Türkiye’de fabrika kurmaya ‘yeşil ışık’ yakan Çinli otomotiv devi SAIC Motor’un planları ilave gümrük vergisine takıldı. Şirket yatırımdan tamamen vazgeçmedi ama durumu yeniden gözden geçiriyor. SAIC Motor bünyesindeki MG’nin Türkiye faaliyetlerinin başındaki isim Kağan Dağtekin, “Niyetimiz Türkiye’ye bir yatırım getirip hem buradaki konumumuzu güçlendirmek hem de Avrupa’ya ihracatın kapısını açmaktı. Umudumuz bitmedi, çalışmalarımız sürecek” diye konuştu.
#SAIC MotorTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinBYD'nin Türkiye'ye yönelik yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım kararı, Türk otomotiv sanayisi için yeni bir dönemin kapılarını aralarken, bu kararın "kelebek etkisi" yaparak Türkiye'de yatırım ortamını daha cazip hale getirmesi ve farklı sektörlerden diğer markalara da bir referans teşkil etmesi bekleniyor. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek "Küresel ölçekte büyük firmalar elektrikli araç, batarya ve lojistik yatırımları için ülkemizi tercih ediyor" dedi.
#TürkiyeŞarj edilebilir hibrit araçlara ÖTV avantajı getiren düzenleme yürürlüğe girdi. Bu kapsamda CO2 emisyonu 25 gramın altında olup elektrikli sürüş menzili 70 km ve üzerinde olan şarj edilebilir hibritler artık, motor hacmi ve vergi öncesi fiyatına göre yüzde 30, 60 veya 70’lik ÖTV dilimlerine girebilecek. Türkiye’de satılan 23 şarjlı hibrit modelden üçünün faydalanabildiği vergi avantajında şu an için yüzde 30’luk dilime sadece BYD’nin bir modeli girebiliyor.
#Hibrit AraçTürkiye’nin gümrük tarifelerini artırması ve yatırım sözü verenleri ilave gümrük maliyetlerinden muaf tutacağını açıklamasının hemen ardından Çinli otomotiv üreticilerinin görüşmeleri hızlandı. İlk olarak, Çinli BYD’nin Manisa’da Volkwagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edeceğini duyurması bekleniyor.
#CHERYTürkiye’nin ilave gümrük vergisi kararı Çin’de gündemden düşmüyor. Çin Elektrik ve Makine Sanayi Ticaret Odası (CCCME), ‘Çin otomotiv endüstrisi’ adına yaptığı açıklamada ülkedeki markaların Türkiye’de yaşayacağı kayıplar için tazminat talep edeceklerini belirtirken, karardan önce siparişi verilen otomobillerin yüzde 40’lık ek vergiden muaf tutulmasını istedi. Ayrıca, gümrüğe takılan elektrikli araçlar için de çözüm istendi.
#ÇinTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli OtomobilTÜRKİYE’de konut satışları son dokuz yılın en düşük performansını sergilerken otomotiv satışları tarihi rekorlar kırmaya devam ediyor. Artan fiyatlara rağmen hız kesmeyen satışlarda sene başından bu yana engellilerin aldığı ÖTV muafiyetli araçlar ve filo satışları etkili oluyor.
#Otomotiv SatışıUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, pandemi nedeniyle verilen dört yıllık aranın ardından dün kapılarını yeniden açtı. Eski görkemli yıllarından eser kalmayan fuara, çoğunluğu Çinli olmak üzere sadece 8 büyük marka katıldı. Fuara katılan tek Avrupalı olan Fransız Renault Grubu, Çinlilerin tam karşısında ‘uygun fiyatlı elektrikli otomobili’ Renault 5’in lansmanını yaptı ve “Bu oyunda biz de varız” mesajı verdi.
#RenaultHATIRLAYACAĞINIZ üzere Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği ülkeleri ve Serbest Ticaret Anlaşması yapılan 39 ülke dışında kalan Vietnam, Meksika, Japonya ve Çin gibi ülkelerden Türkiye’ye ithal edilecek elektrikli araçlara yönelik yeni bir tebliğ çıkarmıştı.
#Ticaret BakanlığıTicaret Bakanlığı’nın giderek artan tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek üzere elektrikli araç ithalatına getirdiği yeni şartların devreye girmesine 18 gün kaldı. AB ve STA ülkeleri dışından elektrikli araç getirenler, bu süre zarfında 7 bölgede kendilerine ait 20 servis kurmazsa elektrikli araç ithal edemeyecek. Çin’den elektrikli araç getiren distribütörler, “Düzenleme aynı şekilde uygulanırsa araçların aylarca gümrükte bekleme riski var” diyor.
