Paylaş
Bugün bir teşekkürle başlamak istiyorum. 2015 yılında “Kadınlar neden Cuma ve Bayram Namazlarında yoklar?” konulu bir yazı kaleme almıştım. Bunun için de Mustafa Karataş Hoca ile söyleşi yapmıştım. Peygamberimiz döneminde ve Osmanlı’daki uygulamalardan bugüne kadar gelinen durumla ilgili çok faydalı bilgiler paylaşmıştı bizimle.
O günden bugüne olumlu gelişmeler oldu diyemeyiz lâkin Diyanet İşleri Başkanı Mehmet Görmez’in, Kadın-Çocuk ve engellilerin camiye dâhil olabilmesi için gösterdiği gayretleri biliyorum.
Geçtiğimiz hafta WhatsApp’tan bir davetiye aldım. Mustafa Hoca oğlunun davetiyesini paylaşmış. Cep telefonundaki kayıtlı herkese gönderdiğini düşünerek dönüş yapmadım. Bir iki gün sonra düğüne katılıp katılmayacağımı soran bir telefon aldım. Tabii bu nezakete kayıtsız kalamadım ve düğüne katıldım. Sade ve çok şık bir düğündü, üstüne çok da güzel Mustafa Demirci konseri dinledim.
Mustafa Hoca’ya nazik davranışı için teşekkür ederim. Genç çiftlere de mutluluklar dilerim.
Bu arada Mustafa Karataş Hoca’yı Ramazan ayında Kanal D’de izleyeceğiz, bunu da buradan duyurmuş olayım.
Bu hafta genç kızlarımızı düşünerek hazırlandık. Mayıs ayı, mezuniyet ayı biliyorsunuz. Bu yüzden onlara gerek kıyafet gerekse organizasyon konusunda bir alternatif sunmak istedik.
Organizasyon konusunda 23 yıldır bu işin içinde olan GİO’nun sahibesi Senem Ulusu ile konuştuk. Senem Hanım’ı bulmuşken şu bizim Niran Ünsal’ın “Tesettüre girdikten sonra maddi kayıp yaşadım.” diyerek tesettürü terk etme olayını da bir sorayım dedim. Ne alaka derseniz Senem Hanım da yeni tesettüre girmiş bir kadın, acaba o da maddi kayıp yaşadı mı diye soralım dedik.
Pozitif bir kadın, kompleksleri de yok. Şiddetle tanımanızı öneriyorum.
Mezuniyetle ilgili Türkiye’nin ilk ve tek ücretsiz online moda asistanlık hizmeti veren modaasit.com projesini hayata geçirmiş genç bir kadınla söyleşi yaptık. Safiye Nur Şimşek, ne giyeceğine karar veremeyen kadınlar için bir tık ötede moda danışmanından destek alabilecekleri bir web sitesini hayata geçirdi. Hatta yakında mobil aplikasyonunu da hayata geçireceklerinin müjdesini verdi.
Genç yaşına rağmen yaptığı projelerle ödül almış Şimşek’ten genç kızlarımız için tüyolar aldık.
Hadi bakalım, sizleri konu ve konuklarımızla baş başa bırakalım. Herkese kocaman sevgiler.
Muhafazakâr kesim de kendi içinde farklılıklar gösterebiliyor
Öncelikle “GIO” ne demek?
GIO’nun Türkçe açılımı “Güzel İşler Ofisi” ama biz kulağa daha yumuşak ve akıllarda daha yer edici bir ses rengi olması için CİO olarak okuyoruz.
Ne zamandır bu sektörün içindesiniz?
1994 yılından beri Turizm ve Organizasyon sektörünün içindeyim. Kariyerime otelcilik ile başladım ve en son 8,5 sene çalıştığım Four Seasons Hotel’in Ziyafet Müdürlüğü görevinde bulundum. Daha sonra organizasyon alanına geçtim. Kendi şirketim GIO’yu elimde hiç bir maddi sermaye gücüm olmadan, uzun yıllara yayılan tecrübelerime, insan birikimime ve güçlü insan ilişkilerime dayanarak kurdum. Otelcilikten edindiğim disiplinli ve dürüst çalışma prensiplerim beni kısa zamanda iyi yerlere getirdi. İnsanlara verdiğimiz güven hissi, mükemmeliyetçi ve özverili çalışmamız bizi GIO olarak hem sevdirdi hem de tanınan bir şirket olduk.
