Paylaş
Geçtiğimiz yıl Türk İşaret Dili Sözlüğü’nü hayatımıza katmış bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nce hazırlanan “Türk İşaret Dili Öğretim Materyali” kitabı işitme engelli öğrenciler ve öğretmenlerinin kullanımına sunuldu.
9 Kasım 2016 tarihinde İstanbul Fatih Mimar Sinan İşitme Engelliler İlkokulu’nda gerçekleşen bir toplantı ile tanıtılan Öğretim Materyalleri Kitabı, 2016–2017 öğretim yılında işitme engelliler ilkokullarının birinci sınıflarında kullanılabilecek. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü ilkokulların ikinci ve üçüncü sınıflarının yararlanabileceği Öğretim Materyali Kitabı için de gerekli çalışmaları sürdürüyor.
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından eğitim aracı olarak kabul edilen Türk İşaret Dili Öğretim Materyali Kitabı’nın tamamı görsel öğelerden oluşuyor. Öğretim materyallerinde iletişim dili olarak işaret dili, anlatım biçimi olarak da görsel kompozisyonlar kullanılmış bulunuyor.
Öğretim materyallerinde kullanılan –işitme engelli öğrencilerin temel ihtiyaçlarından, günlük yaşamından ve yakın çevresinden yola çıkılarak oluşturulmuş– 11 temada 624 sözcüğün işaret dilindeki gösterimi yer alıyor. Derslerde sözcüklerin işaret dilindeki karşılıklarının öğrenilmesi ile öğrencilerin iletişim sorunlarının azalması, özgüvenlerinin artması hedefleniyor. Sonuçta; işitme engelli bireyler arasındaki iletişimin gelişebileceği, işitme engellilerin bilgi kaynaklarına erişiminin kolaylaşacağı ve böylelikle akademik yönden gelişebilecekleri düşünülüyor. Arzu ederseniz, Türk İşaret Dili Öğretim Materyalleri Kitabı tanıtım videosunu <http://basinmus.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/videolar/video/m/spot50/> adresli linkten izleyebilirsiniz.
İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği, 11 Kasım’da, konu ile ilgili olarak “İşitme Engellilerin Eğitiminde Yeni Bir Dönem Başlıyor” başlıklı bir basın duyurusu yaptı. Hazırlanan öğretim materyallerinin işitme engellilerin eğitimine ve geleceğine umut olduğunu ifade eden dernek yetkilileri:
“İki yıl öncesine kadar işitme engellilerin ana dili olan İşaret Dili yasaktı. Bu zamana kadar işitme engelliler okullarında doğal-sözel eğitim verilmekteydi. Oysa işaret diliyle pekiştirilerek sözcük dağarcıklarının geliştirilmesi daha fazla kelime öğrenmelerine fayda sağlayacaktı. Kavramların zaman kaybedilmeden hafızalarda yer etmesinin önemi artık anlaşılmış durumdadır.”
*
İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği yetkilileri; söz konusu materyaller içerisinde yer alan her bir temanın çizgi karakterlerle oluşturulmuş görsel öykü niteliğindeki içeriğinin, dil gelişimini hızlandırması ve iletişimi arttırmasının yanı sıra, öğrencinin hayal dünyasına eşlik ederek sanat ve estetik duyarlılık kazandıracağını düşünüyor. Yetkililer, ayrıca, Milli Eğitim Bakanlığı’nın Türkiye genelindeki tüm işitme engelliler okullarında ders olarak verilecek bu çalışmanın, bölgesel olarak farklı farklı kullanılan işaret dilinin ortak tek bir dil olarak kazandırılmasına da katkı vereceğine inanıyor.
Ülkemizde yaşayan işitme engelli bireylerin sayısı yaklaşık 3 milyon. İşitme engelliler, görünen hiçbir kusurları olmadığından, en az dikkat çeken engel grubunu oluşturuyor. Ancak, eğitim ve bilinç gelişimi açısından en büyük sorunları bu grup yaşıyor. İşitme engelliler için hayati önem taşıyan “3 E”; Erken teşhis, Erken cihazlanma ve Erken eğitim ülkemizde gerektiği gibi uygulanamıyor.
İşitme engelliler sosyal anlamda hayata katılmakta zorlanıyorlar. Onları aramıza alabilmenin tek yolu bizlerin işaret dili öğrenmesinden ve çocuklarımıza da öğretilmesinden geçiyor. Zira işaret dilini bilen çocuklarımızın işitme engelliler karşısındaki ilk tepkisi onlarla dalga geçmek değil, onlarla konuşmak olacak.
Gelin bizler de Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü’nün konu ile ilgili çalışmalarına bir destek verelim. İlkokulda işaret dilini öğrenecek olan işitme engelli çocuklarla iletişim kuralım…
Engellerimizi hissettirmeyecek engelsiz bir yaşam dileği ile…
Paylaş