Türkiye’nin gümrük tarifelerini artırması ve yatırım sözü verenleri ilave gümrük maliyetlerinden muaf tutacağını açıklamasının hemen ardından Çinli otomotiv üreticilerinin görüşmeleri hızlandı. İlk olarak, Çinli BYD’nin Manisa’da Volkwagen’in daha önce yatırımdan vazgeçtiği arazi üzerinde 1 milyar dolarlık bir fabrika inşa edeceğini duyurması bekleniyor.
#CHERYOtomotiv pazarı arka arkaya devreye girecek düzenlemelerle ‘8 Temmuz’dan itibaren yeni döneme hazırlanıyor. Önce 7 Temmuz’da başlayacak GSR2 standartları ardından 8 Temmuz itibarıyla geçerli olacak Çinlilere ilave gümrük vergisi kararının 0 km otomobilde fiyatları artırması bekleniyor. Uzmanlar, temmuz ayından sonra pazarda satışların yavaşlayacağını ve talebin artık ikinci el araçlara doğru yöneleceğini belirtti.
#GSR2İlave gümrük vergisi kararı sonrası Çinli otomotiv markaları Türkiye’de vites küçültmeye hazırlanıyor. SAIC bünyesindeki MG’nin Türkiye distribütörü Doğan Trend Otomotiv’in CEO’su Kağan Dağtekin, “Türkiye tavrını en başta ve net şekilde koyarak ‘üretiyormuş gibi yapıp montaj yapacaksınız gelmeyin, hayallere kapılmayın’ dedi. Bu işimize bazen gelmese de ülke açısından 30-35 yıllık birikimimizi kaybetmememiz lazım. Şimdi Türkiye’de üretim yapana veya farklı ülkelerden araç getirene kadar 1-2 sene vites küçültüp yola devam edeceğiz” dedi.
#OtomotivTürkiye 8 Temmuz itibarıyla Çin’den ithal edilecek tüm otomobillerde gümrük vergisini yüzde 50’ye çıkarıyor. Fiyatlar artacağı için tüketici bu karara tepkili ancak hükümet, otomotivde yüzde 70’i bulan ithalat oranını düşürmeyi ve Çinlilerin olası yatırım kararını hızlandırmayı hedefliyor. Kararın hemen ardından Chery’den “En kısa sürede Türkiye’de üretim gerçekleştirebilmek için çaba içerisindeyiz” açıklaması geldi.
#Çin Otomobilleri27 yıl sonra Türkiye’ye sıfırdan otomotiv fabrikası kurmaya en yakın yabancı üreticiler olan Çinliler ile yatırım trafiği hızlandı. Aralık ayında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır’ın SAIC’e gerçekleştirdiği ziyaretin ardından 2 hafta önce Çin’den Türkiye’ye üst düzey delegasyon heyetinin geldiğini belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “2 yıldır üzerinde çalıştığımız süreç son 3 ayda hızlandı. Heyete Bursa’daki fabrikaları ve yan sanayi tesislerini gezdirdik. Yatırım için Avrupa ile rekabet halindeyiz. Duygusal olmayacağız, sonuna kadar uğraşacağız” dedi.
#Fatih Kacır2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıTicaret Bakanlığı’nın giderek artan tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek üzere elektrikli araç ithalatına getirdiği yeni şartların devreye girmesine 18 gün kaldı. AB ve STA ülkeleri dışından elektrikli araç getirenler, bu süre zarfında 7 bölgede kendilerine ait 20 servis kurmazsa elektrikli araç ithal edemeyecek. Çin’den elektrikli araç getiren distribütörler, “Düzenleme aynı şekilde uygulanırsa araçların aylarca gümrükte bekleme riski var” diyor.
#Ticaret BakanlığıÇinli SAIC Motor bünyesindeki İngiliz MG’nin Türkiye faaliyetlerini yürüten Doğan Trend Otomotiv, MG dünyasında ‘Yılın En İyi Distribütörü’ ödülünü aldı. Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin uluslararası ödülle ilgili, “Gelecek çalışmalarımız ve yatırımlarımız için önemli bir motivasyon kaynağı olurken zamanlamanın SAIC Motor’un Avrupa’da planladığı üretim üssü için yer seçimi sürecine denk gelmesi de kıymetli oldu” dedi.
#SAIC MotorGeçtiğimiz hafta Almanya’nın Münih şehrinde gerçekleşen “IAA Mobility” otomotiv sektörünün geleceğiyle ilgili önemli mesajlar verdi. İki yıl aradan sonra bu sene tam anlamıyla geri dönen fuardaki katılımcıların yüzde 41’ini, elektrikli dönüşüm rüzgârını arkasına alıp Avrupa’da pazar payını arttırmak isteyen Çinli üreticiler oluşturdu. İçten yanmalı motorlara kademeli olarak veda eden Avrupalı üreticiler ise fuarda tanıttığı yeni modeller ve geleceğe dair önemli ipuçları taşıyan konseptlerle dikkatleri üzerine çekti.