İşiniz çok zevkli görünse de bir hayli stresli bir iş, en zor kısmı hangisidir diye sorsam?
Evet, işimiz görsel zenginlikler ve yeni insanlar tanımak açısından çok zevkli bir iş. Ancak bunun yanında bir nevi hayal pazarladığımız için bizimle ilk defa çalışan müşterilerimizi, bu en telaşlı günlerinde teskin etmek ve en doğru olana ikna etmek bazen zor olabiliyor. Müşterilerimizin üzerinden organizasyon adına tüm yükü aldığımız için oldukça sorumluluk isteyen bir iş. Organizasyon işi A’dan Z’ye her türlü ince detayın önceden düşünülmesi ve işin türevine göre doğru planlar yapılmasını gerektiren bir iş. Bizim asıl hedefimiz müşterilerimizin bize %100 güvenmesi ve gönül rahatlığı ile organizasyonlarını bize teslim etmesi. Böyle olduğunda işler çok daha rahat ve hızlı yürüyor. Tanışma başında ister istemez yaşanan tereddütler kısmını kısa zamanda atlattırmaya çalışıyoruz ki, işimize bakalım. Çünkü bu kısmı kısa sürede atlatmak ve müşterilerimizin bize güven duyduğunu bilmek bizi çok olumlu motive ediyor ve işi çok daha fazla sahipleniyoruz.
Muhafazakâr kesimle yollarınız nasıl kesişti?
Aslında şirket kurulumumuzun başından beri muhafazakâr kesimden müşterilerimiz az da olsa oluyordu. İçki servis edilen mekânlarda içkisiz davet yapmak isteyen müşterilerimizin sıkıntılarına birlikte çözüm bulmaya çalışıyorduk. Bir gün çok sevdiğim bir muhafazakâr ailenin bebek hayırlaması organizasyonunu yaparken bebek mevlidi yapmak isteyen bir müşterimizle tanıştık. Çağla Bezci çok tatlı bir hanımdı, kalplerimiz birden birbirimize ısındı ve sohbet ederken birçok ortak noktamız olduğunu fark ettik. Kendisi de muhafazakâr kesime stil danışmanlığı yapıyor. O hanım şimdi en yakın arkadaşlarımdan biri oldu. Hatta arkadaştan öte aile gibi olduk diyebilirim. Yani uzun lafın kısası hayırlı insanlar sizi hayırlı işlere vesile kılıyorlar.
İyi yapılan bir iş bizim için en büyük referans. Memnuniyet, çok hızlı yayılan bir reklam dalgası. Bu sektörde profesyonel bir organizatöre olan ihtiyaç hiç bitmiyor, hatta gün geçtikçe daha çok artıyor. Çünkü sürekli yenilenen, dinamik ve gerçek tecrübe isteyen bir iş bizimkisi. Memnun kalan müşteri mutlaka bir başka ihtiyaç sahibine refere ediyor sizi. Biz de böyle böyle kısa sürede bu kesime de adımızı duyurduk ve güzel işler yapmaya başladık Allah’ın izniyle.
Muhafazakâr kesimin organizasyonlarında olmazsa olmaz nedir? Kendi içlerinde de farklılık gösteriyor mu?
Evet, muhafazakâr kesim de kendi içinde farklılıklar gösterebiliyor. Az, orta ve çok muhafazakâr aileler diye üçe ayırsak yanlış olmaz. Çünkü muhafazakâr olup bunu çok göstermekten çekinen insanlar da var ya da bunun tam tersi, inançlarından asla taviz vermeyen insanlar da var. En çok arada kalınan konu benim gördüğüm kadarı ile gençlerin ve ailelerin birbirine uymayan tercihleri oluyor. Bunun için çözüm bulmak da bizim görevimiz zaten, kimseyi kırmadan ama herkesin inançlarına uygun bir şekilde, sükûnetle tatlı tatlı organize ediyoruz.
Mesela mescid ihtiyacı gibi konulara nasıl çözümler öneriyorsunuz?
