Konak Pier, Pasaport Mendireği ve Yat Limanı

PASAPORT Mendireği ve eski adı gümrük depoları olarak bilinen bugünkü Konak Pier şüphesiz İzmir’in en büyük cazibe merkezlerinden biri.

Haberin Devamı

Konak Pier 1890 yılında Gustave Eiffel tarafından dizayn edilen ve Fransız Gümrük Müdürlüğü ve depoları olarak hizmet vermiş bir kompleks.
Konak Pier, 2003 yılında gördüğü restorasyondan sonra, alışveriş merkezi olarak hizmete girdiği 2004’ten günümüze kadar inişli çıkışlı bir serüven yaşadı. Yıllar, mendirek içinde bulunan askeri bölgeden tutun da işletme ruhsatına kadar birçok alanda mücadeleyle geçti.
Tabii bu bu süreçte oldukça yıpratıcı bir ekonomik savaş da yaşandı. Bu eşsiz yapının restorasyonunu gerçekleştiren şirket birçok noktada çeşitli haksızlıklara maruz kalırken, aynı zamanda elindeki imtiyazlarla ilgili birçok kurumla da davalık oldu. Bazen bürokratik engeller, bazen ekonomik yaptırımlar bu gelişmelerin önüne set çekti.
Konak Pier’i restore eden ve işleten şirketin orijinal projesinde yer alan mendireğin dış duvarının restorasyonu, rekreasyon alanı olarak kullanımı ve mendirek içine yapılması planlanan yat limanı da gerçekleştirilemedi.
Yıllar süren hukuk sürecinde pazarlama gurularının deyimiyle A+ müşteri grubuna hitap eden alışveriş merkezi, maalesef birçok noktada boş dükkanlardan oluşan, yaşamayan bir mekana dönüştü. Neredeyse sadece denize bakan bölümlerdeki restoranların ve birkaç özel dükkanla sinema kompleksi dışında atıl kaldı.
Güney Deniz Saha Komutanlığı’nın gemilerinin yanaştığı askeri bölümün yıllar sonra boşaltılmasına rağmen mevcut davalar nedeniyle buraya dokunulamaması gelişmenin önüne konulan en büyük setlerden biri oldu. Tabii otomobil parkındaki yer sorunlarının da buraya olan talebin beklenilenin altında kalmasında önemli bir etken olduğunu atlamamak lazım.
Bu arada geçtiğimiz ocak ayında mendireğin üst kullanım hakkı icradan satışa çıkarıldı. Satış sonucunda ihaleyi İzmir Ticaret Odası (İTO) kazandı. İTO, 2005 yılında hazırlattığı projeyi revize ederek uygulamaya koymaya hazırlanırken, işletici firmanın mahkemeye başvurmasıyla projesini şimdilik askıya almak zorunda kaldı. Şimdi, Konak Pier ve mendirek geleceğinin şekilleneceği mahkeme sonuçlarını sessiz sessiz beklemekte.
Geçtiğimiz hafta sonu Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Pasaport Mendireği’nin içinde yat limanı yapmayı planladıklarını ve bu bağlamda yakında ihaleye çıkacaklarını söyledi. İzmir Körfezi’ne yapmayı planladıkları marinalara mevcut mendirek içinden başlanacağını belirten Yıldırım, mevcut hukuki gelişmeler içinde bunu nasıl formüle edeceklerinin bilgisini vermedi. Böylelikle yakında belki de bir üçüncü işletmeci de devreye girecek.
Maalesef çok başarılı ve şehrimize direkt katkı vermek üzere 2000’li yılların başında yola çıkılmış büyük bir proje, kâh ekonomik, kâh bürokratik zorluklar nedeniyle sıkıntı içinde. İzmir’in yeni cazibe merkezlerinden biri konumuna gelen Pasaport-Konak Meydanı arasındaki sahil bandında birçok yeni yatırımın şekillendiği günümüzde bu tarihi mekanın daha etkin kullanılır hale getirilmesi önemlidir ve gerekir. Fakat bunu mevcut değerin gelişmesinde büyük emek ve çaba harcamış kuruluşları yıkarak değil, bunları da mağdur etmeden ortak bir yol bularak yapmak daha faydalı olur.
Türkiye’nin Batı’ya açılan penceresi İzmir’in uzlaşma ve hoşgörü kültürüne bu yaklaşım çok daha fazla yakışacaktır.

 

Yazarın Tüm Yazıları