Paylaş
Demokratik ülkelerde örneği olmayan ‘torba’ yasalar uğruna, milletvekilleri insani olmayan çalışma koşullarında görev yapmak zorunda kalıyor.
O nedenle vekiller arasında etikdışı sözler edenler de çıkabiliyor.
İlginçtir, ‘Böyle çalışma koşulu mu olur’, dendiğinde iktidar yöneticileri, “Meclis’in bu halinin sebebi muhalefetin tavrıdır” diyor.
Bu doğruysa, devasa gücüne rağmen Meclis’i çalıştıramayan bir iktidarın vekil sayısı 280 civarında kalsa, hali nice olurdu hiç düşünmeyelim.
ORGANİZASYON GÜCÜNÜN SINIRI
‘Muhalefet’ mazeretine inanacaksak, AKP’nin yere göğe sığdırılamayan organizasyon kapasitesinin sadece, kumanyası-suyu, mikrofonu-prompteri, şapkası-bayrağı, taşıması-yerleştirmesiyle miting düzenlemekten ibaret olduğunu da düşünebiliriz.
Bu gerekçe ne kadar kabul görür bilemem; ama vekilleri bu şartlarda çalıştıran ve Meclis’i torba gibi büzen bir görüntü yaratan anlayış, polisi, 48 saat aç-susuz göstericilerle karşı karşıya bırakmadaki mantığını da sergilemiş olur.
Geçelim, deyip şu ‘torba’nın ne tür demokrasi olduğuna bakalım.
TMMOB’nin yetkilerini sınırlayan önergede olduğu gibi milyonları ilgilendiren bir düzenlemeyi, gece yarısı ansızın, toplumla hiç paylaşmadan, gerekçe ve gerçekleri gizleyen sözlerle yasalaştırmak hem şeffaflık değil hem de demokratik tartışma/uzlaşma kültürüne uymamakta.
Bakın, 200 maddelik ‘torba’nın 30’a yakın maddesi, son yıllarda yeterince konuşulmadan/tartışılmadan çıkarılan yasaları değiştiriyor.
Bunlar arasında 12 Mart 2013’te çıkan Elektrik Piyasası, Haziran 2012’de yasalaşan Kamu Denetçiliği, Aralık 2012 tarihli Sermaye Piyasası, 2011 ürünü ÖSYM ve Türk Ticaret yasaları da var.
KARİYER BİLGİ HAK GETİRE
‘Torba’da 6 Nisan 2011 tarihli ‘Kanun Hükmünde Kararname’lerin (KHK) Anayasa Mahkemesi’nce iptal edilen hükümleri de var.
Dikkatinizi çekerim; sadece görüşmeleri üç gün süren tek maddede (73.) 30’dan fazla yasa ve KHK’da değişiklik yapan fıkralar sıralandı.
Dünyada böyle bir yasa maddesi bilen uzman varsa konuşsun; ama “Bu yasa yapma tekniğine de hukuka da uygun değil” demek için uzmanlık gerekmez.
Uzatmayalım ‘torba’, son 1-2 yılda çıkarılan 60 civarındaki yasadaki yanlışları, öngörüsüzlükleri gideriyor, bunları yaparken de arkadan dolanıyor.
‘Torba’, devlet kadrolarında kariyer, bilgi, birikim kaygısı duymadan atama anlayışında da sınır taştı.
Bunların bir kısmını ‘MHP muhalefet şerhi’nden aktarayım, kararı siz verin:
- Uzman, denetmen, aktüer ve müfettiş yardımcılıklarında geçirilmesi gereken asgari süre 3 yıldan 2 yıla iniyor.
- Yabancı dil bilme ve yardımcılıktan uzmanlığa geçişte tez hazırlama zorunluluğu kalkıyor.
- Müdür, il müdürü, daire başkanı, grup başkanı ve genel müdür yardımcısı gibi kadrolara atamalarda artık, öğrenim durumu ile 5 yıllık hizmet süresi dışında hiçbir özel şart aranmayacak. - Genel müdür, kurum başkanı, müsteşar yardımcısı, müsteşar vb. atamalarda lisans öğrenimi görüp kamu/özel/serbest 5 yıl çalışmak yeterli olacak.
Paylaş