PaylaÅŸ
Mimari tasarımını St. Tropez’deki dünyaca ünlü Port Grimaud’un tasarımcısı Atelier Xavier Bohl ve Ayyapı Mimarlık’ın yaptığı marinanın yatırım tutarı 13 milyon euro. Sadece tekne sahiplerinin değil, gezip gören herkesin beğendiği marinanın kuşkusuz Çeşme’ye ve İzmir’e büyük katkısı olacak. Deniz kenarında yaşayıp denizle bu kadar az haşır neşir olan biz İzmirlileri, yaz-kış çekmeyi planlayan Çeşme Marina’nın müdürü Can Polat ile tesisi gezdik ve sohbet ettik.
» Biz İzmir’deyken siz Çeşme’de sessiz sedasız çok hoş bir marina inşa etmişsiniz.
» Akdeniz insanının rahatlığı hepimizde var. İzmir’de alternatifimiz çok, yaşam tarzımız rahat. Marinayı yapmadan önce, ‘Şunu yapacağız, bunu yapacağız’ diye bağırmadık. Yapalım, yaptığımızla kendimizi duyuralım istedik ki öyle de oldu. Görenler şaşırıyor, görmeyenlere anlatıyor.
» Ne zaman açılıyor?
» Bu ay hizmete girdik. Ama açılışımız ay ortasında olacak.
» Yatırımı yapanlar Türk mü yabancı mı?
» İhale, Ulaştırma Bakanlığı’nın yap-işlet-devret modeliyle alındı. IC İbrahim Çeçen Holding ile marinacılık sektöründe köklü bir geçmişe sahip Camper & Nicholsons Marinas International ortaklığında Ekim 2009’da temel atıldı.
Çeşme çok önemli bir geçiş limanı
» Çeşme Marina’da neler var ?
» 400 tekne bağlama kapasitemiz var. Burası önemli bir geçiş limanı. Çevrede de önemli bir bağlama kapasitesi açığı vardı. Bunları gözönünde bulundurarak hizmete başlıyoruz.
» Şu anda kaç tekne var?
» Yüzde 30-35 ile başladık. Ama talep çok. Burasının önemli bir şehir içi marinası olması nedeniyle yat marketler ve daha önce Çeşme’de de olmayan birçok mağaza hizmet veriyor.
» Bir de harikulade restoranlar ve kafeler..
» Evet. Her türden mekan mevcut. 5-10 liraya kumru ya da hamburger de yiyebilirsiniz, güzel bir balık da yiyebilirsiniz, bistrolardan da yararlanabilirsiniz.
Türkiye’nin en prestijli yerlerinden biri
» Yatırımcılarınız neden Çeşme’yi seçti?
» Aynı dönemde 5-6 yer vardı. Başka ihalelere de girildi. Sığacık, Kaş ve Çeşme’ye girildi. Ama içlerinde en prestijli ve en lojistik nokta Çeşme’ydi.
» İyi bir marinada aranan özellikler neler?
» Temel hizmetler yanısıra lokasyon, havalimanına ulaşım çok önemli. Güneyde de çok önemli limanlar var ama mesela havalimanı ulaşımı bizdeki kadar rahat değil.
» Eskiden Çeşme’de bu kadar çok tekne var mıydı?
» Vardı, ama Çeşme’de kalmadan gidiyorlardı. Kalabilecekleri bir ortam yoktu. İskeleler vardı ama iskelelere bağlanmalarına yardımcı olacak insan bile yoktu. Duş, tuvalet imkanları sıfırdı. Temel ihtiyaçlarını karşılayıp gidiyorlardı. Ne kadar marina olursa o kadar tekne olur.
Marina bu yıl açılıyor ama Çeşme’yi üç yıldır tanıtıyoruz
» Marina’yı yabancı yatçılara tanıtmak için neler yapıyorsunuz?
» Yurt içi, yurt dışı bot şovlara katılıyoruz. Mesela Çeşme Marina bu sene açılıyor ama biz üç yıldır tanıtıyoruz. Binden fazla yabancı, bir o kadar da yerli listemiz var. Bilgilerimizi gönderiyoruz ve müşteriler ediniyoruz. Zaten Çeşme Marina denizcilik sektöründe tanınıyor.
