PaylaÅŸ
Yapılan onca yatırıma rağmen, İzmir’in ülke turizminden hak ettiği payı almak yerine gerilere düşmesini tanıtım alanındaki eksik ve yanlış yaklaşımlara bağlayan Tercan, ‘Artık İzmir’le ilgili toplantı yapmayalım, harekete geçelim’ diyor. Aynı zamanda ETİK Başkan Vekili ve İCVB Yönetim Kurulu üyesi olan Tercan’a göre İzmir turizmi alarm veriyor.
- Destinasyon İzmir kurulduğu günden bugüne neler yaptı?
- Destinasyon İzmir, gelen turist sayısının azlığını dert edinmiş TAV Havalimanı, Sun Express gibi kuruluşlar ve benim gibi birçok turizmcinin kurduğu gönüllü bir platform. Dernek değiliz, olmak da istemiyoruz. Biz bir eylem grubuyuz, laf üretmiyor, gereksiz toplantı yapmak istemiyor, İzmir’in turizm sorunlarında çözümün parçası olmak istiyoruz.
Yetkililere soruyorum; markalaşma çalışmaları neden durdu?
- Sizce İzmir’de bu konuda eksiklik mi var?
- 2008’de İZKA’ya bağlı tüm kalkınma kurulu üyelerinin Çeşme’de yaptığı 2 günlük bilimsel çalışmalar, swot analizleri sonucu ‘İzmir tanınmıyor’ çıktı. İZKA geçen sene de markalaşma çalışmaları için profesyonel bir grupla anketler, araştırmalar yaptı, İzmir’in 300-400 milyar lirası harcandı. Sonuç yine ‘İzmir tanınmıyor’ çıktı. Zaten biz bunu o kadar harcamadan da biliyorduk. Peki, sonra neler yapıldı? Yetkililere soruyorum, ‘Markalaşma çalışmaları neden durdu?’
- Peki siz neler yapıyorsunuz?
- Tanıtım materyallerimizle uluslararası turizm fuarlarına gidiyoruz. Dünyadaki tüm tur operatörlerini ve turizm yazarlarını İzmir’de ağırlıyoruz. Ama yine de eksik kalan bir kısım var. Tüm bu çalışmalarımızdan sonra yurtdışındaki büyük gazetelere ülkemizle ilgili ilanlar verilmeli. İşte burada devreye İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin, valiliğin, İl Turizm Müdürlüğü’nün devreye girmesi ve bu reklamları vermesi gerekli. Çünkü bunun bütçesi bizlere göre çok yüksek.
İzmir yöneticileri EXPO, mega müzeden önce turizm fuarlarına gitmeli
- Gelen tur operatörleri İzmir’e nasıl bakıyor?
- Tüm turizm operatörleri, gazeteciler ve turistler İzmir’i çok beğeniyor. Beğenmeyene ya da, ‘Neden mega müzeniz yok’ç diyene rastlamadım. Bu
mega müze lafı da nereden çıktı anlamadım. İzmir, dünyanın en eski çarşısı olan Kemeraltı’sıyla, Agora’sıyla, Selçuk, Bergama, Asklepion, Akropol, Sardes, dünyanın en önemli kehanet merkezlerinden olan Özdere’deki Klaros’uyla zaten yeter. Atina’daki Delfi Oracle’ı yılda 2 milyon kişi ziyaret
ederken benzeri olan bizim Klaros’u-muzu tanıtamıyoruz. Eksik olan, fuar fuar gezip kendinizi tanıtmak.
- Peki fuarlara katılınmıyor mu?
- Biz katılıyoruz. Hatta bakanlık fuara katılmak isteyenlere 1-2 metrekare yerler verirken biz yetinmeyip 30-40 metrekare yerde, çok güçlü görsellerle İzmir’i tanıtmaya çalışıyoruz. 5 senedir periyodik olarak gidiyoruz çünkü bu bir kerelik katılımla olmaz.
- Eksik olan ne?
- İzmir biraz hızlı gidiyor. Mega müze, Expo bunlar hep büyük projelerden önce Uluslararası Turizm Fuarı’na gidilmeli. Biz gidiyoruz ama İzmir’in liderleri gitmiyor. Herkes gibi ben de Expo’yu istiyorum ama ondan önce çıkılması gereken basamaklar var. Bizim çalışmalarımız ve turizm İzmir’in tepe yöneticileri tarafından özümsenmedi. Oysa Türkiye’nin bütçe açığının önemli bir kısmı turizm tarafından karşılanıyor. İzmir’e de turizm sayesinde döviz girecek ve refah artacak. 1 yatak, 2 gencimize iş demek.
İzmir’in AVM’ye değil, otele ihtiyacı var
- Yıllardır İzmir’den direkt uçuş olmaması mazeret ediliyordu ama sanırım o konuda da çok yol katedildi..
