Yeni trend koza

11 Eylül sendromu yeni yılda Batı'daki yaşam tarzına damgasını vuracak.

Uçak ve terör korkusu yüzünden insanlar kozalarına çekilecek. Yeni trendin adı bu. Zengin Amerikalılar gemi yolculuklarına çıkmak yerine evine daha çok para harcayacak. Mobilya, dekorasyon, ev elektroniği sektörlerinde canlanma yaşanacak. ABD'de son iki aydır bu alanlarda inanılmaz bir talep patlaması var. Hatta piyano satışları bile artmış. Geçen Noel tatilinde test edilen bu trend sadece ABD'de değil Avrupa'da da kendini hissettiriyor.

Cocooning, yani kozaya çekilme, yeni bir kavram değil. Fütürizmin para kazandıran bir meslek haline gelmeye başladığı 1980'lerde Faith Popcorn tarafından ortaya atılmış bir sosyal trend. Amerikan şirketlerine trend danışmanlığı yapan Popcorn'a göre, AIDS ve şiddet korkusu yüzünden insanlar giderek kozasına çekilecek, aileye ve ev yaşantısına verilen değer artacaktı.

Popcorn tersini iddia etse de 90'lı yıllarda çok dramatik bir değişim meydana gelmedi. Hatta tam tersi, 90'lar ‘‘Lüküs Hayat’’ yılları oldu. Ancak 11 Eylül terörü Popcorn'u geç de olsa haklı çıkardı. ABD ve Avrupa'da seyahat trafiği açısından durgun geçen Noel, gerçekten de bir koza hareketinin doğduğunu gösterdi.

Bu yeni hareket, insanları televizyon karşısına mıhlayıp, ceplerine akrep tıkayacak bir çağın başladığını göstermiyor. Tersine bol bol tüketim vaat ediyor ama, gezmeye tozmaya değil, ev yaşantısını şenlendirmeye yönelik bir tüketim.

İnsanların yaşadıkları çevreyi daha çekici kılmak için son iki ayda bir alışveriş hamlesine giriştiği ABD'deki rakamsal verilerden belli. Ulusal Perakende Satış Federasyonu'nun rakamlarına göre geçen kasım ayında ev elektroniği sektöründeki satışlarda yüzde 13.9'luk artış meydana gelmiş. Artan talep ve rekabet nedeniyle DVD cihazlarının fiyatlarında müthiş bir damping yaşanıyor. Dört yıl önce piyasaya ilk çıktığında 400 dolara satılan cihazlar California'da 100-150 dolara kadar düşmüş. İnsanlar banyo ve çocuk odalarıyla arkadaşlarına bile DVD almaya başlamışlar. Kasım ayının üçüncü haftasında, ev sinema sistemlerinin satışlarında geçen yılın aynı dönemine oranla tam yüzde 173.2'lik artış görülmüş.

Ekim ayı rakamlarına göre mobilya ve dekorasyon sektöründeki perakende satışlarda da yüzde 4.1'lik artış meydana gelmiş. Önümüzdeki dönemlerde dekorasyon trendinin daha hızlı bir büyüme sürecine gireceği tahmin ediyor.

Bu arada müşteri kitlesi gayet sınırlı olan piyano sektöründe de bir canlanma var. Özellikle Californialı zenginlerin son dönemlerde 40 bin dolardan başlayan fiyatlarla Steinway piyanolar aldığı tespit edilmiş.

MODADA KOZA TRENDLERİ

Siyahın yerine pastel şatafat yerine romantizm

11 Eylül'ün yansımaları Avrupa'da da kendini hissettiriyor. Noel'deki durgun trafik bir yana, cocooning trendinin moda anlayışını da değiştirmesi bekleniyor.

Şimdi tüketim malları pazarlayan bütün firmalar stratejilerini cocooning faktörünü göz önüne alarak çiziyorlar. Paris'teki trend danışmanlığı firması Nelly Rodi'nin direktörü Pierre-François Le Louet, ‘‘Artık gerçek değerlere, bizim için ve ailemiz için önemli olan değerlere dönüyoruz’’ diyor ve 2002 modasına rahatlık konseptinin hakim olacağını söylüyor. Versace ve Ungaro gibi imzaların lanse ettiği, şiddet çağrışımı yapan sado-mazo şıklığı, eroin şıklığı gibi akımlar tamamen tarihe gömülüyor.

Lüks imparatorluğu LVMH, artık sükse ve şatafatın yerini konfor ve kalitenin alacağını öngörüyor. LVMH'nin moda stratejileri direktörü Christophe Girard ‘‘1990'ların go-go günleri artık sona erdi’’ diyor.

Ancak insanların kozaya çekilmesi hiç para harcamayacakları anlamına gelmiyor. Sadece yatırım alanları değişiyor. Örneğin 600 dolarlık bir Dior çanta almak yerine Donna Karan marka kaşmir kazak almak daha akılcı bir seçenek olarak öne çıkıyor.

xxx

Modadaki yeni trend Fransız modacıların ekim ayındaki defilelerinde kendini gösterdi. 2002'nin kreasyonlarında hippi döneminin yumuşak ve romantik silüetleri hakimdi. Mercan pembesi ve sarı tünikler, püsküllü süet kemer ve çizmeler, 1969'un aşk yazını hatırlatıyordu.

2002'nin yaz günleri, aşk ve mutluluk çağrıştıran pastel renklerle geçirilecek. Ama esas trend beyaz olacak. Modacılar ilkbahar günlerinden itibaren insanların rahatlama isteğini bembeyaz koleksiyonlarla doyurmaya çalışacaklar.

11 Eylül Bush ikizlerini uslandırdı

Terör dehşeti, Başkan George W. Bush'un, alkollü halde polisle sık sık başları derde giren iki kızını da uslandırdı. Başkan Bush, New York ve Washington'u vuran saldırılardan sonra, iki kızı Barbara ve Jenna ile konuştu. Bush, ülkeye karşı bir savaş açıldığını, trajik olayların yaşandığını anlatarak, her iki kızından da, ne yaparlarsa yapsınlar, yaşıtları için örnek davranış sergilemelerini istedi.

Jenna ve Barbara, anne ve babasına, isterlerse Washington'da okula gidebileceklerini de belirttiler. Bush ve eşi Laura, bunu bir korku ifadesi gibi algılanabileceğini söyleyerek istemediler. First Lady, her iki kızına da, okuldaki sosyal faaliyetlere daha çok katılmalarını tavsiye etti.

Başkan ve eşi, 11 Eylül'den bu yana çok yoğun programlarına rağmen hergün özellikle Barbara ve Jenna'yı aramayı da alışkanlık haline getirdiler. 11 Eylül günü Pittsburgh yakınlarında düşen dördüncü uçağın Beyaz Saray'ı hedeflediği yolundaki haberler ise Barbara ve Jenna'yı çok derinden üzdü. Bush, korkunç terör saldırıları sırasında Florida'da bulunuyordu, ancak First Lady Beyaz Saray'daydı.

Barbara, Austin'de Texas Üniversitesi'ne devam ederken, Jenna, Yale Üniversitesi'nde eğitim görüyor. Bush'un her iki kızı da alkollü halde polise yakalanmıştı. Her iki kızının da sık sık gazete sayfalarına alkollü yansıması Başkan ve Laura Bush'u çok rahatsız ediyordu.
Yazarın Tüm Yazıları