Bir araya gelip, kalabalık gruplar oluşturan insanların neler yapabileceğini, neleri değiştirebileceğini biliyoruz.
Peki bu insanların sayısı 1 milyarı aşmışsa ve birçoğunun elinde dijital fotoğraf makineleri varsa ne olur?
Bugün tüm dünyadaki internet kullanıcılarının sayısının 1 milyarı geçtiği tahmin ediliyor. Bu insanlar bilgisayarlarının başına oturduklarında, dünyanın neresinde olurlarsa olsunlar aynı dev grubun parçası haline geliyor: İnternet kullanıcısı tüketici grubunun.
Burada online alışverişten bahsetmiyorum. Alışveriş tecrübelerini, internet sayfalarında diğer tüketicilerle paylaşan insanlardan söz ediyorum.
Bu 1 milyar insanın büyük bölümünün aynı zamanda kameralı birer cep telefonu sahibi olduğunu düşünürsek, güçleri daha da artıyor.
Memnun kalmadıkları kusurlu ürünleri, hizmetleri anında fotoğraflayıp, cümle aleme faş edebiliyorlar. Ya da tam tersi olabiliyor. Beğendikleri şeyleri başkalarıyla paylaşıyorlar.
Tek bir mail’le koca bir hareket başlatabilir, belirli bir ürünü protesto edebilirler.
Hatırlarsanız bir aralar, yeşil sermaye olduğu iddia edilen markaların listesi herkesin mail kutusuna düşüyordu. O vakitler pek çok kişi, en azından bir süre elinde bu listeyle alışverişe çıkmış, adı geçen markalardan vazgeçmişti.
Bir dönem de kanserojen olduğu iddia edilen gıda ürünleri listesi yayılmıştı.
"Şikayetinizi bize, memnuniyetinizi dostlarınıza iletiniz" prensibi artık geçerli değil.
Şeffaflıksa buyrun size şeffaflık.
Sakın küçümsemeyin; bugün birçok kişi, önemli alışveriş kararları almadan evvel internete giriyor. Başkalarının deneyimlerini, tavsiyelerini, şikayetlerini okuyor.
Etrafımdan gözlediğim kadarıyla, bizde en çok seyahat, kozmetik ve elektronik alanlarında başvuruluyor bu yönteme.
www.sikayetim.com, www.sikayetvar.com Türkiye’de hizmet veren bu tip internet sitelerinden sadece iki tanesi.
Özellikle bu iş için kurulmuş internet sitelerinden başka bir yöntem daha var alışveriş öncesi araştırma yapmak için. İnternet arama motoruna giriyorsunuz. Satın almayı düşündüğünüz ürünün veya satıldığı markanın adını yazıp yanına bir de "forum" diyorsunuz. Enter tuşuna bastığınız an, o güne kadar memleketteki tüm forum sayfalarında, o şeyle ilgili kim ne demiş önünüze dökülüyor.
Kepek şampuanı kimin kepeğini daha da artırmış, hazır çorbanın içinden ne çıkmış, hangi koltuk 1 haftada parçalanmış, hangi mağazada satış görevlileri müşteriyi azarlamış hepsini şıp diye öğreniyorsunuz.
Küresel ısınma, hava sıcaklığıyla birlikte online alışveriş inisiyatiflerinin sayısını da artırdı. Bizde henüz kimsenin pek aldırdığı yok ama, yabancı sitelerde küresel ısınmaya neden olan ürünler protesto ediliyor.
Diyeceğim o ki, dünyanın tüm alışverişçileri, birleşin!