PINAR ve Nestle bir süre önce ‘işlevsel gıda’ diyebileceğimiz probiyotik ürünleri pazara sürmüşlerdi. Burun kıvırdık. Buradan yola çıkarak dedik ki: Türkler henüz işlevsel gıda tüketimine hazır değil!
Aradan zaman geçti... Bu kez Danone ve Sütaş probiyotik yoğurtla işlevsel gıda pazarını zorluyor. Önce Danone reklama başladı. Danone tanınmamış bir kadını kullanarak, kadınlara, kibarca iki hafta boyunca ‘Activia’ yerlerse bağırsaklarının daha düzenli çalışacağını söylüyor. Bu kabaca ‘ortalarda kabız kabız dolaşmayı bırakın Activia kullanın!’ demek. Sürekli kilosunu sorun eden kadına ise gizlice mesaj göndermek: Sindirim sistemini düzenle, daha rahat kilo ver. Activia biraz ilaç gibi konumlandırılıyor anlayacağınız...
Sonra Sütaş reklamı geldi. ‘Yovita’ reklamında da mesaj aynı: İki haftada kabızlığa son! Mesajı veren tanınmamış ‘yabancı’ bir kadın değil, ünlülerin diyetisyeni Taylan Kümeli... Reklam formatı aynı, konumlandırma biraz farklı. Çiçek böcek kendini kırlara vuran Taylan Kümeli Yovita’dan hafif hafif ‘gıda’ olarak söz ediyor gibi. Yovita’nın sadesi, kuru üzümlüsü, müslilisi var. Yovita kabızlık ilacını aşıp ‘damak zevkine’ de hitap ediyor gibi.
Biraz yakından inceleyince Acvtivia’da Active Regularis Mayası, Sütaş’ta ise Acidophilus ve Bifidus mayaları olduğunu görüyorsunuz. İki ürün arasındaki fark bu.
Sütaş Ar-Ge Müdürü Güler Özcan’la konuştum:
- Probiyotik yoğurt nasıl çalışıyor?
- Probiyotik yoğurtlar sindirim kanalında sağlıklı bir bakteri dengesi oluşturarak bağırsaklarda gaz üreten kötü bakterilerin çoğalmasına engel oluyor. Bağırsak florasındaki zararlı bakterilerin vücuttan atılmalarına yardımcı olan dost mayalar, bu zararlı bakterilerin gelişmelerini de engelliyor.
- Niye Danone’de tek maya
siz de iki maya var?
- Aslında Danone yurtdışında ürünlerinde birden fazla maya kullandığını söylüyor. Her nedense Türkiye’de tek maya açıkladı. Stratejik bir karar.
- Peki, niye hedef kadınlar? Sadece kabızlığı, gaz ve şişkinlik sorunlarını kadınlar mı çekiyor?
- Araştırmalar bağırsaktaki bakteri dengesinin kadınlarda daha fazla bozulduğunu gösteriyor.
- Sadece bağırsakları mı düzenliyor bu probiyotik kültür mayaları?
- Hayır, çok fazla yararları var. Örneğin kandaki kolesterol seviyesini düşürmeye katkıda bulunur. Yüksek kan basıncının düşmesine katkıda bulunabilir. Bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı olabilir. B kompleks vitanminleri üretir ve emilimini sağlar. Kalsiyum emilimini arttırır. Böylece Osteoporosis riski azalır...
- Niye bu faydaları reklamda kullanamıyorsunuz o zaman?..
- Dünya bu konuyu tartışıyor. Henüz bu iddiaların ürün vaadi olarak kullanılmasına yetecek kadar kanıt yok diyor resmi makamlar.
Sütaş’ın Pazarlama’dan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ergun Ermutlu’ya dönüyorum:
- Bu konu değerlendirme ölçütlerimiz arasında değildi.
- Nasıl gidiyor satışlar? Tutacak mı bu kez?
- Henüz bilmiyoruz. Tüketici deneme aşamasında. Şu anda ürün yetiştiremiyoruz. Hele hafta sonları sıkışıklık iki katına çıkıyor.
