Paylaş
“Sosyalleşmek için kimsenin kimseye muhtaç olmadığı bir dünya” hayaliyle ortaya çıkan BlindLook uygulaması, görme engelli bireylerin hayatını kolaylaştırmayı amaçlıyor.
Bu özel girişimin Google ve Youtube ile olan işbirliği de önemli bir nokta. Google Türkiye Kurumsal İletişim Müdürü Sırma Süren'le bu işbirliğinin detaylarını konuştuk.
Google ve YouTube, erişilebilirliğe ilişkin nasıl bir yaklaşım benimsiyor?
Erişilebilirlik kavramı temelde bizi çevreleyen dünyayla “olduğumuz şekilde” bağlantı kurabilmemizi ifade ediyor. Ancak engelli bireyler, günümüzde erişilebilirlik açısından yeterli ve eşit fırsatlara sahip değiller ve bu nedenle milyonlarca insan her gün birçoğumuz için akla gelmesi bile güç olan zorluklarla karşı karşıya.
Google olarak herkesin online imkanlardan özgürce faydalanabilmesi gerektiğine inanıyoruz. Erişilebilirliği herkes için mümkün hale getirmek temel önceliklerimiz arasında yer alıyor. Google CEO’su Sundar Pichai’nin şu sözleri de erişilebilirliğe ilişkin yaklaşımımızı çok net özetliyor: “Herkes için ürün ve hizmet geliştirmek istediğimizi söylediğimizde bunu öylesine söylemiyoruz. Erişilebilirlik, hem misyon beyanımızda hem de şirket değerlerimizin özünde yer alıyor. Bize göre bir sorun herkes için çözülene kadar çözülmüş sayılmaz. Teknolojinin büyük vaadi herkese hedeflerine ulaşmak için aynı gücü vermektir. Birilerinin önünde engeller olduğu sürece yapılması gereken işler var demektir.”
Bu bağlamda Google olarak her bir ürün tasarımının daha ilk aşamalarından ürünün yayınlanmasına kadar geçen tüm süreçlerde erişilebilirliği temel unsur yapmaya önem veriyoruz. Ayrıca dünyanın her yanında geliştiricileri ve yayıncıları ürün ve uygulamalarını erişilebilirliğe öncelik vererek tasarlamaları ve oluşturmaları konusunda teşvik ediyoruz. Uygulamaların erişilebilir olması yalnızca dünya üzerindeki yaklaşık 1 milyar engelliye eşit erişim imkanı sunuyor. Ayrıca herhangi bir engeli bulunmayan kişilerin de deneyimlerini özelleştirerek bunlardan yararlanmalarına olanak veriyor.
Google Türkiye Kurumsal İletişim Müdürü Sırma Süren
Google ile BlindLook arasındaki işbirliği hakkında bilgi verir misiniz?
Günümüzde dijitalleşmenin sağladığı olanaklar dünyanın her yerinde ve her alanda ön plana çıkmış durumda. Ne var ki dünyada ve ülkemizde engelli bireyler günlük yaşamda birçok olanağa erişimde hâlâ önemli zorluklarla karşı karşıyalar. Türkiye’de yaklaşık 2 milyon görme ve işitme engelli bulunuyor. Onlara Google ve YouTube ürünlerini günlük yaşamlarında etkin bir şekilde nasıl kullanacakları konusunda eğitimler sunmanın hem kendileri hem de çevreleri ve toplumumuz için fark yaratacağına inanıyoruz. Yine özellikle pandemi koşulları nedeniyle iş alanlarının yoğun şekilde dijitalleşmesinin ardından engelli vatandaşların dijital dünyaya ve ekonomiye katılımlarına destek olmak amacıyla bir pilot eğitim programı oluşturduk. Engellilerin ihtiyaçlarından yola çıkarak hazırladığımız bu program ile çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılığa yönelik yaklaşımımız çerçevesinde, Türkiye merkezli, başarılı ve ödüllü bir girişim olan BlindLook ile işbirliğine gittik.
Blindlook ile 2020’den itibaren süren bu işbirliğimiz kapsamında, engellilerin ürünlerimizden yararlanarak potansiyellerini gerçekleştirmelerine ve günlük yaşamlarını iyileştirmelerine yardımcı olmak amacıyla, Google ve YouTube ürünlerinin erişilebilirlik özellikleri hakkındaki bilgilerini artırmaya yönelik bir eğitim müfredatı oluşturduk. Görme ve işitme engelli kullanıcıların faydalanması için oluşturulan bu eğitim içeriklerini, 60’tan fazla ülkede iş gücünü oluşturan herkesin dijital becerilerini geliştirmeyi hedefleyen inisiyatifimiz olan Google Dijital Atölye platformumuza dahil ettik.
Bu eğitimler, (Gmail, Google Meet, Google Calendar, Google Forms, Google Drive, Google Sheets, Google Docs ve YouTube gibi) en popüler Google ürünlerinin sunduğu erişilebilirlik özelliklerine odaklanan toplam 27 ders videosundan oluşuyor.
BlindLook işbirliğinde hazırladığımız bu eğitimler, dünya çapında bir ilk niteliğinde. 2021 yılı sonuna kadar ülkemizde 90 bin görme ve işitme engelliye ulaşmayı hedefliyoruz. Ayrıca Google Dijital Atölye platformunun mevcut olduğu diğer ülkelerde de bu eğitimlerin yer almasını sağlamak da amaçlarımız arasında.
Bu eğitimlerden kimler yararlanabilir? Bu konuda herhangi bir kısıtlama sözkonusu mu?
Program kapsamındaki eğitimlerden herhangi bir yaş veya eğitim sınırlaması olmaksızın dileyen herkes tamamen ücretsiz olarak yararlanabiliyor. Katılımcılar Dijital Atölye’ye kaydolup, kendi belirleyecekleri süre içerisinde eğitimleri tamamlayabilirler. Yine diledikleri konulara öncelik verip kendi öğrenme süreçlerini kendi programlarına göre tamamlama olanağına sahipler.
Engelliler online dünyanın sunduğu olanaklardan yeterince haberdar mı?
Engellilerin teknolojinin sağladığı olanak ve gelişmelerden yeterince haberdar olduğunu söylemek zor. Bu durumun, engellilerin teknolojiyi aktif bir şekilde kullanmaktan kaçınmalarına yol açtığı da biliniyor. İşbirliğimiz kapsamında eğitim müfredatını oluştururken BlindLook ekibi Türkiye’de 200 görme engelli bireyden oluşan bir örneklemle bir anket geliştirdi. Bu anket sonucunda engelli bireylerin aslında hayatlarını kolaylaştırabilecek birçok ürün özelliğinden habersiz olduklarını ve bu sebeple aktif bir şekilde kullanmaktan kaçındıklarını belirlediler. Bu ankette en çarpıcı sonuçlardan biri, bu bilgi eksikliklerinin engelli bireyleri günlük hayatlarında özgüvenli adımlar atmalarından alıkoymasıydı.
Bu doğrultuda BlindLook ile hayata geçirdiğimiz proje ile olabildiğince çok katılımcıya ulaşmayı, özellikle pandemi koşulları nedeniyle iş alanlarının yoğun şekilde dijitalleşmesinin ardından, engelli kullanıcıların da gerekli eğitimleri alarak dijital ekonominin bir parçası haline gelebilmelerine yardımcı olmayı amaçlıyoruz.
Paylaş