Paylaş
Edebiyatın yeni damarlarda gelişmesine, güncel alanını geliştirmesine, yeni nehir yatakları oluşmasında edebiyat dergilerinin yeri göz ardı edilemeyecek denlidir.
Haklarında söz söylemek istediğim iki dergi var, biri İzafi, diğeri de Sarnıç.
İzafi’nin son sayısından* özellikle bahsetmek istiyorum; çünkü hazırladıkları Bilge Karasu Dosyası oldukça önemli. Derginin “İçindekiler” düzenini yazarsam, içeriği hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.
İki ayda bir yayımlanan derginin bu sayısında birinci bölümü öyküler, ikinci bölümü şiirler oluşturuyor. Yeni ürünlerle okuru karşılayan dergi daha sonra üçüncü bölümünde dosya’ya yer veriyor. Son bölümde ise röportajlar, yazılar yer alıyor.
Bilge Karasu Dosyası’nda kimler yazmış:
Uçurumun kenarındaki baş dönmeleri ya da Gece romanında entelektüele dair (İlyas Akman), Bilge Karasu’nun eserlerinde kendi otonomisi (Müyesser Yeniay), Karasu metinlerini ‘iki’den okumak (Servet Erdem), Mehmet Demir ile Bilge Karasu üzerine (Mehmet Said Aydın), Otuz yılın mektupları (Jale Özata Dirlikyapan), Bitimsiz masallar toplamı: Göçmüş Kediler Bahçesi (Doğuş Sarpkaya), Karasu Gece’de ‘yazar’ı neden öldürdü? (Ahmet Ergenç), Doğan Hızlan ile Bilge Karasu üzerine (Mustafa Orman).
İlyas Akman’ın Uçurumun kenarındaki baş dönmeleri ya da Gece romanında entelektüele dair yazısı dosyada benim ilgimi çeken çalışmaların başında geliyor. Çünkü severek okuduğum, ayrıca kazandığı Pegasus Ödül jürisinde bulunduğum kitaba edebi bir sempatim vardır. Ayrıca, siyasetin getirdiği kâbusu bu kadar etkileyici bir biçimde anlatan çok az roman vardır.
Bir edebiyat okurunu doyuracak içerikte bir dergi.
Bilge Karasu Dosyası, sizi bir büyük yazarı yeniden okumaya sevk edecek nitelikte yazılardan oluşuyor.
ÖYKÜ DERGİSİNİ YÖNETEN İYİ BİR ÖYKÜCÜ
İYİ öykücü/yazar Faruk Duman, iki aylık Sarnıç Öykü Dergisi’nin** bu sayıdan itibaren genel yayın yönetmenliğine geçti. ‘İçeri girmez miydiniz?’ adlı öykü kitabıyla Haldun Taner Öykü Ödülü’nü kazanan öykücü Neslihan Önderoğlu da derginin editörü.
Bir öykü dergisini öykücünün yönetmesi yerinde ve iyi bir seçim.
Her sayısında bir odak kitap belirleyen Sarnıç’ın bu sayısındaki odak kitap, Yalçın Tosun’un son öykü kitabı Dokunma Dersleri...
Odak Kitap, Öykü, Öykü Üstüne, Öykü Vitrini başlıklı dört bölümden oluşuyor dergi. Bu sayının Odak Kitap’ı Dokunma Dersleri için; Onur Çalı, Yalçın Tosun ile bir söyleşi yaparken Berna Özpınar, Veysi Erdoğan, Hülya Soyşekerci yazılarıyla yeni bakış açıları getiriyorlar.
Faruk Duman, karavela’da Yeni Bir Öykü İçin yazısında, öykünün ne olduğu konusunu irdeliyor:
“Yaşamla, yaşamın ayrıntılarıyla sımsıkı bir ilişki içinde olduğu için öykü, insanın nabzı gibidir. Yüzeyde kendisini göremezsiniz belki, uç noktalara kanı nasıl taşıdığını bilemezsiniz. Ama o vardır, size heyecan verir, düşler kurmanızı ister, kalabalıkta ‘biraz daha’ ilerlemeniz için sırtınıza dokunan el gibidir.
Ayrıntıları, bugüne dek üzerinde durulmayanı, önemsiz gibi görüneni görmenizi ister öykü. Çünkü ayrıntılar öyledir ki, günün birinde unutulmaz olabilirler.”
dip-notlar’da Billur Şentürk’ün Alice Munro/Kurmaca oynamak yazısını da okuyun.
Öykü okurları, öykü üzerine düşünenleri, yeni öykücüleri Sarnıç’ta bulacaklar.
***
EDEBİYAT meraklıları, takipçileri, emek veren okurları için iki iyi dergi.
* İzafi, İki Aylık Edebiyat-Kültür Dergisi, Ocak-Şubat 2014, S. 12.
** Sarnıç Öykü, İki Aylık Öykü Dergisi, Ocak-Şubat 2014, S. 15.
Paylaş