Bölümlü mağazalar bölünüyor

Geçen nisan, Ankara’daki Ankamall’un içinde, sadece spor ürünler satan bir mağaza açan YKM’den sonra, Boyner de geçen hafta sadece güzellik ve kozmetik malzemeleri satan mağazasını İstanbul Etiler’de açtı.

YKM mağazasının adı YKM Sport, Boyner’inkinin adı Boyner Beaute. Bölümlü mağaza (department store) olarak anılan bu iki marka, neden hemen hemen aynı dönemde kategori mağazaları açmaya başladı?

Retailing Institute (Perakende Enstitüsü)’nün hazırladığı Türkiye Hazır Giyim Tüketim Endeksi 2005 yaz dönemi raporuna göre, bizde giyim alışverişinin sadece yüzde 4.3 ile 5.3 arasında oynayan bir kısmı bölümlü mağazalardan yapılıyor.

Geçen yaz, YKM ve Boyner’in bölümlü mağazalar içindeki payları yüzde 26.8 ile eşitti. En fazla para harcayanlar 19-27 yaş arasındakiler, yani gençler.

Bu rakamları iki markanın kategori mağazalarına yönelmesini açıklaması bakımından verdim.

Boyner Büyük Mağazacılık A.Ş. satış ve pazarlamadan sorumlu genel müdür yardımcısı Aytuğ İğneli, yeni büyüme stratejilerinin küçülerek büyümeye dayandığını söylüyor.

Normal bir bölümlü mağaza, üç aşağı beş yukarı 5 bin metrekare üzerine kuruluyor. Her yerde bu kadar büyük alan bulmak her zaman mümkün değil. Zaten bazı küçük yerleşimlerde bu kadar büyük mağaza açmaya gerek de olmuyor. Böylece büyük mağazalar ile giremedikleri yerlere bu tip kategori mağazalarından açacaklar. Kategori mağazaların büyüklüğü 500 metrekare civarında oluyor.

Önümüzdeki yıllarda ev-dekorasyon ve spor bölümleri de kendi mağazalarına kavuşacak. 2007 bitmeden İzmir ve Ankara’da da birer Beaute açmış olacaklar. 10 yılda 24 mağaza hedefliyorlar. İlk etapta kozmetiği seçmelerinin nedeni bu alanda iddialı olmaları. Çünkü selektif kozmetik pazarının yüzde 35 cirosu Boyner’lerde yapılıyor.

Bu yeni mağazalar, müşteriye birtakım yeni olanaklar sunuyor. Bir defa pek çok farklı şeyin bir arada satıldığı dev bir mağazanın içinden çıkıp, kendi dükkanını açan ürün grupları çeşitleniyor. Örneğin Boyner Beaute’lerde, Türkiye’ye ilk kez gelen birtakım kozmetik ve kişisel bakım markaları, gıda takviye ürünleri ile bir makyaj stüdyosu olacak.

YKM ise 2003’ten bu yana müşterisinin gençleşmekte olduğunu fark etmiş. Yüzde 65’i 35 yaşın altında. En büyük müşteri grubu 14-27 yaş arasında. Sağlıklı yaşam ve spor da insanlar için daha bir önem kazanınca, YKM Sport fikri ortaya çıkmış. YKM Genel Müdürü Jaklin Güner, bir yaşam tarzı konsepti yarattıklarını söylüyor. Bir de tabii tıpkı Boyner için söz konusu olduğu gibi, büyük mağaza açacak yer bulmakta yaşanan zorluklar var. Onlar da, spordan sonra kozmetik ve ev ürünlerinde uzman mağazalar açmayı planlıyorlar.

BOYNER BEAUTE’DEN 3 ÜRÜN

Freeze: ABD’de ortaya çıkmış. İçeriden dışarıya işleyerek yüzdeki kırışıkları 10 dakika içinde azaltıyor. Etkisi 24 saat sürüyor. Her sabah kendi kendinize botox yapmak gibi birşey.

Well-box: Bir tür masaj aleti. Üzerinde farklı başlıklar bulunuyor. Dolaşım sistemini düzenliyor, selüliti azaltıyor, yüze uygulandığında sarkmaları engelliyor.

Zeno: Sivilceleri hunharca yok eden bir alet. Dünyanın en büyük kozmetik zinciri olan Sefora’da aylardır en çok satılan ürün unvanına sahip. Günde 2.5 dakikadan 4 kez kullanıyorsunuz, sivilceler 12-24 saat arasında iyileşiyor. Mezuniyet balosu öncesi alnının ortasında kendi nüfus cüzdanına sahip olacak kadar yetişkin bir sivilce çıkan genç arkadaşlara hararetle tavsiye edilir.

YKM’DE GOLF MALZEMELERİ

YKM Sport’ta diğer YKM mağazalarından çok daha fazla sayıda ve çeşitte ürün bulunuyor. Örneğin golf malzemeleri... Diğer ürün grupları şöyle: Gözlük ve saat, Beşiktaş markalı ürünler, bisiklet, spor ayakkabı, doğa sporları kıyafetleri ve malzemeleri, kozmetik, elektronik aletler ve cep telefonları, casual pantolonlar, spor aletleri.
Yazarın Tüm Yazıları