#Ticaret BakanlığıTürkiye İstatistik Kurumu Motorlu Kara Taşıtları'na ilişkin Ekim ayı verilerine açıkladı. Trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı Eylül ayına göre yüzde 7 düştü. En çok satan marka, motor hacmi, renk ve yakıt türüne sahip araçlar da belli oldu.
#OtomobilÇinli otomotiv markaların Türkiye pazarı çıkarması tüm hızıyla devam ediyor. Yılın sonlarına yaklaşırken artık neredeyse her hafta bir Çinli marka Türkiye’de satışlara başlayacağını açıklıyor. Son olarak, 2022 yılında Çin’in en çok satan elektrikli araç start-up’ı olan Hozon Neta ve Çinli Shineray Grubu çatısı altındaki İtalyan SWM de yakında Türkiye pazarında satış yapmaya başlayacaklarını duyurdu.
#ÇinElektrikli araçların yüzde 10 ÖTV dilimini tutan matrah limiti, yani vergisiz fiyat üst limiti 1 milyon 250 bin TL’den 1 milyon 450 bin TL’ye çıkarıldı. Düzenleme ile artık vergiler dahil fiyatı 1 milyon 914 bin TL’ye kadar olan araçlar yüzde 10’luk ÖTV diliminde kalacak ve tüketiciler vergi dilimi geçişlerinde yaşanan yüksek zamlardan korunacak. Şu anda Türkiye’de 16 markanın 29 elektrikli otomobili bu vergi avantajından yararlanabiliyorken düzenlemeden sonra listeye beş veya altı model daha eklenebilir.
#ÖTVOtomotiv satışlarında rekor satış serisi ekim ayında da devam etti. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre ekimde Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 55.4 aratarak 101 bin 367 adet oldu. Ocak-Ekim 2023’ü kapsayan 10 aylık dönemde ise satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 63.7 artarak 958 bin 942 adet olarak gerçekleşti. Satış temposunun devam etmesinde; pandemiden bu yana biriken tüketici talebi, filo satışları ve talebin yavaşlamasının ardından otomotiv markalarının devreye aldığı kampanyalar etkili oldu.
#OtomotivSıfır otomobil yatırım aracı olmaktan çıkınca bayiler gerçek müşterilerle baş başa kaldı. Aylar sonra elinde stok kalan markalar ekimde ‘kampanya’ kartını açtı. Öyle ki, bazı modellerde takas dahil 200 bin TL’yi aşan indirimler yapıldı. 9 ayda 857 bin 757 adet satışı yakalayan sektör, kalan üç ayda kampanyaların da etkisiyle ilk kez 1 milyon adetlik satışa ulaşmaya hatta geçmeye hazırlanıyor.
#OtomobilOTOMOBİL ve hafif ticari araç satışlarında rekor serisi eylül ayında da devam etti. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) açıkladığı son verilere göre, 2023 yılının eylül ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 55.9 büyüyerek 96 bin 793 adede ulaştı.
#Otomotiv Distribütörleri Ve Mobilite DerneğiÇinli SAIC Motor bünyesindeki İngiliz MG’nin Türkiye faaliyetlerini yürüten Doğan Trend Otomotiv, MG dünyasında ‘Yılın En İyi Distribütörü’ ödülünü aldı. Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin uluslararası ödülle ilgili, “Gelecek çalışmalarımız ve yatırımlarımız için önemli bir motivasyon kaynağı olurken zamanlamanın SAIC Motor’un Avrupa’da planladığı üretim üssü için yer seçimi sürecine denk gelmesi de kıymetli oldu” dedi.
#SAIC MotorGeçtiğimiz hafta Almanya’nın Münih şehrinde gerçekleşen “IAA Mobility” otomotiv sektörünün geleceğiyle ilgili önemli mesajlar verdi. İki yıl aradan sonra bu sene tam anlamıyla geri dönen fuardaki katılımcıların yüzde 41’ini, elektrikli dönüşüm rüzgârını arkasına alıp Avrupa’da pazar payını arttırmak isteyen Çinli üreticiler oluşturdu. İçten yanmalı motorlara kademeli olarak veda eden Avrupalı üreticiler ise fuarda tanıttığı yeni modeller ve geleceğe dair önemli ipuçları taşıyan konseptlerle dikkatleri üzerine çekti.
#MünihElektrikli araçların batarya ömrünü, yıllar sonra değerinin düşüp düşmeyeceğini ve arıza halinde neler olacağını uzmanlara sorduk. Buna göre, elektrikli araçların bataryaları yılda ortalama yüzde 2 verim kaybına uğruyor. Yani 8 yıl sonra batarya verimliliği yüzde 100’den yüzde 80’e gerileyebiliyor. Verim kaybı ve arıza halinde komple batarya yerine uygun fiyatlı modül değişimi yapılabiliyor. Araçlar 1.5-2 milyon km’ye kadar sorunsuz kullanılabiliyor.
#Elektrikli Araçlar