Paylaş
FemTech endüstrisi, birçok endüstriye göre nispeten çok genç. Önümüzdeki yıllarda katlanarak büyüyeceğini tahmin edilen kadın odaklı teknoloji ürünlerinin bütününü temsil eden sektör, son zamanlarda melek yatırımcıların da yakın markajında…
5 yıl öncesine kadar kimse için bir anlam ifade etmeyen FemTech, son dönemde çok hızlı bir ivme kazandı. Global yatırım şirketleri yöneticilere göre kadın ekonomisine yatırım yapmak, gelişen ve gelişmekte olan tüm ekonomilerde sağlık maliyetlerini azaltabilir. Böylece toplumun tüm üyelerinin yararına, mevcut sağlık hizmetlerinden daha iyi bir şekilde yararlanmak mümkün olabilir.
2027 yılında kadar 60 milyar dolara ulaşacak bir pazar
Danışmanlık şirketi Emergen Research tarafından yapılan bir araştırmaya göre küresel FemTech pazarının 2027 yılına kadar 60 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Araştırma şirketi Frost & Sullivan göre, global arenada FemTech segmenti her geçen gün büyüyor. Günümüzde küresel sağlık araştırma ve geliştirme harcamalarının yalnızca sadece %4'ünün özellikle kadın sağlığına yönelik olması, pazarın bünyesinde barındırdığı fırsatları açıkça gözler önüne seriyor.
Kadınlar, dünya nüfusunun yarısını oluşturmalarına rağmen, kadınların özel sağlık ihtiyaçlarını karşılayan teknoloji şirketleri, küresel teknoloji pazarından oldukça şimdilik küçük bir pay alıyor.
Finansal veri ve araştırma şirketi PitchBook'a göre, 2019'da FemTech (Female Technology-Kadın Teknolojisi) endüstrisi -kadınların ihtiyaçlarını karşılayan yazılım ve teknoloji şirketleri- küresel ölçekte 820,6 milyon dolar pay ve 592 milyon dolarlık risk sermayesi yatırımı aldı. Buna karşılık aynı yıl, Uber, sadece hisselerini borsada piyasaya sürerek 8,1 milyar dolar topladı. Özellikle kadınların tıbbi harcamalar için yılda tahmini 500 milyar dolar harcadığı göz önüne alındığında, iki tarafın elde ettiği gelir arasındaki fark oldukça şaşırtıcı.
Dünya Sağlık Örgütü WHO, her gün yaklaşık 810 kadının hamilelik ve doğumla ilgili önlenebilir nedenlerden dolayı öldüğüne dikkat çekiyor. Dolayısıyla fırsatları bünyesinde barındıran FemTech sektörünün önü oldukça açık gibi görünüyor.
Uzmanlar, FemTech alanındaki yeniliklerinin, hamilelik ve doğum komplikasyonlarının üstesinden gelmenin yanı sıra; regl hakkında utanç veya menopoz hakkında bilgisizlik gibi tabularla mücadeleye yardımcı olabileceğini belirtiyor.
Öncü FemTech Şirketleri ve Kadınlara Yönelik Aplikasyonlar
Berlin merkezli ücretsiz bir regl takip uygulaması sunan Clue dışında sektörde dikkat çeken bir diğer firma "yeni nesil doğum kontrol teknolojisi" geliştirmeye çalışan biyoteknoloji şirketi; Cirqle Biomedical. Hamile kalmak isteyenlerin tercih ettiği OvuSense veya diğer doğurganlık ve yumurtlama izleme çözümü Velmio veya akıllı teknolojileri kullanan giyilebilir bir göğüs pompası üreten ve pelvik egzersiz eğitmeni ve uygulamasını piyasaya süren Elvie gibi şirketler sektörün öncüleri arasında yer alıyor. Natural Cycles, Ava Fertility Tracker, Velmio, LactApp; Pepapp, Flo, Goddess ise en çok tercih edilen uluslararası mobil uygulamaların başında yer alıyor.
Bir çok FemTech şirketi yapay zekanın nimetlerinden faydalanıyor. Örneğin Belarus merkezli Flo ve ABD merkezli Mira gibi uygulamalar, kadınların doğurganlıklarını grafiklendirmelerine yardımcı olmak için Yapay Zeka (AI) kullanıyor.
