TÜRKİYE’yi hem düşünsel temelde hem de terörü ‘ikna’ amaçlı kullanarak‘bölmek’ için çaba harcayanlar boşuna çaba harcıyor. Türkiye farklılıklarla bir bütün.Türkiye’nin farklılığı bu..Farklılıklarla ‘bütün’ olması. Önemli olan bu ‘farklılıkları’ bütünlüğü bozmayacak şekilde yönetmek.
Eğer Türkiye’yi yönetenler Türkiye içindeki ‘farklılıkları’ kabul eder, onların kültürel farklılıklarından kaynaklanan gereksinimlerini karşılamayı göze alabilirse Türkiye’nin önünde kimse duramaz. Kimse. Hiçbir terör örgütü, hiçbir canlı bomba, hiçbir mayın, hiçbir makineli tüfek.Terörle kendilerine iktidar alanı yaratmaya çalışanlar kendi yarattıkları şiddetin tozunda dumanında yok olup giderler. Yani. Çözüm etnik pazarlama..Çözüm bir kerede bilimsel, çağdaş olanı yapma. Çözüm farklılıkların su yüzüne çıkmasından korkmama. Başbakan Erdoğan gibi. DYP Lideri Ağar gibi ‘Kürt’ sözcüğünü korkmadan kullanma.. Nasıl? Önce kültürel farklılıklar ‘hissedilen kültürel kimlik’ tabanına göre ölçülmeli. Birçok gelişmiş ülke gibi etnik farklılıkları istatistiki açıdan sınıflandırma sistemi geliştirilmeli, yıllar itibariyle farklılıklar izlenmeli, bu farklılıkları iş dünyasının hizmetine sunulmalı..Sunulmalı ki işadamı da bu nüfus büyüklüklerini görüp onlara rakiplerinden daha iyi hizmet ve ürün götürmenin yollarını aramalı.
Örnek verelim Avustralya’da baskın Anglo-Kelt nüfusun 2030 yılında % 66 azalacağı, ‘Asyalı’ nüfusun ise % 13 oranında artacağı tahmin ediliyor. ABD’de baskın beyaz nüfusun 2025 yılında % 62 azalacağı İspanyol nüfusun % 17 Asya asıllı nüfusun % 7 artacağı tahmin ediliyor. Bu ülkelerde işadamı olsanız bu verilerle farklı etnik gruplara rakiplerinizden daha iyi hizmet ve ürün vermeye çalışmaz mısınız? Ya bizde? Hiçbir veri yok.Etnik veri toplamaya korkuyoruz. Toplayanlara soruşturma açıyoruz. Türkiye’de iş adamı olsanız ne yaparsınız? ‘Herkese herkeseye’ gibi demode pazarlama anlayışıyla zorlanır durursunuz. Oyse çözüm gerçekten etnik pazarlamanın önünü açmada. Bir kere. Bir kere ne olur. Bir kere. Çözümü bilimsel doğrulara bırakalım.
Activia ikinci aşamaya geçti
DANONE Activia ‘kabız kadınlarımızı’ ikna sürecinde ikinci döneme geçti. Bu kez noter huzurunda iki kadın bizi ‘Niye Activia?’ya ikna etmeye çalışıyor. Biri ‘doğal bir ürün’ diyor, diğeri ‘yabancı madde yok’ diyor. Kuşku yok ki Danone elindeki araştırma sonuçlarına göre hareket ediyor. Activia’yı denemekten kaçınanların aklına takılan sorulara açıklık getirmeye çalışıyor. Bu arada Sütaş’ın meyveli Yovita’ları daha fazla iş yapmış olacak ki, Activia bu ürün stratejisine de iki yeni meyveli Activia ile yanıt veriyor. Bakalım Sütaş’ın Activia’nın tanıklık reklamlarına yanıtı nasıl olacak. Taylan Kümeli ile devam edecek mi? Yoksa o da halk tanıklıkları mı yapacak. Bence farklı bir şey yapsa daha iyi olur..Değişik bir tanık..Sürekli kabızlık çeken bir ünlü..Ne dersiniz Taylan Kümeli gibi çiçek böcek dolaşıp ‘Sürekli sorunluyum’ diyen başka bir ünlü çıkar mı! Aday var mı?
Şimdi de Kadıköy
BÜYÜKŞEHİR, Beşiktaş, Beyoğlu derken şimdi de Kadıköy Belediyesi kurumsal kimliğini disiplin altına almaya çalışıyor. Kadıköy’ün ‘Logo seçme yarışması’ açtığını Medyatava’dan öğrendim. Hatta ‘yarışma’ duyurusunu tıklayıp içeri ‘ceee’ yaptım. Bence yelkenlili ve meşaleli olan Kadıköy’ü en iyi temsil eden logo. Çok da çağdaş. Biraz oranlarda sorun var gibi i ama bir iki ufak fırça darbesiyle oran sorunu giderilir. Bu arada Büyükşehir İstanbul’daki üst geçit ve köprü alınlıklarını başarıyla kullanmaya devam ediyor. Formüla 1 duyuruları da oldukça başarılıydı..Belediyeler ve İstanbul kimliği konusuna ayrıntılı olarak döneceğim. Yakında.
Sorun sadece 60’lık 70’lik olsa
ADANA’dan Haluk Songur isimli okurum diyor ki :‘Televizyonda, Winhouse adlı firmanın pvc kapı-pencere reklamında, ‘’ 70’lik ama 60’lık fiyatına ‘’ ibaresini söylenirken , oyuncunun eliyle yaptığı 70’lik ve 60’lık oranları arasında , dağlar kadar fark var. Yoksa 70’lik fiyatı (misal ) 1000 ytl , 60’lık fiyatı 200 ytl’mi?’
Yanıt: Sevgili Hakan keşke sorun sadece söylediğin oran farkı olsa. Niye bu reklamda kırık Türkçeli yabancılar (büyük olasılıkla Almanlar) konuşuyor? Winhouse’un bu reklamının hedefi kim ki? Ben kesinlikle anlamadım. Sen anladın mı?
ÇEKİRGELİK
Biz daima gerçeği arayan ve onu buldukça ve bulduğumuza ikna oldukça söylemeye cesaret gösteren insanlar olmalıyız