Paylaş
Cuma günü Melekler Dünyası’na yolcu ettik sevgili kardeşimi. E-posta mesajları ve köşemdeki yorumları ile acımı paylaşan tüm okurlarıma yürekten teşekkür ediyorum. Bana verilen bu desteğin değeri hiçbir şeyle ölçülemez.
Yine Cuma günü, Gazetemiz manşetlerinde “Görme engelli yoluna 'dur' tabelası” başlıklı bir haber yer alıyordu. Haber içeriğinde, Zonguldak’ın Ereğli İlçesi’nde, kaldırımda görme engelliler için kabartma taşlarla yapılan yürüyüş yolunun ortasına sürücüleri uyarmak amacıyla konulan tabelânın yarattığı şaşkınlıktan söz ediliyordu.
Görme engelli yollarına bilinçsizce konulan bu gibi tebelâlar, kabartmalı taşları takip ederek yürüyen bir engellenin çarparak yaralanmasına neden olabilir. Ancak, ne yazık ki, bu yolların ne için yapıldığı ve nasıl kullanıldığı henüz tam olarak bilinmiyor ülkemizde.
Hissedilebilir yüzey uygulaması ilk olarak 1965'te Seiichi Miyake tarafından geliştirilerek 1967'de Japonya'da uygulanmış. Oradan da dünyaya yayılmış. Bu uygulamada, şerit halindeki kabartmalar tehlikesiz yürüme yolunu belirliyor. Yuvarlak kabartmalar ise uyarı niteliğinde olup herhangi bir yol ayrımına veya engele işaret ediyor.
Aşağıdaki fotoğraf, Atatürk Havaalanı'nda doğru uygulanmış bir hissedilebilir yüzey örneği sergiliyor:
Aşağıdaki örneklerde ise doğru uygulanmış ancak bilinçsiz ya da düşüncesiz vatandaşlar tarafından engellenmiş hissedilebilir yüzey örneklerini görüyorsunuz:
Sanırım fotoğraflar sözlerden daha iyi anlatıyor durumu. Ama artık doğruları öğrenme zamanı… Bu gibi manzaralara veda etme zamanı… Gelin hep birlikte öğrenelim ve öğretelim…
Engellerimizi hissettirmeyecek, engelsiz bir yaşam dileği ile...
Paylaş