» Çeşmeliler bu projenin parçası olmak için neler yapmalı?
» Çeşme bu projeyi örnek almalı ve gelişime ayak uydurmalı bence. Çeşme’de yıllar önce de turizm varmış ama şimdi Çeşme’de yeni bir sayfa açılıyor. Çeşme sosyal ve kültürel anlamda daha fazla gözönüne çıkıyor. Yalnız marina sınırları değil, çarşıya ve tüm Çeşme’ye yayılan bir canlılık olacak.
» Kışın da marinada kalan yabancı tekneler olacak mı sizce?
» Ağustostan sonra Türkiye’de özellikle güneyde kışlayan yatçılar yavaş yavaş yukarı çıkıyor. Çünkü güney o dönemlerde çok sıcak ve kalabalık oluyor. O dönemlerde buraların daha da kalabalık olacağını düşünüyorum.
Az kazanmaya razıyım yeter ki deniz kenarında yaşayayım
» Siz Çeşme Marina’ya nasıl geldiniz?
» Port Bodrum Yalıkavak’ta marina müdürüyken bir değişim yapmak istiyordum. Bu nedenle 3 marina ile daha görüşmüştüm. Ama İzmirli olduğumdan gönlüm Çeşme’den yanaydı. Bu da gerçekleşti.
» Nasıl marina müdürü olunuyor?
» Ben çocukluktan yelkenciyim. İzmir Körfezi’nde Göztepe’de ufak teknelerle başlamıştım. Ailede ilk ben yelken öğrenmiştim, sonra annem hariç herkes babam, ablam yelken öğrendi. Küçük bir teknemiz oldu. İş hayatına başlayınca 2 arkadaş ortak tekne almıştık. Yani hayatımda tekne hep bir hobiydi.
» Ne zaman iş haline geldi?
» İzmir’den İstanbul’a taşınıp şirketlerde yöneticilik yapmaya başlamıştım. İşletme mezunuyum. Sonra bir gün düşündüm ki daha çok para kazanmaya çalışıyorum ama daha az zaman deniz kenarında geçirip tatil yapabiliyorum. Daha az para kazanayım ama deniz kenarında yaşayım dedim ve Bodrum’a yerleştim.
» E, ne iş yaptınız Bodrum’da?
» Birkaç acente derken
2 tekne aldık, yatçılık v.s. derken bir gün Jefi Kamhi ile tanıştım. Port Bodrum Yalıkavak’ın ilk yatırım döneminde orayı yaşadım. 4 sene orada işi
öğrendim ve
sonrası geldi.
Amacımız sezonu uzatıp ekonomisini hareketlendirmek
» Marina Çeşme’ye neler kazandıracak, nasıl bir değişim yaratacak?
» En önemlisi sektörde bölgenin büyük bir eksiÄŸini tamamlayacak. Daha önce Altınyunus vardı, ÅŸimdi Alaçatı Marina da açıldı ama burası daha da büyüyecek ve geliÅŸecek. Lojistik açıdan ÇeÅŸme çok avantajlı. Kuzeyden, Ä°stanbul’dan gelen tekne dümdüz ÇeÅŸme Marina’ya gelebiliyor. Güneyden çıkan tekne de bize rahat ulaşıyor. Ayrıca Yunan adalarına ulaşım kolay.Â
» Peki Çeşme ve İzmir ekonomisine nasıl yansıyacak?
» Çeşme’nin en büyük sıkıntısı sezonun kısalığı. 2 en fazla 2,5 ay. Bu nedenle tüm dükkanlara 12 ay açık kalma zorunluluğu getirdik. İzmirlilerin deniz merakı da geliştikçe, yelken gibi çeşitli aktiviteler düzenledikçe
kışın da Çeşme’ye gelineceğini düşünüyoruz. Şu anda bir yelken okulumuz var. Bir yat kulübü girişimimiz var. Kışın yelken yarışları düzenlemeyi düşünüyoruz.
PaylaÅŸ