Paylaş
FAKS: (212) 677 04 21 E-MAIL: agur@hurriyet.com.tr
SON yıllarda çok tartışan bir ülke olduk. Medya da tartışmayı çok seviyor. ‘‘Maçtan çıkarılan futbolcu teknik direktörün kafasına tozluklarını atabilir mi, atamaz mı?'' sorusundan ‘‘Cumhurbaşkanı herkesten iki karış önde otursun mu oturmasın mı?'' sorusuna kadar tartışılmadık hiç bir şey yok.
Ama bazı şeyler vardır ki, bellidir, zevke göre değişmez, tartışılamaz.
Türkiye'nin azami hız sınırını bunlardan biri sanmıştım. Yanılmışım.
Geçen hafta Türkiye'de azami hız sınırının ne olduğunu merak etmiştim. Soru açıktı. Ülkemizde en hızlı gitmesine izin verilen araç (otomobil) en hızlı gidilebilen yolda (otoyol) saatte en fazla kaç kilometre hızla gidebilir?
Sevinç Yavuz, Emniyet Müdürlüğü'ne sordu. Cevap saatte 120 kilometreydi. Yazdık.
Ardından bir mektup geldi.
Okurumuz şöyle diyor:
‘‘Hız sınırları işaret levhaları ile belirlenir. Aksine işaret yoksa otomobil için 90 km/saat'tir. Halbuki 02 veya 2. çevre yolunu incelerseniz 130 km/saat tabelası görülür. Ayrıca hız sınırlarının yüzde 10 kadar aşılması suç değildir. O halde 143 km/saat yasal olur.''
Okurumuz konuyu araştırmamızı istiyordu. Ona göre, Türkiye'nin hız sınırı (başka yerde başka tabela yoksa) saatte 143 kilometreydi.
Tam o anda Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği Başkanı Dr. Zeki Dönmez, Karayolları Trafik Yönetmeliği'ni yolladı. 18 Temmuz 1997 tarihli yönetmeliğin 4. bölümünün 100. maddesini okudum.
Otomobiller için devlet ve il yollarında azami hız sınırının 90 km/saat, otoyollarda 120 km/saat olduğu belirtiliyordu.
Hah, dedim, işte yazdığım doğruymuş, azami hız sınırı 120 kilometreymiş!
Ama kazın ayağı öyle değil. Bu maddenin başında şöyle bir laf var: ‘‘Aksine bir işaret bulunmadıkça.'' Ayrıca maddenin sonunda şöyle bir cümle var:
‘‘İçişleri Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı'nın görüşünü alarak otoyollarda otomobiller için hız sınırını 20 kilometre/saat artırmaya yetkilidir.''
Sanırım şimdi anlaşıldı. Türkiye'de azami hız sınırı aslında 120 km/saat, ama teorik olarak 140 km/saate kadar çıkabiliyor.
Yönetmeliğin 101. maddesinde ise araçların hız sınırını yüzde 10 oranında geçebileceği, ceza almayacağı belirtiliyor.
Demek ki teorik olarak (İçişleri Bakanlığı arttırırsa) azami hız sınırımızın yükseleceği son rakam saatte 154 kilometre olabiliyor.
Aksi takdirde 132 kilometre!
Ne ülkeyiz! Hız sınırını bile tartışıyoruz.
Paylaş