Mobil ODT ise rahim ağzı kanseri için gerekli testleri ve görüntüleri almak için akıllı telefonlar ve yapay zeka kullanan bir cihaz. Bu araçta bir akıllı telefonun bir buçuk katı büyüklüğündeki bir cihazla rahim ağzını bir metre mesafeden fotoğraflamak için kullanılan küçük bir taşınabilir vajina spekulumu bulunuyor. Alınan görüntü daha sonra, normal veya anormal servikal bulguları tanımlamak için yapay zekanın kullanıldığı bir akıllı telefon aracılığıyla buluta iletiliyor.
Çoğu kadın rahim ağzı kanserini erken teşhis etmek için en az yılda bir kez smear testi yaptırıyor ve sonuçlarını ancak haftalar sonra alabiliyor. Tel Aviv merkezli bir girişim grubu tarafından geliştirilen Mobil ODT cihazı ise 60 saniye içinde teşhis koyabiliyor.
Dünya Sağlık Örgütü'ne göre rahim ağzı kanseri, dünya çapında kadınlar arasında en yaygın dördüncü kanser. 2018'de yaklaşık 570.000 kadın kansere yakalandı, bunların 311.000’i hayatını kaybetti.
Dominik Cumhuriyeti hükümet öncülüğündeki bir kampanya başlatarak yaz aylarında Mobil ODT cihazı ile üç aylık bir dönemde 9 bin kadına sağlık taraması yaptı. Önümüzdeki altı ay içinde de 50.000 kadının daha taranması bekleniyor. Umarım bu tarz kampanyalar ülkemizde de hızla yayılır…
FemTech'telere Tavsiyeler
Yıllarca teknoloji ile içe olan bir iletişim danışmanı gözüyle yerel FemTech şirketlerine birkaç tavsiyede bulunmak isterim:
Femtech çözümleri, özelikle mobil aplikasyonlar, doğası gereği evrensel uygulamalara sahip olmalıdır. Yerel bir FemTech şirketi, bu ürünleri Türkiye dışında daha geniş bir pazar yelpazesinde yeni kullanıcı gruplarına sunmayı planlıyorsa, dil desteği konusu üzerine mesai harcamalıdır. Pek çok ülkede, kadınların eğitim düzeyi hâlâ erkeklerle aynı seviyede değil. Bu nedenle, ana dilde olmayan herhangi bir ürün, onları kullanmak isteyen kadınlar için bir engel teşkil edebilir. Yurtdışı pazarlara göz kırpıyorsanız, mobil aplikasyonların Türkçe dışında başka dillerde de desteği olması önemli bir ayrıntıdır.
Hazırladığınız içeriklerde basit ve yalın bir dil kullanın. Teknik terimler kullanmaktan kaçının.
Mobil aplikasyonlardaki ses kalitesi ise bir diğer önemli konudur. Güven veren, huzurlu ve yumuşak tonlu profesyonel kadın seslendirme sanatçılarından destek almayı ihmal etmeyin.
FemTech girişimlerinin %92'sinin kadınlar tarafından kurulup yönetilmesi elbette tesadüf değil…
Bu teknolojilerin çoğu kadınlar tarafından, kadınlar için geliştirildiğinden, bu sadece cinsiyet eşitliği için bir kazanım değil. Aynı zamanda, çözüm sunan kişilerin, kadınların karşılaştığı sağlık sorunlarını gerçekten anlayan kişiler olması oldukça anlamlı.
Risk sermayesinde çalışan kadın sayısındaki artış, FemTech işletmelerinin teşviki için hayati önem taşıyor. Sektördeki bu gelişme açıkçası bir kadın olarak beni de mutlu ediyor ve geleceğe dair umutlandırıyor.
Küçük ölçekli FemTech şirketleri, büyük sermaye gruplarından aldıkları destek ve şirket evlilikleri ile çok daha hızlı yol alacak gibi görünüyor. Örneğin 2017 yılında kurulan, Modern Fertility, Mart ayında teletıp şirketi Ro tarafından satın alındı. Benzer şirket evliliklerine önümüzdeki yıllarda Türkiye’de de şahit olacağımızı tahmin ediyorum. Türkiye’de bu potansiyele sahip yerel küçük işletmelere şimdiden başarılar diliyorum. Yolunuz açık olsun!
Paylaş