ana planı çalışmaları katılımcı bir süreçle Ankara’daki uzmanların katkılarına açılmalı.

Haberin Devamı

TRANSFER NOKTALARI BELİRLENMELİ

- Kent içindeki ana transfer noktaları belirlenmeli, buna yönelik işletme yaklaşımları geliştirilmeli. Örneğin uçak yolcularının toplu taşım istasyonlarından check-in işlemi yapabilmeleri, ya da şehir dışı yolculuk ücretlerinin şehir içi yolculukları da kapsayacak şekilde bütünleştirilmesi gibi çözümler bulunmalı.

Yazarın Tüm Yazıları