Türkiye’de trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı son bir yılda 4 kat artarak 131 bin adedi aştı. Üreticiler tarafından satışa sunulan model sayısı 40’a yaklaşırken Hürriyet, Türkiye’de satılan elektrikli otomobillerin ‘en’lerini çıkardı. Buna göre, en çok satan otomobil Togg T10X olurken; en yüksek menzile sahip modeller 678 km ile Mercedes-Benz EQS ve Porsche Taycan, en isabetli menzile sahip model yüzde 99’la Audi Q4 Sportback, en büyük pile sahip model Mercedes-Benz EQS ve en ucuz model 892 bin TL ile Dacia Spring şeklinde sıralandı.
#Elektrikli AraçlarTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli Otomobilİlk altı ayı ‘0’ stokla kapatan bayilerin elinde temmuzda ilk kez araç kaldı. Temmuz ayında talebin hız kesmediğini belirten bayiler, bu durumu tatil dönemine ve normalin üzerinde sıfır araç gelmesine bağladı. Uzmanlar da sıfırda asıl durağanlığın eylül ayında başlayacağını söyledi. İkinci elde ise alınan önlemler satışları yavaşlattı. Yatırım amaçlı satın alınan otomobiller, ikinci el piyasası iyice yavaşlamadan garajlardan çıkmaya ve hızla ilan sitelerine yüklenmeye başladı.
#Otomotiv PiyasasıTogg’un satışa çıkmasına günler kala elektrikli otomobiller için iki önemli vergi adımı geldi. Elektrikli araçların matrah limitinin yükseltilmesiyle bazı modellerin fiyatı yeniden yüzde 10’luk ÖTV dilimine girdi ve düştü. Düzenleme, Togg’un satış fiyatını da belirleyecek. Çin’den ithal edilen modellere ise yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirildi. Böylece Çinli araçların rekabeti zorlaşacak.
#ToggAvrupa pazarında satışa sunulan araçların çarpışma testlerini yapıp güvenlik derecelerini belirleyen bağımsız kuruluş Euro NCAP, 2022 yılına ait son testleri geçtiğimiz hafta tamamladı. Bu sene testi yapılan birçok model 5 yıldız yani en üst seviyede güvenlik derecesi alırken, özellikle yüzde 100 elektrikli modellerin başarılı performansı dikkatleri çekti.
#Euro NCAPKlasik otomobil üreticileri şeklinde adlandırılabilecek markalar, geleceğin teknolojisi olarak görülen elektrikli araç markaları ile rekabette kalabilmek için vizyonlarını değiştiriyorlar. Bağlantılı araçlar, elektrikli mobilite sistemleri, otonom sistemler… Yeni teknolojiler şirketlerin stratejilerini güncellemelerine sebep oluyor. Otomotiv sektörü yavaş yavaş mobilite sektörüne dönüşüyor.
#GazetehaberleriRenault Grubu, Çin pazarına yönelik olarak iki temel ürün grubu olan elektrikli araçlar (EV) ve hafif ticari araçlar (LCV) üzerine kurulu yeni stratejisini açıkladı. Bu yeni strateji dahilinde Renault Grubunun Çin’deki faaliyetleri aşağıda belirtildiği biçimde yürütülecek.
#RenaultRenault Grubu, Çin pazarına yönelik olarak iki temel ürün grubu olan elektrikli araçlar (EV) ve hafif ticari araçlar (LCV) üzerine kurulu yeni stratejisini açıkladı. Bu yeni strateji dahilinde Renault Grubunun Çin’deki faaliyetleri aşağıda belirtildiği biçimde yürütülecek.
#RenaultDACIA’nın uygun fiyatlı elektrikli otomobili Spring makyajlanmış ve Cenevre Otomobil Fuarı’nda yeni haliye karşımıza çıkmıştı. Ancak, Çin’de üretilen modelin Türkiye satışları, Ticaret Bakanlığı’nın gerek elektrikli araçlara getirdiği ilave gümrük vergisi gerekse de 20 servisin bizzat kurulma zorunluluğu gibi şartları nedeniyle ‘rekabetçiliğini yitirdiği gerekçesiyle’ sona erebilir.
#DaciaUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, pandemi nedeniyle verilen dört yıllık aranın ardından dün kapılarını yeniden açtı. Eski görkemli yıllarından eser kalmayan fuara, çoğunluğu Çinli olmak üzere sadece 8 büyük marka katıldı. Fuara katılan tek Avrupalı olan Fransız Renault Grubu, Çinlilerin tam karşısında ‘uygun fiyatlı elektrikli otomobili’ Renault 5’in lansmanını yaptı ve “Bu oyunda biz de varız” mesajı verdi.
#RenaultTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yeni koşullar getirmişti. Bu kapsamda, AB ülkeleri ve STA dahilindeki 39 ülke dışında kalan Çin, Japonya, Meksika, Güney Afrika gibi ülkelerden yapılacak elektrikli araç ithalatında; Türkiye’de temsilci bulundurulma, 7 bölgede en 20 servisi bizzat açma, en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi hizmeti verme gibi şartları karşılayamayanlar ithalat ‘İzin Belgesi’ alamayacaktı. 29 Aralık 2023 itibarıyla yürürlüğe girecek düzenleme sektörde soru işaretleri yaratmıştı. Hürriyet, merak edilen soruların yanıtlarına ulaştı.
#Ticaret BakanlığıTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik tüketiciyi koruyacak yeni şartlar getirdi. Buna göre, 7 bölgede kendisine ait en az 20 servis kurmayan, en az 40 çağrı merkezi çalışanıyla hizmet vermeyen ve Türkiye’de temsilci bulundurmayan markalar elektrikli araç ithal edemeyecek. AB ve STA yapılan 39 ülke bu düzenlemenin dışında kalacak. “Çin’den bir marka getirip Türkiye’de satarım” döneminin bittiğini belirten uzmanlar, düzenlemeyle olası tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileceğini belirtti.
#Ticaret BakanlığıElektrikli araç pazarının iddialı oyuncuları Çinli markalar, ithalatı artıracağı ve yerli üretimde rekabetçiliği etkileyeceği düşüncesiyle yüksek vergilerle karşı karşıya. AB’de hazırlıklar sürerken Türkiye, Togg’un satışından önce yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirdi bile. Sektör uzmanları ise bu adımları, hem tüketicilerin uygun fiyata yüksek teknolojili araç satın alması hem de elektrikli araç ekosisteminin büyümesi açısından soru işareti olarak görüyor.
#ÇinAslında bu soru pandemi öncesinde sorulmaya başlanmıştı. Geçtiğimiz hafta yerinde takip ettiğim Paris Otomobil Fuarı ise malumun ilanı oldu. Teknolojinin otomobillerin içerisine daha çok girmesiyle birçok üretici otomobil fuarlarının modasının geçtiğini düşünüyordu. Markalar Cenevre, Frankfurt ve Paris otomobil fuarları yerine tüketici elektroniği fuarlarına katılmayı tercih ediyorlardı. Örneğin, Togg’un da dünya sahnesine çıktığı Las Vegas’taki CES (Tüketici Elektroniği Fuarı) pandemi etkisinde yapılmasına rağmen Ocak 2022’de 44 bin katılımcıyı ağırladı. Bu fuarda 10 büyük otomobil üreticisi dahil 160’tan fazla otomotiv teknoloji şirketi boy gösterdi.
#Otomobil FuarlarıAvrupa’daki yükselen resesyon sesleri arasında açılan Uluslararası Paris Otomobil Fuarı sönük bir havada başladı. Paris’teki şova Fransız markaları ve Avrupa pazarına açılan birkaç iddialı Asyalı marka dışında katılım sınırlı oldu. Fuarın ilk gününde Renault yeni elektrikli SUV konsepti 4EVER Trophy ile gövde gösterisi yaptı. Jeep’in ilk elektriklisi Avenger dikkat çekti. Çinli BYD ve Great Wall ile Vietnamlı Vinfest ise Avrupa’ya Paris’ten ‘merhaba’ dedi.
#FransaSektör temsilcileri ocakta daralan pazara rağmen yılın geri kalanından umutlu. Tüketicilerde her an ortaya çıkmaya hazır ‘saklı’ bir talep olduğunu belirten Renault MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş, kur ve faizin öngörülebilir olduğu anda pazarın 1 milyon adetlik satış rakamlarına ulaşabileceğini belirtti. Çağdaş ayrıca, ÖTV matrahlarında güncelleme bekliyor.
#ÖTV