Kola için savaşırız su için asla

Yaklaşan Dünya Kupası, Pepsi ile Coca Cola arasındaki ezeli rekabeti iyice kızıştırdı. İki dev kıyasıya bir yıldız savaşına girdi. Coca Cola Dünya Kupası'nın ve birçok takımın resmi sponsoru.

Pepsi ise bulduğu boşluklardan dalışlar yapıyor. İki şirketin rekabet ettiği bir diğer alan ise Amerika'daki şişe suyu pazarı. Ancak bu alanda yıldız savaşı yok. Çünkü suyun saflığını bozmaktan korkuyorlar. Pepsi'nin sloganı bu korkuyu gayet iyi açıklıyor: ‘‘O kadar saf ki, size hiçbir şey vaat etmiyoruz.’’

İKİ kolacının paylaşamadığı yıldız, İngiliz Milli Futbol Takımı'nın kaptanı David Beckham. Hem Pepsi, hem de Coca Cola'dan milyonlarca dolarlık servet edinmiş durumda. Üstelik de şu anda sakat.

Coca Cola ve Pepsi, Beckham uğruna, antilop yavrusu üzerine atlayan aslanlar gibi savaşıyor. İngilizlerin ilahı Beckham yıllardır Pepsi ile sözleşmeli, son olarak da sumolu reklamda Pepsi takımının diğer oyuncularıyla birlikte, ancak ön planda görünüyor.

Pepsi, Dünya Kupası resmi sponsoru olan rakibinden şovu çaldığını düşünürken, Coca Cola'nın sınırlı sayıda imal ettiği şişelerde Beckham'ın boy göstereceği ortaya çıkıyor. Çünkü Coca Cola İngiliz milli takımının sponsoru ve şişelerde takımı kullanacak. Tabii ki Beckham ön planda, diğer futbolcular ise figüran.

Medyadaki açıklamalar Pepsi'nin kıskançlıktan çatladığını gösteriyor. Şirket sözcüsü bir İngiliz gazetesine şöyle konuşuyor: ‘‘Dünyanın en ünlü Pepsi içicisini kendi şişelerinde kullanmaları büyük sürpriz. Spice Girls'ün sponsorluğuna başladığımız 1995'den beri Beckham çiftiyle yakın ilişkimiz var. Üstelik evlerinde bir Pepsi makinesi bile bulunuyor.’’

Cola'dan ise şu açıklama geliyor: ‘‘Beckham'ın gerçek Cola'nın şişesinde görünmesi harika bir olay.’’ Beckham Pepsi ile geçen yıl imzaladığı anlaşmaya göre yılda 2.7 milyon dolar alıyor. Coca Cola ise İngiliz Milli Takımı'na 6 milyon sterlin ödediği gibi, Beckham'la da özel pazarlık yapmış.

Coca Cola 1970'lerden beri Dünya Kupası'nda resmi sponsorluk üstleniyor, Pepsi ise yıldızlarla tek tek anlaşıyor. Nitekim Coca Cola Türk Milli Takımı'nın da sponsoru ama, Pepsi Dünya Kupası pastasına Tarkan'la dalış yapıyor.

Durum böyleyken Beckham konusunda Coca Cola'nın faullü oynadığı söyleniyor. Çünkü Cola'nın anlaşmasına göre bütün futbolcuların eşit değerlendirilmesi, bir yıldızın ön plana çıkarılmaması gerekiyor.

Pazarlama ve reklam uzmanları ise Pepsi'nin Beckham'a tek başına sahip çıkacağını düşünerek, inanılmaz derecede saf ve tedbirsiz davrandığı görüşünde. M&C Saatchi Sponsorship firmasının CEO'su Matthew Patte, ‘‘Böylesine ünlü bir futbolcuyla yaptığı anlaşmayı güvenceye almaması Pepsi için utanç vericidir’’ diyor.

DÜPEDÜZ MUSLUK SUYU

Ünlü marka danışmanı Peter Arnell şöyle diyor: ‘‘Suya, su muamelesi yaptığınız an ölmüşsünüz demektir.’’ İşte bu nedenle Pepsi ve Coca Cola, meşrubatta kullandıkları arıtılmış musluk suyunu satarken, değişik imajlarla parlatıyorlar. Bildiğiniz musluk suyunu sağlık ve doğal güzellikle özdeşleştirip bir yaşam biçimi olarak sunuyorlar. Hatta ünlü Evian'ın kadınlara özgü bir ürün olarak tanınması nedeniyle Pepsi kendi suyunu satarken ‘‘uniseks su’’ fikrini işliyor.

Pepsi'nin Aquafina'sı ile Cola'nın Dasini şişe suları arasındaki tek fark şu: Pepsi, suyun içinde ne varsa filtre ediyor, Cola ise akla gelebilecek her türlü minerali suya ekliyor. Pepsi'nin suyu katıksız olduğu için fiyat rekabetinde avantajlı durumda. Ancak bakterileri öldüren partiküller de filtre edildiğinden suya ozon ekleniyor.

Coca Cola dünyada satılan şişe sularını araştırıp en temiz ve taze lezzeti bulmuş; karışımda magnezyum sulfat, potasyum klorid ve Cola'nın orijinal formülü olarak gizli tutulan tuz var. Ülke genelinde Perrier halen bir numara, ardından Aquafina ve Dasini geliyor.

Kısa süre öncesine kadar Evian ve Perrier'in suları daha çok kadınlara ve üst gelir gruplarına hitap eden ürünlerdi. Ancak obezite tehlikesi yüzünden kolalı içeceklerden kaçış başlayınca, su piyasası genişledi.

Şişe suyu iki cola şirketinin ABD'deki satışlarının yüzde 10'luk bölümünü oluşturuyor, ancak su satışları geçen yıl yüzde 30'luk artış gösterdiği için, iki şirket de suyun cazibesine kapılmış durumda.

Ve geçen yıldan beri çaktırmadan su savaşı yapıyorlar. Ancak bu yarışa asla ve asla yıldızları karıştırmıyorlar. İki şirket de aynı fikirde: ‘‘Su, kolalı bir içecek değildir. Saf ve özeldir. İçine yıldız karıştırmak saflığını bozar.’’
Yazarın Tüm Yazıları