Alışverişin en seksi biçimi pop-up mağazalar

Şuraya yazıyorum; pop-up mağazacılık 2010’nun yükselen değeri olacak. Alın size bir 2010 kehaneti!

Yıllık yayınlanan trend raporlarında adı, ilk kez 2004’te geçmeye başlamıştı. Hızını alması için belki de ekonomik krizin yaşanması gerekiyordu.
Tamam, konuya pat diye girdiğimin farkındayım ama pop-up mağazacılık da böyle bir şey zaten. Başa dönelim.
Pop-up mağazacılık, tıpkı internette sayfa açtığınızda ekranınıza zıplayan reklamlar gibi bir şey. Bir görünüp bir kayboluyor.
Daha çok indirim dönemlerinde başvurulan bir yöntem. Şehir merkezinde, tercihen şık bir mahallede, galeriye benzer bir yer buluyorsunuz. Orayı portatif mağaza haline getiriyor, en fazla bir ay kalıyorsunuz, sonra vınnn.
Ortaya çıktığı Amerika’da, bir gecelik olanları da var. Sabahtan mağaza açılıyor, akşam bir parti ve kokteyl yapılıyor, ertesi gün yok oluyor. Bu hali daha “hip”, daha “trendy” markalar tarafından tercih ediliyor.
Çok ünlü markalar ve tasarımcılar, son zamanlarda bu yolla indirimli satışlar yapıyor. New York, Londra, Tokyo, Paris, Berlin gibi şehirlerde örneklerine rastlamak mümkün. En uç örneği, şaşırtıcı olmayan biçimde Londra’dan çıkmış, 2003’te ünlü iki katlı otobüslerinden birini mağazaya çevirmişlerdi. İçinde 40 tasarımcıya ait giysilerle İngiltere’nin bir ucundan diğerine dolaşıp durmuştu. Amaç, modayı küçük yerlerde yaşayanların ayağına taşımak.
Ekonomik kriz sonrası Amerika’da, özellikle alışverişin hareketlendiği Noel ve yılbaşı döneminde pop-up mağazacılık patlama yapmış vaziyette. Aylardır dükkânı boş duran gayrimenkul sahipleri, hiç yoktan iyidir diyerek, bu üç-dört haftalık kiracıların tekliflerini kabul etmeye başladı.
Oyuncak zinciri Toys’R’Us, Holiday Express adıyla böyle tam 270 mağaza açtı. Gap, American Eagle, Gucci bu yöntemi tercih eden diğer markalar.

AKARETLER’DEKİ POP-UP MAĞAZA MI, VİTRİN Mİ

Pop-up konusuna girmemin sebebi elbette sadece Amerika’daki gelişmeler değil. Beymen de, bu ay iki pop-up mağaza açtı. İkisi de Akaretler Sıraevler’de. Konu niş işler olunca, lokasyon seçimi süper. Tasarım ürünlerini ulaşılabilir kılmayı hedefleyen ve teması “Pop-up Home” olan mağazada ev aksesuvarları, “Pop-up Akaretler” mağazasında ise ayakkabı ve çanta satılıyor.
Amaçları, müşterilere keyifli ve sürprizli bir alışveriş deneyimi yaşatmak. Modayı takip edenleri heyecanlandıracak farklı temalar hayata geçireceklerini söylüyorlar.
Ancak Beymen işi pop-up mağazacılık, şu ana kadar anlattığım konseptten biraz farklı. Onlar mağazaları kapatmayacaklar, sadece 6-8 haftada bir vitrin değiştirecekler. Bu bakımdan pop-up vitrin demek daha doğru olabilir.
Bana kalırsa, Sıraevler’deki küçük mağazalara geniş bir ürün gamını sığdıramadıklarından ve fakat bu son derece popüler bölgede yer almak istediklerinden böyle bir içerik tasarladılar. Mağazalarda ürün çeşitliliği 50-60 civarında.
Bir de küçük bir düzeltme yapmak isterim. Beymen, bu işi Türkiye’de ilk yapan marka olduğunu söylemiş tanıtımlarında. Oysa bundan iki sene önce Vakko denemişti pop-up mağazacılığı. Tünel’deki Autoban Gallery’de 10 günlük bir indirim mağazası açmışlardı.
Yazarın Tüm Yazıları