İzmir ‘Limanlar Şehri’ olarak anılacak

ONDOKUZUNCU yüzyılın en önemli liman ve ticaret şehri İzmir, eski günlerine yavaş yavaş dönüyor.

Haberin Devamı

İzmir Alsancak Limanı bundan birkaç sene önce özelleştirilmesine rağmen; hukuki sorunlar nedeniyle fiziki olarak bir türlü ihaleyi kazanan firmaya devrediledi. Hukuki süreç sonunda devrinde hiçbir sorun olmadığı ortaya çıkan liman; maalesef bu defa da değişen dünya ekonomik konjonktürünün kurbanı olmuş ve ihaleyi kazanan firmalar teminatlarını yakarak özelleştirmeden geri çekilmişlerdi. Bugünlerde İzmir Alsancak Limanı’nın konteyner ve kruvaziyer olarak ikiye ayrılarak yeniden özelleştirilmesi ve büyütülmesi gündemde. Bu gelişmeler sürecinde İzmir’in kuzeyindeki Nemrut Körfezi’nde, Heris Grubu’nun yatırımı Nemport devreye girdi. Başlangıçta küçük bir iskele gözü ile bakılan Nemport 2011 yılında 257 bin TEU’luk (Twenty-foot Equivalent Unit-6.5 metre karşılığı konteyner ölçü birimi) kapasiteye ulaşarak hizmete girdiğinden bugüne kadar geçen zamanda Türkiye’nin 7’nci büyük özel limanı olmayı başardı. Bu başarısının yanı sıra İzmir’in gemi yükünün önemli bir kısmını da üstlenerek, geçtiğimiz yıllarda körfezde yaşanan sıkışıklığı ve beklemeleri de önledi. Nemport’un bugünkü kapasitesi 350 bin TEU.

Haberin Devamı

Liman devi APM Terminals

Önceki gün SOCAR’ın sahip olduğu Petkim Limanı ile ilgili tarihi bir adım atıldı. Dünyanın önde gelen liman işleticisi firmalarından biri olan APM Terminals ile ortak liman yapma ve işletme konusunda ön anlaşma imzalandı. APM Terminals, limanlar konusunda hakikaten bir dev. Dünyanın 63 ülkesinde liman yatırımları var. Ayrıca, 154 iç noktada hizmet veriyor. Toplam 24 bin kişiyi istihdam ediyor. APM’in işlettiği limanların arasında Hollanda’nın Rotterdam, İsveç’in Göteborg, Mısır’ın Port Said, Gürcistan’ın Roti, Malezya’nın Tanjung, Arjantin’in Buenos Aires, Brezilya’nın İtaji, Nijerya’nın Apapa ve Lübnan’ın Akabe limanları var. Ayrıca Meksika, Kongo, Brezilya, Kosta Rika, İtalya ve Almanya’da da devam eden yatırımları mevcut. Petkim ile yapılması düşünülen limanın yıllık kapasitesi 1 milyon 500 bin TEU olacak. İzmir Alsancak Limanı’nın 800 bin TEU helleçleme yaptığını düşünürsek 2 tane Alsancak daha geliyor İzmir’e.
Bu güzel geliÅŸmelere bir de geçtiÄŸimiz yıl Çandarlı’da yapımı baÅŸlanılan 10 milyon TEU kapasiteli Kuzey Ege Limanı da eklenirse; önümüze çıkan manzara Ä°zmir’in gelecek 5 yılda Türkiye’nin en önemli lojistik merkezi olacağı konumunda hemfikir olmamızı saÄŸlayacaktır. Yıllık helleçleme kapasitesi 15 milyon TEU’ye ulaÅŸan bir Ä°zmir’in önü çok açıktır.Â
Önemli olan ulaşımda da devrim yapmak..

Haberin Devamı

Kapsamlı master planı şart

Bu gelişmeler denizciliğimiz için çok güzel, fakat buna paralel özellikle ulaşım konusunda İzmir için çok kapsamlı bir master plana ihtiyacımız var. Bu kadar ürünün mevcut karayolları ve demiryolları ile taşınması fiziki olarak imkansız. Aliağa demiryolunun yolcu taşıma amaçlı bir metro hattı olduğunu gözönüne alırsak, burada da paralel veya yeni hatlara ihtiyaç olacaktır. Kaldı ki, bu hatlar kuzeyde Çandarlı’ya kadar ulaşmak zorunda.
Petkim geçtiğimiz aylarda dev bir rafineri için kazmayı vurdu. Bu yatırımın İzmir’e kazandıracağı büyük ekonomik aktivitenin yanı sıra trafik açısından da ciddi bir taşıma sorunu ortaya çıkacaktır. Akaryakıt ve petrokimya ürünlerinin karayolu ile nakledildiği ülkemizde mevcut yolların bile ne kadar yetersiz kaldığını, kazaların olduğunu görüyoruz. Gelişen, yeni yapılan limanlar ve yatırımlarla artacak olan konteyner taşımacılığının mevcut yol sistemi içinde yapılması imkansız.
Şehrimiz artık ‘limanlar şehri’ olarak anılmaya başlayacak. İzmir’in eski ihtişamlı günlerine dönüşünü müjdeleyen bu gelişmelerin; şehrimizdeki şimdiye kadar ağırlıklı gayrimenkul sahibi olmaya odaklanmış bazı işadamlarımızı ve yatırımcılarımızı da hareketlendireceğini umuyorum.

Yazarın Tüm Yazıları