Karayolu otobüs taşımacılığı düzene girsin

ÜLKEMİZDE otobüs taşımacılığı 7.5 milyarlık yatırım değeri olan, yıllık 2.5 milyar dolarlık katma değer üreten, yolculara sunulan ikram malzemelerinin ve tüketilen gıda, meşrubat gibi ürünlerin yıllık değeri 500 trilyon lirayı aşan dev bir sektör.

Sektör, 350 bin kişiden fazla insanın istihdam edildiği, aileleriyle birlikte 1.5-2 milyon kişinin geçimini sağladığı, 10 bin otobüs, 500 faal işletmeyle hizmet veriyor.

Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği’nin 1970 yılında kurulmasıyla örgütlenme çalışmalarına başlayan sektör, 35 yıl sonra, ülke çapında 58 derneğin katılımıyla Tüm Otobüsçüler ve İşletmecileri Federasyonu’nu (TOFED) kurdu. Üye dernek sayısı 70’e çıkmış durumda.

Bugün ve yarın, Ankara’da Büyük Anadolu Oteli’nde Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın katılımı ve katkısıyla Ankara Ulaştırma Zirvesi toplanıyor.

Bu zirvede AB’ye entegrasyon sürecinde Türkiye ulaştırma dünyasının geleceği masaya yatırılacak. Sektör, sorunlarını tüm kamuoyu ve basının önünde, yönetenlerin huzurunda dile getirecek.

* * *

Otobüs taşımacılığının sorunlarının temelinde, 2003 yılına kadar bir kanuna sahip olmadan, yönetmelik ve tebliğlerle yönetilmesi yatıyordu. Bu hükümet döneminde Karayolu Taşıma Kanunu ve ardından Yönetmeliği yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Ancak, kanunda sektöre ilk girişlerle ilgili maddelerin sektörün taleplerinin aksine zorlaştırıcı hükümler olmadan yürürlükte olması, sektördeki haksız ve yıkıcı rekabeti körüklüyor.

Ana sorun ise hiçbir belge bedeli ödemeden, sigorta kapsamı dışında, araçların muayenesini yaptırmadan yolcu taşıyan korsan taşımacılar.

Korsan taşımacılık, yasa ve yönetmeliklerde yasak olmasına rağmen, denetimlerin yetersizliği nedeniyle çalışmaya devam ediyor.

İnsan hayatına mal olan kazaların kökeninde de korsan taşımacılık yatıyor.

Diğer önemli bir sorun ise uçak ve deniz yollarına yapılan ayrımcılık. ÖTV’siz yakıttan özel havayollarının da yararlanmasının ardından, DHMİ’nin verdiği hizmet bedellerinde indirimlere geçilmesi, özellikle 12 saati aşan noktalara taşımacılık yapan otobüs işletmelerini zorda bırakıyor.

Ayrıca, yolcu taşımacılığında yüzde 18 KDV uygulanıyor. Ulaşım hizmeti verilen yolcuların daha çok düşük gelir grubuna dahil insanlardan oluştuğu düşünülürse, bu oranın yüzde 8’e indirilmesi önemli bir maliyet tasarrufu ile yolculara bilet fiyatlarında indirim olanağı da yaratacak.

* * *

TOFED
’in temel ve haklı talebi ise Ulaştırma Bakanlığı’nın bazı yetkilerini devralan bir meslek birliği halinde örgütlenmektir.

Barolar, tabip odaları gibi, mesleğe giriş çıkışlarda söz sahibi olan, kendi iç denetimlerini yapan, meslek onuru ve etiğiyle çelişen durumlarda yaptırım gücü bulunan, sektörün hizmet kalitesinin artırılması için karar alıp uygulayabilecek bir meslek birliği kurulursa bu sektörün kendi denetimini yapan, dolayısıyla çağdaş bir örgütlenmeyle daha kaliteli hizmet veren bir sektöre dönüşeceğine inanıyorum.

* * *

TOFED’in kongresini gönülden destekliyorum.
Yazarın Tüm Yazıları