Paylaş
7 yıldır farklı illerde gerçekleştirilen Rotary Kısa Film Festivali ROFİFE, bu yıl İzmir’de düzenleniyor. Yunanistan’ın Onur Konuğu Ülke olduğu etkinliğe çeşitli ülkelerden 583 film katılıyor. 16-19 Mart arasında düzenlenecek olan etkinliğin Koordinatörü Sedat Öncel ve Halkla İlişkiler Komite Başkanı Nehir Sipahi Kayadelen ile sohbet ettik.
- ROFİFE kaç yıldır düzenleniyor, nasıl ortaya çıktı?
Pek çok alanda hizmet üreten, topluma fayda sağlayan Rotary, kültür ve sanat alanında varlığını ülkemizde ROFİFE ile sürdürmektedir. 2009 yılında Rotary’nin bir halkla ilişkiler projesi olarak ortaya çıkan kısa film festivali fikri, ilk üç yılınan ardından sahip olduğu değer, gördüğü ilgi ve Türk Rotary’sinin sahiplenmesi sayesine bizlere daha büyük düşünmemiz gerektiğini gösterdi. Şimdi ROFİFE tüm dünya ülkelerini kapsayan bir festival olma yolunda emin adımlarla ilerliyor.
- Önceki yıllara göre nasıl bir gelişme gösterdi. Bu yıl kaç yarışmacı var, hangi ülkelerden katılım oldu?
Festivalin düzenlendiği ilk seneden geçen yıla kadar katılan film sayısına bakarsak en yüksek sayı geçen sene 321 film olmuştu. Ancak bu sene festivalimizin farklı bir bölgeye geçmesi ve tanınır olması sebebi ile bu yıl 507 yönetmene ait toplam 583 filmle bir rekor kırdı. Bu katılımlara baktığımızda filmlerin yaklaşık yüzde 35’inin yabancı olması da bizi sevindiren diğer bir husus. Aralarında Çin, İspanya, Fransa, Kırgızistan, Azerbeycan, Yunanistan, Rusya, Polonya gibi çok farklı coğrafyalarda bulunan ülkelerden katılımın olması takip edilirliğimiz, güvenilirliğimiz açısından mutluluk vermesi yanında bizi daha da cesaretlendiriyor.
İNSANLARIN HAYATLARINA DOKUNACAK
- Bu yıl ilk kez İzmir’de yapılacak olması çok önemli. Bu nasıl gerçekleşti?
Bu yıla kadar UR.2430. Bölge sınırları içinde yer alan Ankara, Eskişehir, Adana, Samsun ve Antalya’da gerçekleştirilmişti. Bu sene seçilen şehir İzmir oldu ve ROFİFE ilk kez başka bir bölgenin sorumluluğuna geçti. Bu durum Uluslararası Rotary’ye açılmanın ilk adımı olması sebebi ile büyük önem taşımaktadır. Bu gün gelinen noktada 70 kişilik bir komite ile yol alan ROFİFE, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Yunanistan ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti dahil olmak üzere ülkemizdeki onlarca şehirde Atölye Çalışmaları, Film Gösterim Günleri ve Film Kampları düzenleyerek binlerce insana ulaşıyor, gerek iletişim fakültesi öğrencilerini, gerekse sinema severleri sektörün profesyonelleri ile buluşturarak insanların hayatına dokunmaya devam ediyor.
- İzmir ve Ege açısından böyle bir organizasyonun önemi nedir?
Diğer festivalleri incelerseniz hepsinin belirli bir zamanı ve sabit bir yeri vardır. Örneğin bir İzmir Kısa Film Festivali’nin İzmir dışında veya Uluslararası Altın Portakal Film Festivali’nin Antalya dışında bir yerde düzenlendiğini göremezsiniz. Ancak bahsettiğimiz hedefler doğrultusunda ROFİFE her yılın mart ayının 3. haftası düzenlenirken organizasyonun yapıldığı şehir her yıl değişmekte. Bu sene İzmir’de yapılmasının da bu bağlamda önemli olduğunu düşünüyoruz. Öncelikle gerek İzmir içinde yapılan ve gerekse Bodrum, Çanakkale, Aydın gibi illerde yapmış olduğumuz söyleşiler ve atölye çalışmaları ile sektörden pek çok ünlü yönetmen, görüntü yönetmeni, senarist, oyuncu ve akademisyenin, yarın mesleği film sektörünün pek çok alanında var olacak olan binlerce öğrenciyle buluşması önemli bir gelişme olduğunu düşünüyoruz.
