Genç nüfus, İstiklal Caddesi’nde alışverişi diriltti
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Topshop’un Beyoğlu mağazasının ilk dört gündeki satışları Nişantaşı ve Cevahir mağazasından daha yüksek oldu.
İstiklal Caddesi, artık yeni markaların yaptığı yatırımlarla genç kesimin alışveriş merkezi olma yolunda ilerliyor.
Beyoğlu’na şapkasız çıkılmayan, mutlaka giyime özen gösterilen, şehrin en lüks mağazalarının İstiklal Caddesi’nde yan yana dizili olduğu günler, çok uzun zaman önce İstanbul nostaljisinin bir parçası oldu. Alışveriş hayatı kendine başka merkezler buldu, çoğunlukla da kapalı alışveriş merkezlerinin içine tıkıldı kaldı.
Başından bin türlü hadise geçen İstiklal Caddesi ise sonunda gençlere terk edildi. Uzun zamandır eğlence ve sanat merkezi konumunda. Bölgeye gelen ziyaretçilerin yaş ortalaması 30 civarında. Tabii bir de turistler var. Günde 1 milyon kişinin İstiklal Caddesi’nden geçtiği söyleniyor. Elbette perakendeciler bu büyük potansiyeli kaçıramazdı...
Bundan hemen hemen iki yıl önce caddede hareketlenme başladı. Yıllardır direnen bir iki önemli marka, ihraç fazlası satan dükkanlar ve kitapçılar dışında alışveriş olanağı yokken, genç giyim markaları birer ikişer İstiklal’e "düşmeye" başladı. Puma, Adidas, Diesel ve Nike, büyük yatırımlar yaparak, kocaman mağazalar açtılar. Hotiç, Koton, LCW, Oxxo aklıma gelen diğer genç giyim markaları. Bu eğilim bir süredir yavaşlamış görünüyordu ki, bir hafta içinde Elle, İnci ve Topshopart arda Beyoğlu mağazalarını İstiklal Caddesi’nde açtılar.
İnci ve Elle’in gelişi söz konusu canlanmanın gençlerle sınırlı kalmayacağının sinyalini veriyor gibi. Bu iki ayakkabı markası genç giyim başlığı altında anılmıyor çünkü.
İnci yöneticileri, İstiklal Caddesi’ne mağaza açmalarının nedenlerini şöyle açıklıyor: 1. Galataport projesi ile birlikte Kağıthane-Beyoğlu arasındaki bölgenin canlanması ve çekim alanı oluşturması. 2. Cihangir, Tünel bölgelerinde ikamet edenlerin sayısında hızlı bir artış yaşanması (Özellikle de yabancıların sayısında). 3. Bölgenin hafta içi çalışan kesime hitap etmesi, Turkcell gibi büyük ve çalışan sayısı fazla firmaların burada olması. 4. Haftasonlarısanatsal, kültürel ve tarihi birikimi nedeniyle çok canlı olması. Caddenin trafiğe kapalı olması ve merkezi konumu da diğer önemli etkenler.
Topshop da caddeye çıkmadan önce bir pazar araştırması yaptırmış. Sonuçlardan, bölgede aklına estiğinde alışveriş yapmayı seven, marka duyarlılığı yüksek, genç bir müşteri kitlesi olduğu anlaşılmış. Yani insanlar hálá İstiklal Caddesi’ne alışveriş yapmak için çıkmıyor ama hazır çıkmışken alışveriş yapıyor.Kalite fiyat dengesi doğru oturtulursa hazır müşteri olduğu anlaşılmış. Markanın hedef kitlesi 16-30yaş arası ki, caddenin kalabalığıyla birebir örtüşüyor.
Topshop’un dahil olduğu Shaya grubun Tekstil Bölüm Direktörü Cenk Akın, "Bundan 6-7 sene evvel olsa gelmezdik. Üç sene önce Beyoğlu çekim merkeziolmaya başladı" diyor.Topshop Beyoğlu geçen cumartesi açıldı. Satışları ilk dört günde Cevahir mağazasının yüzde 20, Nişantaşı mağazasının yüzde 40 üzerindeydi.
Kısa süre önce Türkiye’de ikinci mağazasını İzmir’de açan IKEA, İngiltere’deki mağazalarını basitleştirme ve alışverişi kolaylaştırma kararı almış. Son derece yerinde bir karar, zira kime rastlasam içeride dolaşırken ayaklarına kara sular indiğinden, raflarda aradığı ürünü bir türlü bulamadığından, kasa sırasında bitap düştüğünden, otomobiline yüklerken parmağını bağaja sıkıştırdığından filan bahsediyor. Benim için sorun yok, ben orada kaybolmaktan ayrı bir zevk alıyorum.
İngiliz gazetelerinde çıkan habere göre Londra’daki iki mağazanın yükleme bölümleri ile kasalarda müşterinin hızını artırmak için değişiklikler yapılıyor. İçeride kaybolan müşteriler çıkışı kolay bulsun diye, yol gösteren tabelalar basitleştirilmiş. Otomobile yüklemeye yardımcı olacak bir şirketle anlaşma yapmak niyetindelermiş. Wembley mağazasında ürün sayısı 14 bin 500’den 8 bin 500’e düşürülmüş.