#MünihElektrikli araçların batarya ömrünü, yıllar sonra değerinin düşüp düşmeyeceğini ve arıza halinde neler olacağını uzmanlara sorduk. Buna göre, elektrikli araçların bataryaları yılda ortalama yüzde 2 verim kaybına uğruyor. Yani 8 yıl sonra batarya verimliliği yüzde 100’den yüzde 80’e gerileyebiliyor. Verim kaybı ve arıza halinde komple batarya yerine uygun fiyatlı modül değişimi yapılabiliyor. Araçlar 1.5-2 milyon km’ye kadar sorunsuz kullanılabiliyor.
#Elektrikli AraçlarÇinli SAIC Motors bünyesindeki İngiliz efsanesi MG’nin elektrikli otomobiller için geliştirdiği yeni platform üzerinde üretilen ilk modeli MG4 Electric, Türkiye’de satışa sunuldu. Birçok uluslararası otorite tarafından “yılın otomobili” olarak gösterilen modelle ilgili Doğan Trend Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, “Yeni modelimiz Türkiye pazarında da güçlü bir oyuncu olacak. Hatta ilk parti araçlarımız daha gelmeden yolda satıldı. 2023 yılı satış hedefimiz 2000 adet” dedi.
#MG4 ElectricTürkiye’de fabrika kurmaya ‘yeşil ışık’ yakan Çinli otomotiv devi SAIC Motor’un planları ilave gümrük vergisine takıldı. Şirket yatırımdan tamamen vazgeçmedi ama durumu yeniden gözden geçiriyor. SAIC Motor bünyesindeki MG’nin Türkiye faaliyetlerinin başındaki isim Kağan Dağtekin, “Niyetimiz Türkiye’ye bir yatırım getirip hem buradaki konumumuzu güçlendirmek hem de Avrupa’ya ihracatın kapısını açmaktı. Umudumuz bitmedi, çalışmalarımız sürecek” diye konuştu.
#SAIC MotorSıfır araçların ÖTV oranlarını belirleyen matrah güncellemesinde ilk kez bir takvimin belli olması pazarda dalgalanma yarattı. 1 Aralık tarihinin işaret edilmesinin ardından bayilere ‘KDV dahil ücreti ödeyelim aralıkta tescil ettirin’ telefonları yağmaya başladı. Uzmanlar ise tüketicileri büyük bir beklentiye girmemeleri konusunda uyararak, küçük-orta sınıftaki otomobillerde yüzde 7 ila 10 arasında indirim olabileceğini belirtti.
#ÖTVGümrük Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması kapsamı dışında olan ülkelerden ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 10 ilave gümrük vergisi getirildi. Karar, başta Çin ve Japonya olmak üzere Uzakdoğu’dan gelecek birçok elektrikli otomobilin satış fiyatını doğrudan arttıracak. Kısa süre sonra Türkiye pazarına girecek olan dünya devi Tesla’nın Model 3’ü de Şangay üretimi olduğu için ilave vergiden etkilenecek.
#Gümrük Birliği Ve Serbest Ticaret AnlaşmasıYeni yılda otomobil almak isteyen vatandaşları zamlı fiyatlar bekliyor. Otomotiv sektörü, dünya çapında artan hammadde, enerji ve nakliye maliyetlerini bu aydan itibaren fiyatlara yansıtmaya hazırlanıyor. Sektör temsilcilerine göre, ÖTV matrahları güncellenmezse iç pazarda satışlar 2021’nin bile altında kalabilir.
#ÖTVOtomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2021 yılının ilk çeyrek verilerini açıkladı. Bu kapsamda ocak-mart döneminde ticari araç ve otomobil toplam üretimi, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1 artarak 345 bin 619 adet, otomobil üretimi ise yüzde 10 azalarak 211 bin 877 adet oldu. OSD Başkanı Haydar Yenigün, “Sektör yoğun yatırım alıyor, 2 milyon olan üretim kapasitesinin önümüzdeki yıllardan itibaren 2.5 milyona doğru taşınacağını öngörüyorum” dedi.
#GazetehaberleriTürkiye otomotiv pazarında satılan elektrikli araçların sayısı her geçen gün artıyor. İngiliz MG’nin Euro NCAP’ten 5 yılız alan, Çin’de üretilen yüzde 100 elektrikli SUV modeli ile 2021’de Türkiye pazarına giriş yapıyor. Ocak sonunda ön siparişleri başlayacak olan MG ZS EV modeli Mayıs 2021’den itibaren yollara çıkacak. Benzinli modeller son çeyrekte Türkiye’de olacak.
#Gazehaberleri