Bu bizim en sevdiğimiz kısım, çünkü mekânlar bu konuda çok yardımcı ve çözümcü oluyor. İçkisiz bir davet olduğu anda zaten biz söylemeden bile uygun bir oda ayarlanıyor ve hemen mescid haline getiriliyor. Seccadeler tespihler hazırlanmış, kıble yönüne konulmuş bir şekilde bize teslim ediyorlar. Personel son derece gülen bir yüzle Namaz kılan davetlilere yerleri gösterip, “Allah kabul etsin, bize de dua edin.” diyorlar... Bu hem çok duygusal hem de çok profesyonel bir şey. Çok şükür ki ben mesleğe başladığımdan beri bunun aksi herhangi bir durumla karşılaşmadım. İnsanlar namaz kılmasa bile namaz kılana saygı duyuyor. Bundan daha güzeli ne mi olabilir, namaz kılmayan tüm kulların başlarını o secdeye vardırması tabi ki.
Bugüne kadar işinizle ilgili size en ilginç gelen talep neydi?
Bu konuda şirket olarak çok fazla anımız var tabi ki ama en son geçen sene bir düğün sahibimiz, kendi davetlerinde tesettürlü bir insan olmadığını ve tesettür görüntüsünden çok hoşlanmadıklarını açıkça söyleyerek benden tesettürümü çıkarmamı istedi. Reddedilince peruk takmamı istediler, onu da reddedince ortalarda fazla gezinmeyin sizi gören olmasın dediler. Ancak elbette bir organizatörün ortada fazla gezmemesi gibi bir şey söz konusu değil, işin tabiatına aykırı bir durum. Öyle olamadı tabii ki, beklenmedik birçok sıkıntı ile karşılaştılar ve son ana kadar benden yanlarından ayrılmamamı istediler. Kırgın bile değildim sadece o insanlar için üzgündüm... Hiç tereddütsüz tüm sorunlarını çözmek için ekip halinde seferber olduk. Davetlilere yansıtmadan her şeyi çözdük. Davet bittikten sonra ailenin her üyesi ayrı ayrı arayıp teşekkür etmişti... Hep bir arada, özgür seçimlerimizle ve kendimizle barışık olarak yaşayabilmek için hoşgörüyü gerçek manada keşif edebilmeyi önce kendim ve sonra tüm insanlar için diliyorum, özellikle kendi ülkemin bütün fertleri için...
Tesettüre girdikten sonra eski müşterilerinizden tepki aldınız mı? Maddi kayıp yaşadınız mı?
Tesettüre girdikten sonra sadece müşterilerimden değil, yakın ve uzak çevremde olan herkesten tepki aldım. Uzun süredir bunu istediğimi yakın çevremdeki herkes biliyordu, biliyorlardı ama yapabileceğimi beklemiyorlardı sanırım. Fazla geldi, ağır geldi, kaldıramayanlar, sindiremeyenler çok oldu. Tesettüre girmek genelde ileriki yaşlarda yapılması normal karşılanan ve hep ileri tarihe ertelenen bir olay olarak asılı duruyor düşüncelerde. Toplumumuzda anneannelere babaannelere daha çok yakıştırılan bir durum olarak algılanılıyor. Genç, iş ve sosyal statüsü aktif biri için hayat standartlarını düşüren, kısıtlayıcı ve korkutucu gereksiz bir hamle olarak algılanıyor.Doğrusu ben bana böyle davrananlara karşı negatif bir tavır sergilemedim, içimden hiç kızmadım, darılmadım çünkü ben de bir zamanlar bu fikre çok uzaktım ve onların neler hissettiğini fazlasıyla iyi biliyordum. Büyüdüğüm ve yaşadığım çevrede tesettürlü bir tanıdığım yoktu. Dışarıdan bakıldığında tesettür sadece bedeni örtmek olarak algılanıyordu, dolayısıyla ben de öyle algılıyordum. Ne zamanki gerçek manada tesettüre girdim, o zaman bunun ciddi bir nefis sınavı olduğuna vakıf oldum.
Bir dönem maddi kayıplar yaşadık evet… 23 yıldır profesyonel olarak bu sektörün içindeyim ve ciddi sayılabilecek bir iş çevrem var. Oteller, özel davet mekânları, organizasyonlarını yaptığım müşterilerim, kurumsal şirketler, turizm acentaları, müzik–eğlence firmaları, çeşitli taşeronlar, liste böyle uzayıp gider… Buradaki kontaklarımın çoğu beni ve şirketimiz GİO'yu bilirler. Neler yaptığımızı ve neler yapabileceğimizi de çok iyi bilirler. Fakat buna rağmen bir çekimserlik oluştu.