Gelişmeler ‘işlevsel gıdanın’ bu kez Türkiye’de tutunacağını gösteriyor. Ünlü, ünsüz tanıklık reklamları işe yaramış görünüyor. Probiyotik yoğurtlar ‘ilaç’ gibi sunulmalarına rağmen Tarım Bakanlığı’nın izniyle ‘gıda’ olarak rafa çıkan ürünler. Düşünün izin Sağlık Bakanlığı’ndan alınsaydı, reklamı yasak olacaktı, hatta eczanelerden başka yerde de satılamayacaktı. Hálá da böyle bir tehlike var. Probiyotik yoğurtlar tutunursa eczaneler bu pazara sulanabilir. E müshil de yıllardır eczanelerde satılmıyor muydu? Türkiye’de kabız çok... Pazar büyük...
(*) Bu yazıyı yazacağım diye epeyce bir Activia ve Yovita yedim. Durumum vahim. Galiba iki hafta bekleyemeyeceğim. Haydi hayırlısı..
Eee sonra Şekerbank
ŞEKERBANK reklamında diyor ki: ‘Değişime hazırız.’ Tamam de biz ne yapacağız. Değişime hazırsanız değişin. Sonra bize nasıl değiştiğinizi anlatın. Biz de varolan kartlarımızla, hesaplarımızla, yatırımlarımızla sizin sunduklarınızı karşılaştıralım sizi mi seçeceğiz, sizde mi devam edeceğiz, yoksa başkalarına mı gideceğiz karar verelim. Siz hazırsanız bu bizim işimize nasıl yarayacak?
Türk kası mı teknolojinin Türkçesi mi
SANIRIM Vestel’in ‘Veysel’ stratejisinden vazgeçmesinin zamanı geldi. Türk kası, Claudia’nın poposuna bakma gibi espriler Ata Demirer’in göbek dekoltesiyle birleşince kuşkusuz Vestel’i daha popüler bir marka yapıyor. Ama ‘Teknolojinin Türkçesi’ sloganıyla belirlediği konumu desteklemiyor. Kalite algısına hizmet etmiyor. Vestel hálá çağrışımları açısından yerinde sayıyor. Bu algıdan memnuniyet varsa sorun yok. ‘AB grubu markası’ algısına sahip olup, her statü grubu tarafından arzulanacağız deniyorsa yeniden düşünmekte yarar var.
Muhabbet Kart
MUHABBET Kart ne yaptığını bilmez bir şekilde Mustafa Sandal’ı İngilizce konuşturmaya devam ediyor. Bu kez Mustafa Sandal Hintli. Niye? Bilmiyoruz. Muhabbet Kart bu reklamla ne yapmaya çalışıyor? Onu da bilmiyoruz. En önemlisi çoğumuz Muhabbet Kart’ın ne olduğunu, nasıl çalıştığını diğer kartlardan farkını da bilmiyoruz. Bilen var mı?
Sağlık Bakanı’na ikinci açık mektup
SAYIN Recep Akdağ, geçen hafta tezgah üstü ilaç reklamlarının serbest bırakılması ile ilgili size bir mesaj gönderdim. Kendi adıma değil. İlaç tüketicileri adına... Bir hafta geçti herhangi yanıt alamadım. İlaç fiyatları ile mücadelenin diğer bir yolunun OTC ilaç reklamlarını serbest bırakmak olduğunu bir kez daha anımsatmak istiyorum. İnatla anımsatmaya devam edeceğim. Nasıl büyük bir duyarlılık göstererek ‘ilaç fiyatlaması’ üzerine bir komisyon kurduysanız, ‘ilaç reklamları’ üzerine de bir komisyon kurmanız çok yerinde olur. OTC ilaç reklamlarının doğruluğu, dürüstlüğü başka bir konu. ‘İlaç tüketicileri yanıltılır’ diye reklamlarını yasaklamak büyük haksızlık. O zaman bütün reklam yasaklayalım... Her konuda tüketici yanıltılabilir. Yanıltanlara artık büyük önlemler var... Reklam Kurulu var, Özdenetimi var, Bakanlığı var. Artık tüketiciyi yanıltmanın bedeli o kadar ucuz değil! Yanıt bekliyorum Sayın Bakanım..
Çekirgelik
Zamanı gelen bir düşüncenin gücü karşısında hiçbir ordu duramaz.