KAZANANLARA ULUSLARARASI FESTİVALLERİN YOLU AÇILIYOR
- Jüri kimlerden oluşuyor. Seçim nasıl yapılıyor?
6 ayrı ülkede sanatçılardan, akademisyenlerden, yönetmenlerden ve sektörün içinden insanlardan oluşan 25 ön eleme jürisinde 170’nin üzerinde var olan jüri yapısı ile ROFİFE dünyanın en demokratik jüri yapısına sahip olan festivallerden. Oluşturulan her ön eleme jürisi, her kategoriden finale gidecek 8 adet filmi ve büyük jüriye yollayacağı bir temsilciyi seçiyor. Bu temsilcilerden oluşan Final Jürisi her ön eleme jürisinden gelen finalist filmler üzerinde tartışarak seçimlerini yapmakta ve kategorilere göre kazananları belirlemekte.
- Ödüller nelerdir? Önceki ROFİFE lerin kazananları daha sonra kariyerlerine nasıl devam etti?
Biz katılımcılara önemli parasal ödüller vaat eden bir festival değiliz. Elbette sembolikte olsa maddi ödüllerimiz var. Ancak biz parasal ödüldense yarışmacılarımıza farklı imkanlar sunmak temeline dayanan bir politika izlemeye çalışıyoruz. Düşünün ki bugün bir iletişim fakültesi öğrencisi çektiği kısa filmini ünlü bir yönetmene veya yapımcıya ulaştırma imkanını bulamazken, biz kendilerine uluslararası festivallerde filmlerinin gösterilmesi yolunu açıyoruz. Festivalimizin en önemli sonucu, kurmaca, belgesel, animasyon ve deneysel kategorilerinde dereceye giren filmlerin Altın Portakal, Altın Kayısı, Altın Koza ve Vangölü Film Festivallerinde özel gösterime çıkıyor olması. Böylece başarılı yönetmenler Uluslararası platformlara taşınmakta. Bu sayede daha önceki senelerde dereceye giren yönetmenlerimizin bir kısmı yurtdışı önemli festivallere davet alırken bazı yönetmenlerimiz halen Polonya, Makedonya gibi ülkelerden iş teklifleri almış ve çalışmalarını sürdürüyor.
ONUR KONUĞU YUNANİSTAN’DAN 3 ÜNLÜ YÖNETMEN
- Kimler destek veriyor, sponsorlar?
Festivalimizin en büyük destekçisi Kültür Ve Turizm Bakanlığı Sinema Daire Başkanlığı. Ayrıca bu sene İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi destekçimiz oldu. Festival sürecini, gala gecemizi ve ödül törenimizi gerçekleştirme imkanını bize sundular. Ayrıca organizasyonun halkımıza ulaşmasında destek olan Hürriyet Gazetesi, TRT İzmir Radyosu, TRT Kent Radyosu ve Kanal 35 de basın sponsoru olarak yanımızda.
- Özel konuklar var mı?
Organizasyonumuzun festival ayağı 16 – 18 Mart 2016 tarihleri arasında EÜ İletişim Fakültesi Konferans Salonu’nda 3 gün boyunca çeşitli söyleşiler ve atölye çalışmaları yapılacak. Ayrıca 19 Mart Cumartesi akşamı Ahmed Adna Saygun Sanat Merkezi büyük salonda gala ve ödül törenimiz olacak. Fikret Hakan, Atilla Dorsay, Yekta Kopan, Can Evrenol, Uğur İçbak, İpek Tuzcuoğlu, İbrahim Kendirci, Deniz Türkali gibi ünlülerimizin yanı sıra Yunanistan’dan da 3 ünlü yönetmenin varlığı bizlere güç veriyor. Organizasyonumuza tüm sinema severleri bekliyoruz.
Paylaş