Tesettüre girdikten sonra alkol talepli organizasyon yapıyor musunuz?
Biz GİO Organizasyon olarak alkollü davetlerde sadece dekorasyon hizmeti veriyoruz. İçki satışı ve bar etkinlikleri hizmeti vermiyoruz. Benim esas uzmanlık alanım Catering olduğu için menü seçimi konusunda deneyimlerimizi aktarmaya devam ediyoruz. İçki kısmına girmeden menünün içeriği ve menü seçimi konusunda yönlendirme yapıyoruz. Organizasyonun alkol kısmı dışında kalan ve bir organizasyon sırasında ihtiyaç duyulabilecek A’dan Z’ye her türlü ihtiyaç ve detay ile bizzat kendim tek tek ilgilenirim, planları yaparım ve ekibime delege ederim. Bizi asıl mutlu eden ve heyecanlandıran kısım dekor ve ambiyans hizmetleri. Zevkli sofralar, renkler, çiçekler, kumaşlar, aksesuarlar işin en zevkli kısmı… Hele zevklerimizin uyumlu olduğu bir aile ile çalışıyorsak değmeyin keyfimize.
Müşterilerinizin tercihlerine ne kadar müdahil olursunuz?
Her seçimlerine müdahil oluruz, mutlaka tavsiyelerde bulunuruz ve son kararı müşterilerimize bırakırız. Ancak sorun yaratma ihtimali olan seçimlerinde mutlaka ikazlarda bulunuyoruz. Çünkü kötü seçimlerin sonucu mutlaka davet sahibine olumsuz olarak yansır. Bizim amacımız hem davet sahibinin hem de gelen konukların davetten mutlu ayrılması.
Organizatör olarak cevaplayacak olursanız; kadın müşteriler mi, erkek müşteriler mi daha zor?
Kadın müşteriler çok detaycı ve çok seçici olduğu için daha zor karar veriyorlar, bu da doğal olarak daha uğraştırıcı oluyor. Ancak bunun en güzel yanı bizi her daim geliştirir ve faklı çözümler bulmaya yönlendirir. Ama beylerle çalışmanın büyük kolaylık olduğunu belirtmeden de geçemeyeceğim. Çünkü bütçelerini en başında net olarak söylerler, seçimleri size bırakırlar ve aradan çekilirler. Bu da bizi çok hızlandırır, kısa sürede proje hazırlarız. Sadece tek dezavantaj çoğu beyin organizasyon ilgi alanı olmadığı için çok fazla maddeyi gereksiz bulup elerler. Özellikle dekorasyon konusunda, gerekli olduğuna inanmadıkları için hanımların bazı isteklerini bazen fuzuli ve israflı buluyorlar.
Mezun olurken ne giyeceğinizin cevabı bir tık uzakta…
Safiye Hanım, online moda asistanlığı nasıl bir şey?
Modaasist Türkiye'nin ilk ücretsiz moda asistanlık hizmeti veren bir e-ticaret sitesidir. Kullanıcılar sorularını ücretsiz olarak fotoğraf ekleyerek sorabilir, sitemizin moda asistanları sorulara yine fotoğraflı önerilerle dönüş yapar. Bu bölüm sitemizin stil bölümünde yayınlanır. Mobil aplikasyonumuz çıktığında kullanıcılar kararsız kaldıkları kıyafetleri hangisi şeklinde veya bir kıyafet tercihine ait önerileri tıpkı sosyal medya gibi birbirlerine sorabilecekler.Kısacası modaasist.com modanın sosyal medyası olan ilk satış sitesi olarak büyümeye devam ediyoruz.
Gençler mezuniyet törenleri için ne tür kıyafetler tercih ediyorlar?
Gençler kıyafet seçimlerinde daha çok sade ve şık seçimlere yöneliyorlar. Hem gündüze hem geceye uyarlanabilecek kullanışlı parça ve tasarımları seçtiklerini görüyorum.
Mezuniyetin yapıldığı mekân da belirleyici unsur burada. Eğer balo salonu gibi bir mekânda mezuniyet yapılacaksa seçimleri kesinlikle daha özel parçalar oluyor. Ama günümüz gençleri tasarım seçimlerinde sade ve şık teriminden dışarı çıkmıyor. Sade, şık ve özel parçalar. Eğer mezuniyet töreninin yapılacağı mekân daha resmi bir ortamsa gençler daha önce de söylediğim gibi çoğunlukla hem gündüze hem geceye uyarlanabilecek kullanışlı tasarımlar seçiyorlar.
