Muhammed Yunus, geçen yıl Nobel Barış ödülünü aldığından beri mikro kredi, aranan mucize çözüm haline geldi. Yoksullukla mücadelenin en önemli silahlarından biri. Mucidi Bangladeşli Muhammed Yunus’un Grameen Bankası 1976’da kuruldu, ancak sistem hiç son birkaç yılda olduğu kadar popüler olmamıştı.
Bugün internet üzerinden, kredi kartınızı kullanarak Afrika’daki, Afganistan’daki veya Güney Amerika’daki bir ihtiyaç sahibine mikro kredi verebiliyorsunuz. Türkiye’nin doğusunda da yürütülen bazı mikro kredi çalışmaları var.
Senegalli şarkıcı Youssou N’Dour, Afrika kıtasından çıkmış en ünlü isimlerden biri. Time dergisi geçen yıl kendisini dünyanın en etkili 100 ismi arasında gösterdi. Siyahlar için bir idol.
Youssou N’Dour, kendisinin kurup finanse ettiği kredi kurumu Birima aracılığıyla, teminat yetersizliği nedeniyle bankalardan kredi alamayan Senegallilere, sadece geri ödeme sözü karşılığında mikro kredi veriyor.
Kampanya’nın adı Afrika Works (Afrika çalışıyor). Yoksul Senegalliler, aldıkları kredi ile küçük ölçekli işler kuruyorlar. Kimi seyyar arabasında plastik ev eşyaları satıyor, kimi arıcılığa başlamış, kimiyse satın aldığı berber koltuğundan geçimini sağlıyor.
Youssou N’Dour: "Kişisel tecrübelerim, gelir sağlayacak bir iş kurmak için alınan borcun, miktarı ne kadar küçük olursa olsun, fakirlikle savaşmanın en etkin yolu olduğunu gösterdi. Bu sebeple, herkes mikro kredinin ne anlama geldiğini öğrenmeli diye düşünüyorum. Afrika bağış istemiyor, sadece, geçimini sağlayabilmek için borç istiyor, geri ödemek koşuluyla..." diyor.
Afrika Works kampanyasının destekçilerinden biri de Benetton. Markanın sosyokültürel konuları ele alan dergisi Colors, yeni sayısını dünyadaki mikro kredi uygulamalarına ayırdı. Youssou N’Dour’un dünya turnesinin iletişimini yine Benetton üstlendi. Şarkıcının 2000 yılında piyasaya çıkan şarkısı Birima’nın Patty Smith, Simphiwe Dana, Irene Gandi ve Francesco Renga ile birlikte seslendirdiği yeni versiyonuna ait video klip Benetton’un yaratıcı projelerden sorumlu brimi Fabrika tarafından hazırlandı.
Bir de tişörtler var. Benetton mağazalarına gittiğinizde göreceksiniz. Afrika’yı hatırlatacak renklerde, farklı farklı tişörtler. Üzerlerinde Afrika Works projesi sayesinden kendine iş kurmuş insanların resimleri, kıtanın sembolleri var.
Bu tişörtlerden satın aldığınızda geliri, kampanyaya aktarılmıyor. Amaç tüm dünyada farkındalık yaratmak. Dünya üzerinde böyle bir proje olduğundan haberdar olun diye satıyorlar tişörtleri yani.
Benetton daha önce, başka sosyal sorumluluk projelerinde de rol almıştı. 2001’de Birleşmiş Milletler Gönüllüleri’yle "Renkli Gönüllüler", 2003’te Dünya Gıda Örgütü’nün katkılarıyla "Yaşamak için Gıda" ve 2004’te nesli tükenen maymunların korunmasını amaçlayan "James ve Diğer Maymunlar" isimli kampanyaları gerçekleştirmişlerdi. Bu gidişle gelecek nesiller Benetton’u bir giyim markası değil, sivil toplum örgütü olarak tanıyacaklar.