Yenilik şart yenilik

DÜNKÜ yazılarımı ilginç kişiliğiyle dijital dünyaya damgasını vuran Steve Jobs’a ayırdım.Steve Jobs’un kurduğu Apple’dan kovulmasından, daha sonra yine büyük bir hırsla Apple’a dönüp dünyaya girişimcilik dersi vermesinden çıkarılması gereken çok ders olduğuna inanıyorum. Jobs hakkında yazılanları okuduğumda arka planda ciddi bir ‘halkla ilişkilerci’ elini de hissetmiyor değilim. Steve Jobs 1976’daki ilk Apple deneyiminden itibaren profesyonel iletişim danışmanlığına çok inanan, sürekli halkla ilişkiler firmaları ile çalışan biri.İcon: Steve Jobs isimli kitabın, kitap çıkmadan önce yayınevi ile yaşanan gerilimin bile bilinçli bir halkla ilişkiler planlamasının sonucu olabileceğini düşünüyorum. Ama Job’sun yaptıkları da ortada..Her yıl brandchannel.com 75 ülkede ‘Hayatınızı en çok etkileyen markalar’ anketi yapıyor. Bu anketin son dört yıldaki sonuçlarını dün tablo halinde verdim. Bu sonuçlara göre Apple son dört yılda sürekli ya ilk ya da ikinci marka.. Dünyanın en ünlü danışmanlık firmalarından The Boston Consulting Group’un 68 ülkede yapmış olduğu ‘Yenilik 2005’ araştırması elimde. 68 ülkedeki 940 üst düzey yöneticinin % 90’ı çalıştığı sektörde ‘tasarımın’ en önemli başarı faktörü olduğunu söylüyor.. 940 üst düzey yöneticinin ‘en yenilikçi’ gördüğü şirketlerin başında ise açık ara Apple geliyor. İkinci sırada 3M geliyor Diğerleri ise sırala şöyle: GE, Microsoft, Sony, Dell, IBM; Google, Nokia ve PG.Yukarıdaki sonuçlara ve büyüme rakamlarına baktığımızda Steve Jobs’ın Ipod’tan yola çıkarak nasıl bir Apple başarısı yarattığı gerçekten ortadaÖBir önceki yıla göre % 75 büyüme az bir şey mi?MEZUNLARA ÖNERİLER Dün saygın iş dünyası dergilerinden Fortune’un yeni sayısını okurken Steve Jobs yine karşıma çıktı. Lise mezunu Steve Jobs’un Temmuz ayında Stanford Üniversitesi mezuniyet töreninde yaptığı konuşma hala Silicon Valley kulislerinde konuşuluyor... Steve Jobs konuşmasında biyolojik annesi tarafından bir avukata ve eşine evlatlık olarak verildiğini açıklamış. Biyolojik annesi lise mezunuymuş, babası ise liseyi bile bitirememiş. Evlat edinen aile Jobs’u 17 yaşında, neredeyse tüm tasarruflarını yatırarak çok pahalı bir üniversiteye göndermiş. Jobs Üniversiteyi bırakmış..Niye? Jobs’a kulak verelim: ‘Altı ay sonra. Eğitimde bir değer göremedim. Hayatımı nasıl yönlendireceğimi bilmiyordum ve aldığım eğitimin hayatımı nasıl yönlendireceğini de.. Üniversiteyi bıraktım. O zamanlar bu karar korkutucuydu. Şimdi geriye baktığımda en doğru kararlarımdan biri olduğunu görüyorum. İlgimi çekmeyen zorunlu dersleri bıraktım ve sadece ilgimi çeken dersleri aldım.’Steve Jobs o dönemde sadece ilgi duyduğu Kaligrafi (yazı sanatı)ve tipografi derslerine girmiş. Bu dersler on yıl sonra ilk Macintosh bilgisayarı geliştirirken çok işine yaramış. Jobs bu dersleri almasaymış asla Mac’ler bugün bu kadar zengin yazı karakteri çeşidine sahip olamazmış. Hatta Windowslar bile..Çünkü Bill Gates Mac bilgisayarlar çıktıktan sonra fontları olduğu gibi taklit etmiş..Steve Jobs’un buradan çıkarak mezunlara ilk önerisi şu: İleriye bakarak noktaları birleştirmezsiniz, noktaları birleştirmenin tek yolu geriye bakmak!Jobs’ın mezunlara ikinci önerisi ise Apple’dan kovulup 13 yıl sonra aynı şirkete CEO olarak geri dönmesiyle ilgili: Yapmayı sevdiğiniz işi yapın. Ona ulaşmak için asla inancınızı yitirmeyin. Bulamadıysanız asla aramayı bırakmayın. Ulaşana kadar vazgeçmeyin!.Jobs’un Stanford mezunlarına üçüncü önerisi ise ölümle ilgili. Jobs bir gün bir yerde ‘Her günü son gününmüş gibi yaşarsan bir gün doğruya ulaşırsın’ şeklinde bir söz okumuş. O günden sonra her sabah aynaya baktığında şu soruyu kendine sormuş: ’Eğer bugün son günüm olsaydı bugün yapmam gereken şeyi yapar mıydım?’. Mezunlara da bu nedenle önerisi şu: Dogmaların esiri olmayın..Kısa süre içinde öleceğinizi düşünmek,sizi bir şeyleri kaybedeceğiniz korkusuyla düşüncelerinizin esiri olmaktan kurtarır!Steve Jobs’un Stanford mezunlarına son önerisi ise çok ilginç. Jobs 17 yaşındayken okumayı çok sevdiği Bütün Yeryüzü Kataloğu’nun (The Whole Earth Catalog) arka sayfasında bir reklam görmüş. Reklamdaki fotoğrafta sabahın erken saatlerinde bir sehirlerarası yol ve otostop yaparak maceraya davet eden unsurlar varmış. Reklamın başlığı da şöyleymiş: ‘Aç kal! Budala kal!’..Yani Jobs’un önerisi şu: Gerekirse dünyanın nimetlerinden vazgeç, okulu falan boşver ama asla maceracı ruhundan taviz verme..Nasıl ama öğütler? Çocuklarınıza böyle öğütler verilse vereni YÖK’e şikayet eder misiniz?TÜRKİYE’DE NE ALEMDE‘İki gündür Apple’ın dünya başarılarından söz ediyorsun Türkiye’de durum ne alemde diyorsunuz’ değil mi? Haklısınız ama bu konuyu geçtiğimiz Ocak ayında ele aldım. ‘Windows İmparatorluğu çöküyor mu?‘ başlıklı yazıda ‘Biz bunları Türkiye’de niye bilmiyoruz? Apple’cılar uyuyor mu?’ diye sordum. Apple’ın Türkiye’deki ortağı Koç grubu bu yazıdan birkaç ay sonra atağa kalktı. Türkiye Microsoft’un önemli pazarlama beyinlerinden Tansu Yeğen’i Bilkom A.Ş’ye Genel Müdür olarak transfer etti. Şu anda Türkiye’nin Steve Jobs’ı Tansu Yeğen anlayacağınız. Yeğen işe Bilkom adından vazgeçip Apple adını kullanmakla başladı. Bilkom’un Apple dışında ürün pazarlamasına son verdi. Son olarak da Apple Store’lar açmak üzere kolları sıvadı.Tansu Yeğen Apple’ın dünyada yakaaldığı başarıyı Türkiye’de yakalayacak mı hep birlikte göreceğiz. Yakında.ÇEKİRGELİKZamanın sınırlı, başkasının hayatını yaşamak için boşa harcamaSteve Jobs
Yazarın Tüm Yazıları