Süpürgede ’güç’ savaşı başladı pazar 300 milyon dolara çıktı

300 milyon dolarlık elektrik süpürgesi pazarında firmalar rekabeti "güç"e kaydırınca, 2 bin 500 vatlık motor, 500 vatlık da emiş gücüne ulaşıldı.

Fiyatları 350 YTL’ye kadar gerileyen bu süpürgelerde şimdi Arçelik, 2 bin 500 olan güç çıtasını, piyasaya sürmeye hazırlandığı yeni ürünüyle 2 bin 600 vata çıkarmaya hazırlanıyor.

ELEKTRİK süpürgesi üreticilerinin son iki yıldır rekabeti, motor ve emiş gücü yüksek süpürgelere kaydırması, pazarın 240 milyon dolardan 300 milyon dolara ulaşmasını sağladı. Bunda da motor gücü, 2 bin 500 vata, emiş gücü de 500 vata ulaşan elektrikli süpürge fiyatlarının makul seviyelere inmesi etkili oldu. Filtreleme sistemlerinin ön plana çıktığı güçlü süpürgelerde kullanılan su filtreleri, emilen toz, kir, alerjen ve bakterilerin yaşanılan ortama geri dönmesini engeliyor, yüzde 99 hijyenik bir ortam yaratıyor. Hepa filtreli ürünler, astım, egzama, alerji ve çeşitli solunum yolu hastalıklarına neden olan polen, mite bakteri, virüs, ev toz akarlarını ortamdan arındırılmasını sağlıyor. Evcil hayvanlar için üretilen süpürgeler de, ortamdaki tüylerin toplanmasına yol açıyor.

FİYATLAR GERİLEDİ: Firmaların yakın zamana kadar fiyatları 1500 dolar ile 3 bin dolar arasında değişen bu güçlü fonksiyonel süpürgelerin üretimine ağırlık vermesi, iki markanın dışında fiyatların 350 YTL ile 750 YTL’ye kadar gerilemesini sağladı. Rainbow’un E2 serisi 2 bin 700 dolar, Dyson’ın hepa filtreli ürünleri ise 1100 YTL ile 1500 YTL arasında satılmaya devam ediyor. Siemens’in 2 bin 500 vatlık VS08G2510 ve VS06G2511 Synchropower’la, Fakir’in 2 bin 300 vatlık Elektro’yla, Bosch’un 2 bin 400 vatlık Ergomaxx Professionel’le, Arçelik’in 2 bin 200 vatlık S7320’yle, Philips’in 2 bin 200 vatlık FC9160 modeliyle rekabet ettiği pazarda, firmalar şimdi süpürgelerin motor gücünü 2 bin 600 vata çıkarmaya hazırlanıyor. Burada da öncülüğü, Arçelik yapıyor. Arçelik, 2 bin 600 vatlık yeni modelini önümüzdeki aylarda piyasaya sürecek.

SON NOKTA MI: Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, ilk süpürge 1811 yılında, ilk elektrikli süpürge de 1910 yılında üretilmeye başlamasına rağmen, Türkiye elektrikli süpürgeyle ilk kez 1960 yılında tanıştı. Türkiye’de, halı yıkama özelliği olan ilk süpürge ise 1990 yılında üretildi. Rekabet, son iki yıl içinde fiyatların yüksek olması yüzünden pazardan sadece yüzde 3 pay alan güçlü motora sahip, fonksiyonel süpürgelere kaydı. Böylece, her 100 evden 70’inde elektrikli süpürgenin bulunduğu Türkiye’de firmalar, motor ve vakum gücü yüksek ürünlerin fiyatlarını alınabilir seviyelere indirince, her 100 evden 7’sinde çift süpürge bulunmaya başladı.

AŞIRI GÜÇ SES SORUNU ÇIKARIR:
Vakum gücünün üründe kullanılan motor teknolojisiyle orantılı olduğunu savunan firmalar, motor gücünün şu anda ideal seviyede olduğuna dikkat çekiyor. Şu andaki teknolojiyle, 3 bin vattan yüksek güce sahip süpürgelerde aşırı ses sorununun ortaya çıkabileceğine değiniyorlar. Rekabetin yoğunlaşmasıyla birlikte, üretici firmaların elektrik süpürgelerinde motor gücünü ön plana çıkardığına da dikkat çeken yetkililer, "Süpürgede asıl önemli olan, emiş gücüdür. Alımda, motorun yanı sıra emiş gücünün de yüksek olmasına dikkat edilmeli" dediler.

Emiş gücüne dikkat

ARZUM’UN Pazarlama Müdürü Burcu Muşlu, "Elektrik süpürgesi pazarı son yıllarda değişim gösteriyor. Ancak yeni ürünler tanıtılırken bazı firmalar kataloglarında sadece motor gücüne yer veriyor. Oysa, asıl önemli olan emiş gücüdür. Emiş gücünü kataloglarına koymayan firmalar, tüketicilerin bu konuda bilgi sahibi olmasını engelliyor" dedi.

Küçük ev aletlerinden yüzde 23 pay alıyor

ELEKTRİK süpürgeleri, ütü, mikser, saç kurutma makinesi, mini fırın gibi küçük ev aletleri pazarında, yüzde 23’le en fazla payı alan ürün özelliği taşıyor. Torbasızdan yüksek vakumluya, hepa filtreliden su filtrelisine kadar bir çok farklı ürünü bünyesinde bulunduran elektrik süpürgelerinde, tüketici alışkanlıklarına bağlı olarak en fazla talebi torbalılar görüyor. Ancak, toz torbası bulunmayan ürünlere olan talep de hızla artıyor. Yeni yetişen nesilde alerji ve astım hastalıklarında görülen artış, hepa filtreliler ile su filtreli ürünlere de yarıyor.

Sektörde 80 marka rekabet ediyor

50’ye yakın firmanın 80’e yakın markayla rekabet ettiği pazarda, yüzde 50’lik payla Arçelik lider konumda bulunuyor. Arçelik’i yüzde 15’lik payla Bosch izliyor. Fakir’in yüzde 9, Siemens’in yüzde 6, Arzum’un da yüzde 5 pay aldığı pazarda, Vestel ve Rowenta’da ön plana çıkıyor. Ayrıca, Simbo, Premier, King, Felix, Dada, Fantom, Bluehouse, Simtel, Conti, Aura, Electrolux, Rainbow, Corby, Dyson gibi markalar da rekabet ediyor.
Yazarın Tüm Yazıları