Açıkhava bir mekânda daha dantelli romantik parçalar tercih ederlerken, otel gibi mekânlarda biraz daha tasarımı ve aksesuarları ön plana çıkan parçalar tercih ediyorlar.
Ayakkabı ve çanta tercihleri nasıl?
Ayakkabı ve çanta tercihleri de mekâna ve sezonun trendlerine göre çeşitlilik gösteriyor. Ben ayakkabı ve çanta seçimlerinde tamamen kombinleyecek kıyafetlere uygun daha sade ve zarif tasarımlar tercih etmeleri gerektiğini düşünüyorum. Stilettolar, nude renkli zarif kutu clutch çantalar yine sezonun favorilerinden.
Mezuniyete hazırlanmanın maddi bedeli nedir?
Tercih edilen tasarımlarda fiyatın da çok önemli olduğunu düşünüyorum. Göz ardı etmememiz gereken en önemli husus da seçilecek tasarımın fiyatı. Bazen kararsız kalınan tasarımlarda seçim tamamen fiyata göre yapılabiliyor. Sitemizde mezuniyete uygun tasarımlar 150 ile 700 TL arasında değişiyor.
Bu yıl mezuniyet kıyafetlerinde hangi renkler olacak?
Renk seçimlerinde bence gençler trendi fazlasıyla takip ediyor. Tabi burada tasarımcılarımızın da hakkını vermek gerekli. Gerçekten özellikle muhafazakâr giyim sektöründe son moda trendler çok yakından takip edilerek tasarımlara yansıtılıyor. Bunlar da tüketicilerimizin işlerini kolaylaştırıyor diyebiliriz. Her sene olduğu gibi bu sene de pudra rengin tahtını kaptırmadığını düşünüyorum. Pudranın romantikliği ve zarifliği her mekânda her ortamda güzel bir tasarımla birleştiğinde kesinlikle sizi en gözde yapabiliyor. Onun dışında pastel tonlardaki tasarımların da gençlerin seçimlerinde yer aldığını söyleyebilirim.
Mezuniyet kıyafetlerinin üstüne kap veya benzeri ürün olarak ne tercih ediliyor?
Seçilen özel gün kıyafetlerinin üzerlerine eğer bahar aylarıysa ve açık bir mekânda etkinlik yapılacaksa kap veya pelerin tarzı kıyafetler alıyorlar. Sıcak yaz aylarında ise kap, pelerin gibi kıyafetler daha az tercih ediliyor.
Gençlerin marka tercihleri oluyor mu?
Bazı gençler belirli markaları özellikle sosyal medyada görüp tercih ediyor, soruyor. Eğer istediği markaya ait ürün stokta kalmadıysa işin peşine düşüp getirmemizi isteyebiliyor.
İnternetten mezuniyet kıyafeti almak riskli değil mi?
Mezuniyet günü giyecekleri tasarımı internetten sipariş etmek kimilerine göre riskli kimilerine göre de değil. Şu şekilde açıklayabilirim; eğer böyle bir tercihi uygun zamanlama yaptıysanız yani ürünün hazırlanma süresini göz önüne alıp bir iki ay önceden sipariş verdiyseniz yaşanabilecek en ufak olumsuzlukta telafi etmeye zamanımız olabiliyor. İnternet alışverişlerinde en korkulan şeylerden birisi de beden uymama problemidir. Biz bunun riskini en aza indirmek için siparişten sonra tasarımcı markalarımızdan müşterileriyle iletişime geçip ürün bedenine ait son bir kez daha teyitleşmelerini istiyoruz. Tüm bunların dışında da müşteri aldığı ürünü beğenmezse eğer kişiye özel üretilen bir ürün değilse 14 gün içinde koşulsuz iade hakkı sunuyoruz.
Mezuniyet kıyafeti seçecek gençlere ne önerirsiniz?
Tasarımlara karar verirken kesinlikle önce vücut tiplerine göre seçimler yapmalılar. Sonrasında mekân, tasarım seçiminde en önemli faktör. Seçecekleri kıyafetleri kombinlerken kesinlikle detayın tek bir bölgede olmasına dikkat etsinler. Şıklık; sadeliktir, zarifliktir bunu unutmasınlar
Paylaş