Naylon faturayı düzenleyenle, kullananın farkı

NORMALDE, Vergi Usul Kanunu (VUK) bu iki fiili ayırmıyor.

Haberin Devamı

Naylon faturayı düzenleyeni de, kullananı da ‘Kaçakçılık Suçu’ kapsamına alıyor. (Md. 359/b) Cumhurbaşkanı’nın imzası sonrası yayımlanacak ‘Vergi Barışı Yasası’ ise iki fiili ayırıyor, ‘düzenleyenle barışmam, kullananla barışırım’ diyor. Naylon fatura düzenlenmemiş olsaydı, bu faturayı kullanan da olmayacaktı. Naylon fatura düzenlenmese; kaçakçının haksız kazancı, devletin de vergi kaybı oluşmayacaktı. Sahte fatura düzenleyenle, kullanan aynı kefede değil hakikaten... Özellikle; ‘Bilmeyerek ve çıkar sağlamaksızın naylon fatura kullananların’ hiç kabahati yok zaten. Birçok mükellef için; kayıtlarına giren yüzlerce- binlerce faturaların içinden, hangisi sahte hangisi değil ayırt edilememiş olabilir.

 

Haberin Devamı

RİSK SÖZ KONUSU DEĞİL

 

İşletmeler hakkında sahte fatura kullanıldığına dair bir vergi inceleme raporu-tespit varsa veya tespit olmaksızın mükellefin bu yönde şüphesi söz konusuysa vergi barışı oldukça avantajlı. 2011 ile 2015 arası geçmiş 5 yılın tümü için de, bu dönemlerden herhangi bir yıl için de Maliye ile barışma imkânı mevcut. Barışanlar için artık geçmiş 5 yıla ilişkin vergi inceleme riski söz konusu olmayacak. Geçmiş beş yıla ilişkin şahıs işletmeleri Gelir Vergisi (GV), şirketler ise Kurumlar Vergisi (KV) için matrah artırımı-vergi artırımı yapabilirler. Özellikle defter kayıtlarında sahte fatura bulunduğuna dair tespit veya şüphesi olanların yalnız GV veya KV açısından değil KDV açısından da matrah artırımı hükümlerinden yararlanmaları yerinde olacaktır. Matrah artırımından yararlanan mükellefler için her ne kadar vergi incelenme riski kalkmış olsa da, defter ve belgelerini saklama ve ibraz yükümlülüklerinin devam ettiğini de belirtelim.

 

DEFTERİ YOK EDENLER

 

Vergi Barışı Yasası’na göre yalnız naylon fatura düzenleyenlere değil “defter, kayıt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlara da” barışma imkânı tanınmıyor.

 

Haberin Devamı

Geçmiş beş yıla ilişkin vergi incelemesi; yasanın yayınlanmasını izleyen ayın başından itibaren bir ay içerisinde (Muhtemelen; 30 Eylül) sonuçlandırılamaması halinde bu işlemlere devam edilemeyecek. Dolayısıyla sonuçlanamayan vergi incelemelerinin kapsadığı dönemler için, mükellefler matrah artırımı yoluyla vergi inceleme riskini kaldırmış olacaklar.

 

Vergi barışından yararlanmak isteyenler “hangi oranda ne kadar matrah artıracağım”, “ne kadar vergi ödeyeceğim” sorularının cevaplarını önceki yazılarımızda bulabilirler. 27 Temmuz’da “Şirketler için”, 3 Ağustos’ta “Kira geliri ve gayrimenkul satış kazancı elde edenler için” ve 10 Ağustos’ta “Şahıs işletmeleri için” vergi barışı koşullarına değinmiştik.

Yazarın Tüm Yazıları