- İzmir’in artık hiçbir bahanesi kalmadı. Avrupa’nın birçok şehrinden olduğu gibi Dublin’den de İzmir’e seferler Destinasyon İzmir’in baskısıyla başladı. Sun Express’in yurtiçi ve yurtdışı uçuşları var; Easy-Jet firmasının uçuşları başlıyor, Azerbaycan, Bakü’ye uçuşlar var, Bunlar, bizim çok değerli üyemiz TAV İzmir Dış Hatlar Terminali ile sıkı çalışmamızla oldu. Dış Hatlar Terminalimiz Avrupa’nın en yeni ve güzel havalimanlarından biri. Yani artık İzmir’in bahanesi kalmadı.
- Artık ne yapılmalı İzmir’e?
- Çöp toplama, yolları, ulaşımı düzenleme belediyelerin zaten yapması gerekenler. Bence asıl düşünülmesi gereken ‘Şehrimde bu gece kaç turist yattı, kaç kişi şehrimi tanıdı’ olmalı. Balçova’da yan yana bir çok AVM yapılacağına bir kaç tanesi termal kaplıcalı oteller olsaydı. Balçova Belediyesi bu AVM’lerin yarısına otel yapma şartı getirseydi. İzmir’in artık alışveriş merkezine değil, otele ihtiyacı var. Özellikle belediyelerin turizm imarına destek vermelerini istiyoruz.
Payımız yüzde 10’dan 4’e düşmüş
- İzmir turizmi bugün ne durumda?
- İzmir turizmde hak ettiği yerde değil. İzmir’in ülke turizminden aldığı pay 10 yıl önce yüzde 10’ken bugün yüzde 4’e düşmüş. Yani İzmir turizmi geriliyor ve kırmızı alarm veriyor.
- Ä°yi de, Ä°zmir’de son dönemde birçok otel yatırımı yapıldı. Bu olumlu sonuç vermedi mi?Â
- Tüm bu yatırımlara rağmen Türkiye’nin turizmdeki büyüme hızını yakalayamamışız. Antalya, Kapadokya, İstanbul, Bodrum, Marmaris o kadar büyümüş ki biz atılımlara rağmen eksiye düşmüşüz, yetmemiş.
- Peki bu otellerin müşteri sorunu yok mu, hepsi doluyor mu?
- Bu birbiriyle bağlantılı. Otel oldukça daha çok pazar yaratılmaya çalışılacak ve daha çok turist çekilecek. İzmir’e otel yatırımı yapan kazanır.
Çeşme’de herşey dahil sistemi büyük hata olur
- Ege’de ‘Herşey dahil sistemi yapalım’ diyenler oluyor…
- Ben herşey dahile müthiş karşıyım. Bu, İzmir’e, Çeşme’ye yapılacak büyük bir yanlıştır. Antalya’nın buna ihtiyacı vardır. Ama Ege Bölgesi’nin sahip olduğu tarihi zenginlikler, yemek kültürü, spor kültürünü düşününce bu büyük hata olur. İzmirliler bu sisteme mutlaka karşı çıkmalı.
- Kültürel zenginliğimiz çok ama neden tanıtamıyoruz sizce?
- ‘Agora kazıları bitsin, etraf istimlak edilsin ondan sonra tanıtalım’ deniyor. Ben buna katılmıyorum, tanıtıma hemen başlanmalı. Çünkü orada devam eden çalışmalar bu zenginliğe verdiğimiz önemi ve onu korumak ve ileriye taşımak için yaptıklarımızı da gösterecektir. Ayrıca var olanı tanıtmak için yeni bir müze yapılması beklenmemeli. O yapılsın ama o yapılana kadar var olanlar da önemsensin ve tanıtımı için çalışılsın.
Agresif pazarlama yapmadıkça kaderimiz tur operatörlerinin elinde
- Akdeniz ülkelerinde yaşananlar güneyi etkilemiş,oteller dolmuş. İzmir ve çevresi de bundan payını alacak mı?
- Bu biraz da tur operatörlerinin elinde. İzmir’de bir çok konu olduğu gibi bu da akışına, kaderine bırakılmış durumda. Eğer güney dolarsa sıra bize de gelir. Ama bence turizmde kesinlikle agresif pazarlama yapmalıyız.
- Her ÅŸeye raÄŸmen Ä°zmir turizminde kruvaziyer gibi olumlu geliÅŸmeler de var deÄŸil mi?
- Cruise konusunda İTO’nun tüm yöneticilerine teşekkür ediyoruz. Bu konuda yapabileceğimiz bir şey varsa her zaman onlarlayız. Bir başka olmulu gelişme de Frankfurt’da yaptığımız bir tanıtım çalışması sonucu 10 tane çok önemli tur operatörünün mayıs ayı sonunda İzmir’e gelmesi ve tanıması olacak.
PaylaÅŸ